• klyban

Bor ihop med någon som missbrukar weed

Anonym (ok) skrev 2016-12-22 09:20:54 följande:

ok, ska vi prata diagnoser så kan vi lika gärna plocka fram fakta.

Kriterierna för missbruk enligt ICD -10:

"För beroende enligt ICD-10 gäller att tre av sex kriterier ska vara uppfyllda:

stark längtan efter drogen

svårighet att kontrollera intaget

fortsatt användning trots skadliga effekter

prioritering av droganvändning är högre än andra aktiviteter och förpliktelser

ökad tolerans

fysiska abstinenssymtom. 

För beroende enligt DSM-IV krävs att tre av sammanlagt sju kriterier är uppfyllda under en och samma tolvmånadersperiod:

behov av allt större dos för att uppnå ruseffekt

abstinensbesvär när bruket upphör

intag av större mängd eller intag under längre tid än vad som avsågs

varaktig önskan, eller misslyckade försök, att minska intaget

betydande del av livet ägnas åt att skaffa, konsumera och hämta sig från bruket av alkohol eller narkotika

viktiga sociala, yrkesmässiga eller fritidsmässiga aktiviteter försummas

fortsatt användning trots kroppsliga eller psykiska skador."

Tydligt är att diagnoskriterierna hänger mycket på det sammanhang personen lever i. Lever man ett liv där man bara sitter hemma i soffan efter jobbet, omgiven av en accepterande familj så uppfyller han nog knappast kriterierna. Men om han skulle tvingas välja "weed" eller familjen så är nog risken stor att han uppfyller punkt 4. Punkt 1 uppfyller han nog redan. Han går nog mest på jobbet och tänker på att få röka på senare under kvällen. Och kan han verkligen vara utan? Annars uppfyller han ju punkt 2. Jag förstår att han betraktar detta som "självmedicinering", men det är ju bara en omskrivning för att han inte kan sluta.

Handen på hjärtat  hur mycket av livet kretsar kring att röka på? Skulle ni kunna resa bort ett par veckor till en plats där tillången på "weed" inte är garanterad. De missbrukare jag har känt har planerat exakt allt i sina liv så att deras drug och choice ska finnas tillgänglig.

Och att han ställer rökat mot typ sobril är en annan pundarklassiker. Det finns flera icke beroendeframkallande mediciner mot ångest. Men nämner du någon av dom för honom så kan jag lova att han ser rött, blir snäsig och pratar om "sockerpiller": Han har accepterat inget som inte ger ett rus.

Knarkaren behöver inte slå barnen, eller kissa på mattan. En del blir bara snälla, lugna, lätt frånvarande och glansiga på ögonen.

Eftersom fakta var viktigt, så får jag klistra in de kriterier som fastställer missbruk.
    Den med rättvisan är saker man gör pga man är berusad, och inte den olagliga statusen och om nu rättvisan skulle komma där.

Missbruk (enligt DSM IV) – om minst ett av följande kriterier uppfylls under en och samma tolvmånadersperiod: Upprepat bruk som leder till att individen misslyckas med att fullgöra sina skyldigheter på arbetet, i skolan eller i hemmet. Upprepat bruk i situationer som medför betydande risk för fysisk skada ( t ex rattfylleri). Upprepade problem med rättvisan då personen varit påverkad. Fortsatt bruk trots ständiga eller återkommande problem av social eller mellanmänsklig natur orsakade eller förstärkta av berusning.
  • klyban
    Anonym (hmmmm) skrev 2016-12-22 12:45:34 följande:
    Jag tycker det är intressant att många länder väljer att legalisera cannabis... där man läser att det ger till och med mindre skador än alkohol. Dessutom minskar det på brottsligheten. Människor som har ett missbruk kan få hjälp om det legaliseras och inte bli straffade. Nu vågar ingen vara öppen om sitt missbruk för de är rädda för konsekvenserna. Min väninna rökte weed varje kväll och var mycket gladare och lyckligare. Sen fick hon ett jobb som de kontrollerar detta, och då började hon med alkoholen och då hamnade hon i en depression istället.

