• längtan8402

Vad har ni för JULTRADITIONER som är roligt för små barn ?? Dagen innan och julafton. TIPS TACK ????????

Har hört lite grann men inte så mkt mer än typ julstrumpan på morgonen och sånt vanligt...

Vad gör ni föräldrar med era barn, som gör dagen innan och julafton lite roligare och mer speciell ?

Har funderat på skattjakt...att man ritar en karta över huset och ritar kryss lite här o där.. och så är det en ledtråd vid varje kryss som leder fram till ett paket va.

Våra barn är 2 och 4 år.... dela gärna med er av hur er jul ser ut ????

• Svar på tråden Vad har ni för JULTRADITIONER som är roligt för små barn ?? Dagen innan och julafton. TIPS TACK ????????
  • Stårschan

Ett tips är att inte dra igång en massa egenpåhittade traditioner som du inte kommer att orka med i tio år till. Det hör liksom till att ha lite långtråkigt på julafton tills tomten kommer. Men våra barn (och jag också när jag var liten) fick alltid ett litet paket på morgonen. Gärna av pysselkaraktär, eller ett litet spel eller något annat som kan hålla barnet någorlunda sysselsatt när väntan blir lång.

När vädret har tillåtit och det har varit riktig vinter så har vi gått ut på pulkautflykt med picknick mitt på dagen.

• Coccolina

Julstrumpa med pysselsaker, eller ritblock eller en film.

Julen är hektisk och stressande nog även för barn... Nöj dig med något lugnt som att rita eller läsa bok... Barn dlr inte av att ha det tråkigt ibland... Det behövs för att inte överstimuleras!!!

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • No Logo

Jag tycker att julafton är speciell nog, och innebär dessutom redan en hel del arbete så vi har inga extra rolighetsaktiviteter för oss, mer mys. Förutom julstrumpa (med pyssel, spel, film) och julfrukost framför brasan så brukade barnen få bada skumbad när de var små, medan vi vuxna gjorde oss julfina i badrummet. Vill du ha någon egen jultradition rekommenderar jag något enkelt som barnen inte behöver så mycket hjälp med; en särskild julfilm de ser varje år, rita julteckningar hill farmor/tomten/grannen, göra en tomtesnögubbe (om ni bor där det brukar vara snö). Vi har också som tradition att gå till minneslunden vid kyrkan och tända ljus, det kan ju kombineras med en sväng till pulkabacken eller lekparken.

• Gryntroll

När jag var liten fick vi som så många andra en liten julklapp i strumpan på morgonen. Ofta var det något som man var tänkt att sysselsätta sig med under julaftonsdagen i väntan på Kalle och Tomten... Mannen fick inget på morgonen.

Nu när vi har egna barn började vi med julklapp i strumpan som när jag var liten, men insåg sedan att det blev så galet mycket julklappar på em tillsammans med släkten att det inte gick att hålla rätt på.

Så istället gör vi nu så att vi har hela familjens paket i stumpan/runt strumpan på  morgonen, så vi får en egen liten julklappstund bara vi i famlijen i samband med julfrukost. Det har blivit supermysigt! Och dessutom blir det trevligare med släkten sedan inte samma julklapps-hets.

• sextiotalist

Vi har gjort julgodis kvällen innan. En tradition från mitt föräldrahem, då, de åren mormor firade jul med oss, satt mormor med oss barn och gjorde julgodis.

• Vestra

Kvällen innan blir uppesittarkväll. Nya pyjamasar/nattlinnen, läser julböcker, äter lite godis och skinkmacka o sånt.

Julafton, 1 julklapp på morgonen, och liksom många andra innehåller den något som dom kan sysselsätta sig med under dagen. Lite småstressade föräldrar och förväntansfulla barn hör till. Det är helt okej om dom tjatar om tomten 300 ggr. 

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Poppy75

Mina tvååringar älskar heliumballonger så i år har jag köpt några i rött och guld som kommer att hänga i vardagsrumstaket när de vaknar. 

Dagen innan julafton så klär vi granen och plockar fram julpyntet. 

När jag var liten så hade vi "ljusfrukost". Man fick gå upp tidigt, en timme innan solen går upp. Mamma hade tänt massor av levande ljus överallt och dukat fram frukost med kakor och gott. Alla fick var sitt paket vid sin plats. 

Jag är inte så sugen på att gå upp tidigt på julafton så det här är inget jag har fortsatt med.

• Orkide

Firar vi hemma i Stockholm brukar vi:
    23/12 Göra julskinkan, ungarna tycker det är kul att smaka, vi klär granen tillsammans. Ser en julfilm. Efter filmen läser vi en bok tillsammans som handlar om julen. Sen är det läggdags.
    24/12. Barnen får öppna lite paket som ofta är pysselrelaterade och lugna. Stor mysfrukost. Sen lek o stoj innan vi går till mormor o morfar på eftermiddagen. Sen är det mat o kalle o fika o julklappar o mera fika.

Är vi borta hos svärmor i Östergötland försöker vi ha samma tänk men man får anpassa sig lite.

• Bougainvillea

När jag var liten så brukade jag och min familj dekorera varsin del av ett pepparkakshus hur vi än ville, det var bara fantasin som satte gränser. Tyckte som barn att det var jätteroligt att se resultatet på pepparkakshuset när det var klart och det är en tradition jag kommer att föra över i min egen familj

• Hannama88

Kul läsning! Väntar första barnet och har börjat fundera lite på vilka traditioner vi vill föra vidare sen jag var barn och vad vi vill lägga till.

Kvällen innan gjordes julskinka och granen kläddes.

Som många skrivit fick även jag ett paket i strumpan på morgonen som ofta var pyssel eller spel att hålla mig upptagen tills det var julbordsdags runt kl 1. Är enda barnet så var väl lättare för mina föräldrar att hålla mig nöjd, var dessutom bra på att roa mig själv :)

Runt 13 var det som sagt julbord som var framme till Kalle. Efter det lite mys och godis i väntan på tomten som brukar komma 17-18. Öppnade alltid paket en person i taget så det tog ju en del tid. Sen var man så trött att man somnade på nya leksakerna xD

• Jill 79

Jo vi gör ju julatrumpan. Och till det ingår det förberedelser kvällen innan. Mjölk och kakor ska ställas fram till tomten. (Som äts och dricks lite av) Tomten brukar vara generös. Strumpan fylls med roligt godis och snacks och kanske någon leksak, typ film eller pussel. Sen lämnar han även än större klapp som man får öppna och leka med på morgonen. Förra året kom han med snowracers. Men som någon annan sa. Dagen ska vara lite lång med förväntan fram till present öppning.

Svar på tråden Vad har ni för JULTRADITIONER som är roligt för små barn ?? Dagen innan och julafton. TIPS TACK ????????