• Ise

BF Juli 2017 Södra Stockholm

Igår kväll var min mage också stenhård läääänge. Det släppte inte förrän jag somnade men det gjorde heller inte ont. Tänker mig att sammandragningarna är värre när man varit gravid tidigare flera gånger? För kommer inte ihåg att jag hade några sammandragningar med första öht.

Halsbrännan från helvetet har börjat smyga sig på... annars gick vi in i vecka 18 igår! Tiden går sååå fort! :):)

• Ise
    Hmlan skrev 2017-02-13 10:04:49 följande:
    Är det sammandragningar även när livmodern är sådär hård länge och inte i intervaller? Har undrat vad det är för något utöver att det kommer efter ansträngning. Jag får två varianter av det, den ovan samt vanliga sammandragningar som kommer lite då och då, oprovocerat och gör faktiskt rätt ont. Men precis som du säger blir det ofta så när man varit gravid tidigare. Sen "ska" det inte göra ont men för mig är det ingen fara i alla fall, tappen är opåverkad. Passar på att öva på andning och avslappning då

Som jag har förstått det så är det sammandragningar varje gång den blir hård.  men jag kan ha fel jag har inte forskat så mycket :)  Jag vet att jag även får mycket sammandragningar när vi har sex. Efteråt då tar det lååång tid innan den slappnar av igen.

För min del så känner jag inte av dem alls om jag inte känner på magen.

• Ise
    Hmlan skrev 2017-02-13 19:58:43 följande:
    Jo det låter rimligt! Det känner jag igen också, men vad skönt att inte känna av dem så mycket. Det gjorde jag inte förra graviditeten förrän mot slutet. Nu känns det ungefär som slutet sist, hoppas att det underlättar för förlossningen eller så. Det skulle trösta lite Det gick dock väldigt fort sist så drömmer madrömmar om att inte hinna in och föda på alla möjliga konstiga ställen. Är det något någon annan tänker på, att det kanske blir bråttom denna gång?
    Ja verkligen. Hur var det för dig förra gången?

Första förlossningen för mig tog 17 timmar från första värk.
    Andra förlossningen tog ca 4 timmar totalt med 1 timme från inskrivning på förlossningen till att han var ute. Han knappt med mig själv!
    Det var bara sista 2 timmarna som jag hade värkar som var jobbiga öht.

Hoppas att denna tredje gång tar minst lika lång tid som förra gången. Men gärna inte mycket snabbare!
  • Ise
    Hmlan skrev 2017-02-14 15:14:55 följande:
    Har hört att andra förlossningen brukar gå fortare men att tredje kan bli lite hursomhelst, spännande! Har du valt samma sjukhus båda gångerna? Vilken av förlossningarna skulle du föredra, om du förstår frågan?

jag skulle nog föredra nr 2 faktiskt. Första var såååå dryg och jag hade så ont och det var lång väntan/kamp för det gick så sakta. testade all bedövning de hade typ (inkl EDA)

Nu var jag öppen helt när jag kom in, hann inte få någon bedövning och känna efter så mycket. hade liksom en helt annan kontroll då jag bara hade lustgas precis på slutet. kände verkligen hur han liksom jobbade sig ut, det gjorde jag inte första gången.

Har också hört att tredje kan gå lite hur som, så det ska bli spännande :)

Det jag gjorde när jag började få värkar med nr 2 var att promenera på ett löpband vi har hemma, jag gick i säkert en timme trots värkar och efter det så var det liksom bara att köra :) Vet inte om det var pga det som det gick snabbt och om det hade visat sig annorlunda om jag inte gjort det, men jag kommer nog försöka promenera även denna gång :)
    (med första så var det så att vattnet gick efter en låååång promenad  2 veckor före BF så jag tror verkligen på att det hjälper)

• Ise
    Hmlan skrev 2017-02-14 17:29:41 följande:
    Jag var inställd innan på att inte ta EDA (är rädd för värkstimulerande dropp) men om det inte hade gått så fort som det gjorde så hade det säkert behövts för att få lite av en paus. Provade lustgas men det funkade inte för mig. Inte heller akupunktur så denna gång vill jag inte ha något, inte ens TENS, för det var besvärligt och jag vill kunna fokusera på andning och avslappning istället. Får se hur det går! Även om det gjorde något överjävligt ont så var det ändå över rätt fort, det måste vara väldigt påfrestande på ett annat sätt att ha värkar länge. Funderar på att kanske föda planerat hemma för att slippa stressen in och riskera att föda på vägen, men vill gärna föda på Danderyd igen.

Det tipset ska jag ta med mig! Satt på en pilatesboll och gungade sist, det kändes vettigt i alla fall så tror också att det är bra att röra på sig. Ska prova att promenera någon vecka innan och förhoppnings slippa gå över tiden, räcker det med långsamma lunkande promenader?