När det kommer till länder och legalisering, så är det bara Uruguay; Kanada och Nord Korea som har det legaliserat.
    Kanada är just idag inte legaliserat och deras cannabislagar är i effekt., men bara i några månader till.
    Sen har vi ett 6 delstater i USA som det är en full legalisering.

Men när det kommer till medicins cannabis, så är det ett gäng till, nu senast Danmark.

• klyban
    Anonym (ok) skrev 2016-12-22 16:22:45 följande:
    Jag förstår inte dina resonemang. Andra meningen här är helt obegriplig.
    Vad gäller det är om kriteriet för missbruk så vore det bra med en källa. Min källa är ICD-10 och de är det som läkarvetenskapen använder sig av.

Resonemanget är att man blir korkad på alla droger(alkohol inkluderat), så inget unikt för cannabis vid överdriven konsumtion.

Det är tragiskt att du inte ens läser det du kopierar in, du skrev beroende två gånger.
    Och att TS gubbe är beroende är inget jag tror du motsätter dig väl?
    Sen postade jag FAKTA som du så gärna ville använda.
    Och om du kollar i inlägg #83 så har du fakta i vad ett missbruk är.
    Och sen är väl ICD-10 ett klassificeringsverktyg och inte ett diagnosverktyg främst?
    Och jag har redan angivit källa i det tidigare inlägget, så säga samma sak igen måste jag väl ändå inte göra?
    Då det vore extremt redundant.

Näst sista meningen hör ihop med den sista meningen.
    Men för ta det lite mer tydligt.
    Så du pratar om de som röker så mycket att det påverkar deras liv fundamentalt dvs de som missbrukar.
    Dock är dessa få procentuellt man pratar om.
    Vilket betyder att det du pratar om, är ett marginellt problem bland alla som tar cannabis, helt enkelt för de inte röker så ofta du pratar om.
    Och det du säger om hjärnan, kan på sin höjd gälla denna lilla grupp.

• klyban
    John22 skrev 2016-12-22 16:42:50 följande:
    Det heter marijuana eller möjligtvis gräs, inte "weed". Och det du beskriver är bruk, inte missbruk.

Ska man vara helt korrekt så heter det cannabis.
    Annars är det samma ord men olika språk.
    Marijuana är det Mexikanska ordet och weed är Engelska.

• klyban
    i-o skrev 2016-12-22 17:22:23 följande:
    Inkorrekt på sätt och vis. ;)
    Cannabis avser ett genus och kan således även innefatta fiberhampa vilken har en väldigt låg berusningspotential. 

Även detta är cannabis, men kallas för industrihampa/hampa för särskilja det.
    Det är rätt uppenbart vi v alt ordet pga det latinska ordet, sen finns det lite underarter också.
    Lustig nog på faktasidor, så använder man oftast bara en underart och det är sativa, även om det handlar om ruderalis eller indica.
    Dock är det så mycket korsningar, så enklast är att använda cannabis.

• klyban
    Anonym (hmmmm) skrev 2016-12-22 17:35:12 följande:
    men Holland då? De har ju också legaliserat Cannabis

Nej, det är olagligt i Holland.
    Man valde en kreativ väg i Holland pga narkotikakonventionen.
    Så man gjorde det till ett icke prioriterat brott, på det sätt som gå mot röd gubbe är.
    Gå mot röd gubbe är ju fortfarande olagligt och kan ge upp till 2års fängelse, dock sker aldrig detta eller extremt sällan att man får en påföljd av att gå mot röd gubbe.
    Smuggling i Holland ger liknande straff som här(tror jag, är lite osäker just på smugglingen).

