• Ise

BF Juli 2017 Södra Stockholm

narie24 skrev 2017-03-08 07:29:18 följande:

Hej på er alla i tråden!

Hur mås det? Full fart med jobb och vardag?

Själv känner jag mig tröttare igen. Haft en piggare period men sista dagarna har jag mått lite illa och varit sååå trött. Börjar fantisera om att sluta jobba. Eller i alla fall gå ner i tid. Samtidigt är jobbet en stor del av mitt liv och får mig så engagerad. Kommer bli så tomt utan alla kollegor.

Vi håller på o velar om att flytta eller inte. Bor i en fyra men det känns som om det kommer blir trångt med fem i familjen. Hur bor ni?

Åh jag känner mig också tröttare senaste veckan/veckorna. Ingen ork och blir andfådd för småsaker.hopps det går över snart.

Jag jobbar bara 90% nu sen min minsta började på fsk. Men jag funderar också på att gå ner till 80 kanske.. men försäkringskassan är så seg med att ändra så jag vet inte om jag orkar hålla på ändra. Förra grav var jag ledig fredagar hela sista månaden innan bf. Det var jätteskönt!

Vi bor i radhus på 140 kvm och två uteplatser. har 4 sovrum så det räcker precis till att alla familjemedlemmar får varsitt sovrum :) dock är ena rummet ett gym just nu och där kommer min syster bo ett tag i sommar. Så bebisen kommer inte få eget rum på ett tag. Men det gör ju inget ligger ju ändå förmodligen bara klistrad på mig ;)
  • Ise
    Hmlan skrev 2017-03-08 09:39:10 följande:

Är ni "gravidtrötta"? Jag är också väldigt trött men tror att det beror på att jag sover så dåligt. Har blivit väldigt kissnödig också haha, halvvägs. Hade inte alls det "problemet" under första trimestern heller, tyckte att det var lite konstigt. Men mår illa och kräks ibland fortfarande, ingen aptit och har inte gått upp i vikt än så det känns lite jobbigt. Visst brukar man ha ökat ett par kg vid det här laget i alla fall?

Vi bor i en trea och det känns helt okej med två barn, de får ett ganska stort rum. Vi kikar på fyror i området men har en del krav så det kan dröja tills rätt lägenhet dyker upp, men då slår vi nog till. Oavsett kommer de antagligen dela rum när bebisen inte sover med oss längre, det känns bäst. Vi vill mest åt ett extra badrum!

Jag har bara gått upp 2 kg sedan jag plussade så man måste nog inte ha gått upp jättemycket. De säger ju att bebisen tar det den behöver i första hand  :) Min moster gick tom ner i vikt hela sin graviditet även fast hon åt mer än vanligt (hon hade iofs rätt mycket att ta av men det "omplacerade" väl sig på något vis :) Huvudsaken är väl att bebisen växer och det kollar ju BM när man är där.

• Ise

Vi kommer ju att åka till Mallis en vecka efter påsk, då är jag i vecka 27. Efter det kommer vi nog inte åka iväg sådär supermycket. Vi brukar vara ute med båten mycket och sova över på nån ö men det känns ju inte riktigt aktuellt i juli.. haha! Då vill jag nog vara på land!

Däremot har vi ett hur i Hälsingland där jag är uppvuxen som vi åker till rätt ofta, så eventuellt att vi tar oss iväg dit ialf en sväng i juni, men sen kommer jag hålla mig i stan! Min första är dessutom 2 veckor tidig så man vet aldrig.

Jag tänkte dock jobba hela juni ändå. Och sen gå på ledighet där efter midsommar någon gång.

• Ise
    Newbie84 skrev 2017-03-09 23:47:35 följande:

Jag tänkte jobba till förlossningen och sen ta ut semester. Vi har bokat en långresa i december så sommaren blir vi mestadels hemma och på västkusten.

Bara nyfiken - hur gör ni med bokningen när ni inte har något personnummer på bebisen ännu? Lägger bi bara till sen när den väl är född? Går det att göra utan problem?
  • Ise

Idag var jag hos Barnmorskan för första gången sedan inskrivningen :)
    Mitt socker var lite lågt på 4,7 men det var förmodligen bara för att jag inte hunnit äta lunch innan.