Med första sa jag också att NEJ absolut inte EDA (för jag tyckte det verkade så obehagligt att sätta den) men väl på plats så var det såå skönt. men som sagt det stannade upp lite. En annan bedövning jag tog var dock Sterila Kvaddlar och det säger jag ALDRIG MER. haha fy fan det var det värsta jag någonsin varit med om. Jag fullkomligt skrek rakt ut och det var som hela förlossningen komprimerad till 4 stick :P Dessutom hjälpte det inte direkt. Så det kommer jag aldrig mer ta. haha.
    Oj vad modigt att föda hemma! Men då måste någon barnmorska hinna dit då antar jag ? Eller hur funkar det?

Jag gick långsamt. Så man behöver nog inte springa :)

• Ise
    Tokgurkan skrev 2017-02-16 07:48:01 följande:

Vet ni ifall det är vanligast att förlossning med första barnet tar längre tid än t.ex. andra? Har en vän vars bebis kom ut 10min efter att dom kom fram till sjukhuset(andra barnet), jag har ju inte ens tänkt i banorna att det kan gå SÅ snabbt, har istället känt mig smånervös ibland över att det ska bli långdraget och jobbigt. Nu vart jag lite nervös att det ska gå för snabbt istället hehe :P

så har jag förstått är det "vanliga" - att det går fortare med andra. Med undantag såklart. 
    Jag är också orolig att denna tredje ska gå fortare än andra. isf kommer jag direkt vid första värk ringa/åka in och hoppas man får plats.... 
  • Ise

Jag har köpt en vagn redan ???? Hehe.

Syskonvagn. Känns helt galet men så roligt! :D jag vill ha min bebis NU!!

Har en brio smile och en Yoyo också så nu är vi garderade ;)

• Ise

Välkommen Singato :)

En bf lista låter bra! Jag påbörjade en i början av den här tråden men den behöver nog uppdateras en del :)

Jag har Rul imorgon. Längtar och är nervös!!

• Ise
    singato skrev 2017-02-21 12:50:12 följande:

Tack för välkomnandet  

Jag har pratat väldigt mycket med min 6-åring om hur det blir när syskonet kommer.

Han är en fundersam och smart liten onge, som dock är rätt explosiv när saker inte blir precis som han tänkt sig. 

När vi först berättade blev det total katastrof. Han grät, hämtade overallen och skulle flytta hemifrån. Han är ju så pass stor att han kunde verbalisera vad som kändes jobbigt (vilket till störst del bestod i det faktum att han skulle behöva dela mig med någon annan), så därför kunde vi också prata om det och gå igenom alla scenarion som han föreställde sig. Efter några dagars samtalande släppte oron och nu är han världens gladaste över att få ett syskon. Vi pratar dock fortfarande nästan dagligen om hur det kommer att bli när hon väl är här.

Han behöver liksom samtalandet som förberedelse rent generellt inför större förändringar, så det känns rätt självklart att prata mycket inför bebis

Ja att få ett syskon är ju inte alltid det lättaste! Vad jobbigt med en sådan reaktion men skönt att han ändå hunnit smälta det lite. Det kommer nog bli superbra. När de är så pass stora så kan de ju även hjälpa till en del.
    Min äldsta var 3 när han fick lillebrorsan - det gick faktiskt över förväntan och inga större konstigheter. Jag tror iofs inte heller att han förstod riktigt.  
    Vi försökte dock ge honom massor av uppmärksamhet för att "kompensera" att han liksom inte var ensam längre.

Nu den här gången så har han precis hunnit bli 5 när andra syskonet kommer - han har hittills bara varit glad och frågat massor - som vart bebisen ska sova och vart i vagnen den ska sitta (när lillebror sitter i sin vagn) och hur den ska komma ut ur mig :P . Men återstår att se hur han reagerar när den väl är ute.
    Lillebror hinner precis fylla 2 när denna kommer så han tror jag inte förstår mycket alls - men jag tror att han kommer bli rätt avundsjuk för han vill inte gärna dela med sig av mamma - så jag tror han är den som kommer att få störst omställning.

Jag är mest orolig över hur man roddar vardagen med hämtning/lämning av två kids samtidigt som man ska amma/ta hand om en bebis. haha! Men allting löser sig nog :)

Om det krisar får jag ringa min kära mamma - hon fick 5 barn på 7 år så där ligger jag i lä än så länge ;)

• Ise

Allt såg så bra ut! Står ff kvar med 22 juli som bf även om hon trodde den 20:e. Men det ändrar man tydligen inte på när det är så lite.

<3

Igår bokade jag även en resa för hela familjen, en vecka (i förhoppningsvis solen) i slutet av april. Sista veckan jag får flyga ser verkligen fram emot det!

Svar på tråden BF Juli 2017 Södra Stockholm