Sen har vi Bolivia som valde en annan väg, de gick ur narkotikakonventionen och sen legaliserade kokablad.
    För sen återsöka och med kokablad som en kulturell konsumtion.
    Man använder ju tex kokabladet på höga höjder för slippa höjdsjuka.

• klyban
    i-o skrev 2016-12-22 17:41:23 följande:
    Eller bara narkotika eller medicin. Beroende på vilket sammanhang.
    Då kommer vi till ett rätt opreciserat ord helt plötsligt, men visst är det så.
  • klyban
    Anonym (hmmmm) skrev 2016-12-22 17:42:43 följande:

Holland
    Cannabis är rent tekniskt olagligt men säljs på speciella kaféer.

Portugal
    2001 tog Portugal bort straffen för personligt bruk av alla narkotiska preparat.

Spanien
    Personligt bruk på privat område och eget odlande av cannabis är inte straffbart. Försäljning, bruk på offentliga platser och smuggling är straffbart.

Tjeckien
    Har EU:s högsta mängd cannabisanvändande ungdomar. Nära en tredjedel använder drogen regelbundet. Sedan i år är mindre innehav av i princip alla droger lagligt.

Tyskland
    Själva bruket av cannabis är inte olagligt i Tyskland. Däremot är innehav, försäljning och odling brottsligt. Polisen uppmanas dock att inte bry sig om mindre mängder.

Mexiko
    Mindre innehav av narkotiska preparat bestraffas inte utan polis och militär ska fokusera på knarkkartellerna.

Danmark
    Användande av cannabis är inte lagligt, men polisiära ingripanden mot personligt bruk är ovanligt. Avkriminalisering har diskuterats.

Kanada som om några månader har legaliserat har du inte med, och inte heller Uruguay.
  • klyban
    Anonym (hmmmm) skrev 2016-12-22 23:16:40 följande:
    Är det avkriminaliserat även i Sverige? Här skriver soc att jag riskerar att de omhändertar mina barn......helt sjukt.

Nä, men faktiskt de senaste tiden, så har man hört hintar om att ha konsumtions kriminaliserat kanske inte är så bra idé.
    Sen plockar man främst upp Portugal som exempel, som hade rätt allvarliga problem i spåren av narkotika.
    Men att man på 10 år minska den problematiska konsumtionen med 50%, och narkotika relaterade sjukdomar sjönk kraftigt under denna tid.
    Även nu i Tjeckien som också avkriminaliserade mindre innehav och konsumtion, har exakt samma förlopp där man ser en kraftig minskning av den problematiska konsumtionen och narkotikarelaterade.
    Samtidigt som Sverige går åt andra hållet och nu ligger på en "stolt" andra plats EU i narkotikadödlighet per capita.
    I riksdagen är det endast vänstern som har en avkriminalisering i partiprogrammet, dock nått man inte driver speciellt.
    Även om nån motion dyker upp ibland för en förändring.
    Sen har vi CUF som tydligt säger dagens narkotikapolitiske är farlig och bör ändras.
    Men även i andra ungdomsförbund som finns det vindar som tycker vi har fallerat nu i 30-40 år, och det är kanske på G att testa nått nytt.
    Svårt att inte hålla med, om man fallerat i 30-40 år, så vad inbillar man sig ska hända om man fortsätter?

Hade du ställt frågan gör kanske +2år sedan och detta med SOC, så skulle jag sagt det var en reell risk att SOC kommer hem och hanterar dig och din familj.
    Idag så har de andra problem som är större, och det är invandrare.
    Detta ser man även hos polis, som också minskar sin uppmärksamhet på narkotikakonsumtion.
    Det hindrar dom inte hitta på tokiga saker ändå, som skicka 4 polispatruller och en helikopter på 2st 20åringar som råkade rökade på i det fria.
    Detta skedde senast igår i Göteborg.