Mitt Järnvärde tyckte hon var lågt även om det låg på samma som vid inskrivningen 112 - så ska fortsätta med järntabletterna.
    Får onda sammandragningar när jag "springer" för mycket/går för snabbt eller stressar i största allmänhet så nu får jag börja gå långsamt :P

Hjärtljuden låg på 143 och enligt min mammas teori (som aldrig någonsin felat) så är det en tjej :P Men det får vi se!

• Ise

Ni som funderar på att resa- tänk på att nästan alla hemförsäkringar/ privata försäkringar endast täcker graviditet fram tills gravidvecka 28.

Åker man efter det så MÅSTE ni teckna extra försäkring. Om ni inte vill riskera att betala för förlossning, neo och ambulansflyg hem i/från annat land vill säga....

Vi ska själva resa och jag kommer endast passera "gränsen" med 2 dagar, men jag har tecknat extra reseförsäkring som täcker just graviditet/förlossning och neovård för hela resan. Det kostar några hundralappar bara. (Jämfört med några hundratusen om något skulle hända!)

• Ise

I övrigt mår jag bra. Gick in i vecka 23 igår och hinner knappt med mig! Liten har börjar sparka som tusan dagligen och med kraftiga sparkar och bökar runt. Har moderkakan i bakkant så känner nog lite extra nu jämfört med tidigare (då den varit fram och dämpat)

Vi har ju det mesta sen tidigare då det är tredje barnet, det enda vi behöver är ett babyskydd och ev komplettera med lite bodys och kräkhanddukar ;)

Ska försöka sälja vår bil och köpa en sjusitsig nu på våren- det är största projektet just nu.

• Ise
    Sosozo skrev 2017-03-21 14:56:06 följande:

Mysigt med sparkar! Vi är också inne på 7-sits. Men tre barn varav minst 2 i bilbarnstol blir det tight med plats. Men vi köper nog en med 5 platser där man kan göra om skuffen till 2 extra platser. Tycker det verkar skönt.

Vi har en Audi A4 nu och den är trång redan med 2 barn :/ så vi känner att det behövs en större. Sen om man ska ha med någon kompis eller så är det nog bra med lite extra säten :)

Vi kommer ha en bilkudde och två bakåtvända barnstolar i typ ett år minst och det funkar inte i vår nuvarande bil. :P
  • Ise

Nu är jag precis på benen igen efter 3 dagar med magsjuka :( blä har aldrig haft det tidigare som gravid (har det typ aldrig!!) men nu åkte jag dit efter att äldsta sonen hade det förta helgen. Fy fan säger jag bara. Sammandragningar vid kräkningarna och bebis rörelser är inte roliga när man redan är bubblig i magen :( så glad att detta är över nu!! Gått ner 3 kg också tror inte det är superbra och hoppas de går upp igen.

Håller tummarna för dig Sosozo!

Trevlig helg på er mamas!

• Ise
    Sosozo skrev 2017-03-26 09:58:34 följande:

Hur mår ni, mamis? Har ni hälsan eller hur går det?

Jag börjar känna mig tung och blir lätt trött. Men inga ryggproblem ännu.

Jag är trött hela tiden. Heeeela tiden. Men det beror nog mest på sömnbrist. Barnen sover väldigt dåligt och vaknar absolut senast kl 5 VARJE morgon och har alltid gjort. Kan inte minnas en morgon jag sovit längre än kl 6.

Sen bråkar de mycket och efter att nu vabbat och sen varit hemma sjuk med båda i över en vecka ska det bli väldigt skönt att jobba imorgon!!!

Mitt hår är så torrt så torrt och jag har fått finnar precis överallt i hela ansiktet :( med killarnas graviditeter var det precis tvärtom! Hade strålande hy och tjockt fint hår. Så funderar mer och mer på om det inte är en lillasyster där inne. Hade sån mörk rand över hela magen med killarna också men ingen alls nu. Så lite olikt sig är det allt.

Ni som inte väntar er första - har ni märkt någon skillnad på grav jämfört med första?
Svar på tråden BF Juli 2017 Södra Stockholm