singato skrev 2017-02-21 12:50:12 följande:
Tack för välkomnandet
Jag har pratat väldigt mycket med min 6-åring om hur det blir när syskonet kommer.
Han är en fundersam och smart liten onge, som dock är rätt explosiv när saker inte blir precis som han tänkt sig.
När vi först berättade blev det total katastrof. Han grät, hämtade overallen och skulle flytta hemifrån. Han är ju så pass stor att han kunde verbalisera vad som kändes jobbigt (vilket till störst del bestod i det faktum att han skulle behöva dela mig med någon annan), så därför kunde vi också prata om det och gå igenom alla scenarion som han föreställde sig. Efter några dagars samtalande släppte oron och nu är han världens gladaste över att få ett syskon. Vi pratar dock fortfarande nästan dagligen om hur det kommer att bli när hon väl är här.
Han behöver liksom samtalandet som förberedelse rent generellt inför större förändringar, så det känns rätt självklart att prata mycket inför bebis
Ja att få ett syskon är ju inte alltid det lättaste! Vad jobbigt med en sådan reaktion men skönt att han ändå hunnit smälta det lite. Det kommer nog bli superbra. När de är så pass stora så kan de ju även hjälpa till en del.
Min äldsta var 3 när han fick lillebrorsan - det gick faktiskt över förväntan och inga större konstigheter. Jag tror iofs inte heller att han förstod riktigt.
Vi försökte dock ge honom massor av uppmärksamhet för att "kompensera" att han liksom inte var ensam längre.
Nu den här gången så har han precis hunnit bli 5 när andra syskonet kommer - han har hittills bara varit glad och frågat massor - som vart bebisen ska sova och vart i vagnen den ska sitta (när lillebror sitter i sin vagn) och hur den ska komma ut ur mig :P . Men återstår att se hur han reagerar när den väl är ute.
Lillebror hinner precis fylla 2 när denna kommer så han tror jag inte förstår mycket alls - men jag tror att han kommer bli rätt avundsjuk för han vill inte gärna dela med sig av mamma - så jag tror han är den som kommer att få störst omställning.
Jag är mest orolig över hur man roddar vardagen med hämtning/lämning av två kids samtidigt som man ska amma/ta hand om en bebis. haha! Men allting löser sig nog :)
Om det krisar får jag ringa min kära mamma - hon fick 5 barn på 7 år så där ligger jag i lä än så länge ;)