• klyban
    misil skrev 2016-12-23 00:20:05 följande:
    Finns två problem att han tvingas vistas i kriminella miljöer pga sitt weedrökande och det andra är att han missbrukar,inga av dessa saker är bra när det finns barn i närmiljön.
    Men med detta sagt så anser jag att bruk av cannabis borde vara lagligt,om t,ex hälften av dom som brukar alkohol idag istället skulle röka på till helgen så skulle t,ex våldsbrotten minska kraftigt.

Nu vet vi inte hur han införskaffar sitt cannabis, men man behöver inte alls tvingas in i kriminella kretsar att köpa cannabis.
    Det är rätt ofta att kompisgäng tillhandahåller detta inom sin grupp, sen finns ju internet som skärmar sig från sådant umgänge.
    Sen finns INGET i TS beskrivning som ens kommer nära missbruk.

Innan låg siffrorna på 80% av våldsbrotten begicks under påverkan av alkohol.
    Så ditt "om hälften rökade i stället...", så skulle man se en dramatisk effekt.
    För ta exempel så ser vi på dessa festivaler där man inte dricker alkohol utan rökar på, där har man väldigt få våldsbrott.

• klyban
    i-o skrev 2016-12-23 00:54:26 följande:
    Man kan missbruka mycket. Det mest destruktiva missbruket är det när man missbrukar människor, inte heroin eller något sådant. Men vissa av oss är bara för beroendeframkallande.

Det som många missar, är att just missbruk så spelar det inte så stor roll vad man missbrukar dvs behöver inte vara droger.
    Då det ofta har svåra följder för individen och dennes omgivning i ett missbruk.
    Och nästan kan icke narkotikamissbruk vara värre, då de är så jävla mycket svårare att upptäcka.
    Och skadan som då skett när det väl upptäcks, kan ofta vara förödande för individen och omgivningen i detta läge.

Men i TS och dennes man, där med de uppgifter vi fått, så existerar inget missbruk.

• klyban
    Anonym (ok) skrev 2016-12-22 16:22:45 följande:
    Jag förstår inte dina resonemang. Andra meningen här är helt obegriplig.
    Vad gäller det är om kriteriet för missbruk så vore det bra med en källa. Min källa är ICD-10 och de är det som läkarvetenskapen använder sig av.

Sen använder man i huvudsak DSM inom psyksjukvården säger socialstyrelsen.
    Men varför skrev du beroende två gånger?
    Trodde du inte jag skulle se detta?

• klyban
    i-o skrev 2016-12-23 16:37:01 följande:
    Härlig dubbelmoral i resonemanget där. Får en att fråga sig vad kriminalitet är.
    Men nu får vi anta vi INTE pratar om själva brottet att säja cannabis här.
    Även verkar det som att cannabisen inte kommer direkt ifrån någon tungt kriminell.
    Kanske det går att säga att det är dubbelmoral och ha lite rätt, men verkar som att han vill undvika detta genom köpa av polare istället.
  • klyban
    Fennyxx skrev 2016-12-23 22:13:03 följande:
    Ah ok. Du kan dra slutsatsen att jag har en dålig människosyn bara baserat på att jag inte har en positiv inställning till cannabisbruk, men jag får inte ha en åsikt om den (i mitt tycke) begränsade förträfligheten hos cannabis baserat på mina erfarenheter och möten med användare? Det tycker jag känns lite orättvist.

Man måste inte ha varken en positiv syn eller din snedvridna syn på cannabis.
    Du måste väl förstå att din erfarenhet inte återspeglar verkligheten.
    Cannabis är en olagliga drog som är mycket väl fördelat demografiskt.

En sak som är uppenbart är att du har en ensidig syn på cannabis, då du har mycket begränsad erfarenhet, och sin inbillar sig att denna begränsade erfarenhet skulle vara den enda sanningen.

Fakta är att vi har bra bit över miljonen på livstidsprevalensen(15-63år).
    Vi vet även att tex NIDA säger ~4% får en problematisk konsumtion(vilket är de enda du träffat).
    Och en fråga för påvisa hur tokigt det blir för dig.
    Om du ska ta reda på hur normalkonsumenten ser ut på alkohol, går du då till närmaste parkbänk och kollar på A-lagare?

• klyban
    Fennyxx skrev 2016-12-23 19:36:35 följande:
    Min erfarenhet är att cannabisanvändare tenderar att bli otroligt korkade och tröga, rätt så ofta får de problem med psykoser och ångest också.

Jag tycker definitivt inte att ett cannabisberoende är okomplicerat och hade inte accepterat det hos en sambo.

Du är medveten om att personer med psykisk ohälsa söker sig till droger dubbelt so ofta som en utan dessa?
    Och en sak vi ska göra klar, psykoser är genetiskt, så ingen cannabis i världen kan skapa psykoser.
    Och när det kommer till utlösare, så är dom många många många mer än cannabis som är en relativt liten i sammanhangen.
    Stress och alkohol vinner här alla dagar i veckan.
    Skadligt beroende av cannabis är svårt att uppnå, det är först när man glider in i missbruk som skadorna blir en realitet.
    Och sen röker de flesta mycket sporadiskt, och bli beroende av cannabis så måste man hålla på rätt länge.
    Då det är ett psykisktberoende man får och ej fysiskt.

Dessa fel du gör och tror om cannabis, de uppstår lätt när man som du inte riktigt vet vad det är.
    Det är bara nått du hört talas om, och sen ser du missbrukaren och sen tror att så blir man på cannabis.
    Kanske du borde vidga dina vyer, läsa upp dig eller nått så du får en mer nyanserad och detaljerad bild.
    Nu är din okunskap så stor, att det blir lite pinsamt se detta.

• klyban
    i-o skrev 2016-12-23 19:07:35 följande:
    Köper man av polare är man ingen bra polare, för då sätter man polare djupare i skiten rent juridiskt. Det är främst en samvetsfråga. Men det skapar också en extra skyddsbarriär genom att man göra det omständigt för sig själv utan statens inblandning.

Hur går det med fisket annars mitt herrskap?

Så svart och vitt är det inte.

Om vi har en polare som odlar själv och endast säljer till sina polare, så är det extremt svårt att jämställa denna med Abdullah/Svenne som går omkring och skjuter eller kastar handgranater för skydda sin verksamhet eller hämnas tidigare våldsbrott.
    Jag har i min krets som odlar och inte ens säljer sin cannabis, utan ger bort den.

Vad är det för fiske du pratar om?
    Undrar då det varit dåligt med fiske det senaste, då jag både opererat mig och brutit foten under det senaste året.

• klyban
    i-o skrev 2016-12-24 11:33:44 följande:
    Skulle jag göra det så skulle det placera mig i samma fack som Abdullah/Svenne men utan våldet. Det är inte en position jag skulle placera mig själv i. 

Om jag nödvändigtvis skulle dela skulle jag lämna en spliff framme och lämna rummet. Vad som händer efter skulle inte vara med min absoluta vetskap.

Du får bedöma ditt, det är inget jag kan göra åt dig.

Dock så måste man särskilja på vad som är vad, och när en polare utan den allra minsta kopplingar till kriminellanätverk eller annan tung brottslighet säljer.
    Så kan man knappast kalla detta vad man normalt kallar komma i kontakt med kriminalitet, men ska vi vara anala och märka ord så kan man påstå detta.
    Dock så kan vi inte var så statiska och vägra förstå skillnaden.

Men om du lämnar rummet och spliffen är borta varje gång, så kan du inte längre urskulda dig att det inte är nått du är med på.
    Eller låter du folk stjäla av dig alltid?
    Det i och för sig ändrar inget, då det försvinner och det är du som lägger den där.
    Och sen stå där och säga inte mitt ansvar funkar inte, ja ingen går på det i alla fall.

• klyban
    i-o skrev 2016-12-24 12:29:54 följande:
    Först ska du inte göra det, sedan sitter du och fortsätter mala på.

Jag förstår situationen innebär, men rent krasst är det ingen skillnad. Det är bara självbedrägeri att argumentera för att det är annorlunda. Det är inte att märka ord. Det är att märka sammanhang.

Om någon snor en spliff eller lånar en tänd medans jag inte är där så är det på dennes ansvar. Det är liksom underförstått att det är en gärning som gör att jag inte är delaktig i brottet överlåtelse t.ex.

Har varit med om att folk stulit och bedragit en på ett eller annat vis direkt eller indirekt. Jag har väldigt liten tilltro till mina medmänniskor, varför jag också håller mig för mig själv.

Vissa stjäl för att de är fattiga, vissa stjäl för att de inte kan ta ansvar, vissa stjäl av sjukdom finns massa anledningar som av somliga anses berättiga ett brott o.s.v.

Nej, jag förklarar skeenden.

Det verkar som du bara kan hantera absolutiter, och visst då har du rätt.
    Men så svartvit värld existerar inte, så känns bara konstigt att vara på det planet då det har inget med verkligheten att göra.

Det finns folk stjäl det vet vi alla om, men vad har detta med ditt konstiga tankeexperiment och lämna en spliff på bordet?

Sen en reflektion jag gjort med dig, och det är att du alltid ska ha en helt annan åsikt än andra.
    Det är nästan så du säger två saker samtidigt.
    Som tex Fennyx där du använder en väldigt nära retorik som min.
    Är det så att du aldrig kan hålla med någon om nått?

• klyban
    Fennyxx skrev 2016-12-24 22:13:19 följande:
    Stress, alkohol och jordbävningar är inte heller nyttigt, men det gör det inte till en smart ide att röka på. Man behöver inte hamra sig på tummen bara för att man klämt tån, eller hur?

Visst har du rätt i att man oftare testar droger om man redan har psykiska problem, och att det ibland kan vara svårt att reda ut vad som är en effekt av vad. Men jag är helt övertygad om att många av de cannabisanvändare jag träffat skulle mått bättre, tänkt snabbare, haft mindre ångest och haft bättre ordning på sitt liv utan cannabis. Jag har också träffat flera som slutat och tex kunnat börja plugga igen.

Självklart finns det värre saker än cannabis, men att det enbart skulle vara positivt och mysigt tror jag är svårartat önsketänkande.

Totalt befriat ifrån nått fungerande argumentation började du med där.
    Du har en såpass ensidig och begränsad kunskap om cannabis, att det inte går att före en saklig diskussion med dig.
    Där din dina påståenden är rent ut sagt konstigt, som tex hur vanligt det är unga idag röker någon gång då och då, och sköter sina skoluppgifter med bravur.
    Tydligen röks det extra mycket hos läkarstudenter av någon anledning, undra om de kan vara så att de har tillgång till fakta om cannabis genom tillgång till studier?

• klyban
    Fennyxx skrev 2016-12-24 22:21:45 följande:
    Om man ska se positivt och lyckligt på saker och ting kanske du också kan se att jag har andra erfarenheter än du, vilket lett till att jag har andra åsikter om cannabisens förträfflighet än vad du har, men kanske inte nödvändigtvis behöver vara en person med "taskig människosyn" för det.

Din erfarenhet är av sådan art, att vi kan jämföra dig med den som står och kollar på A-lagaren på parkbänken och säger "kolla hur man blir på alkohol".
    Du lever i en bubbla när det kommer till hur den typiska cannabiskonsumenten är.
    Och du är så inne i denna bubbla, att du verkligen inbillar dig ~1,3miljoner är som du tror.

Har inte diskuterat om någon förträfflighet cannabis har, så varför lägger du orden i munnen på mig?
    Denna är en vanlig man får emot sig, när man väljer vara saklig.
    Funderar på vad detta beror på, kan det vara så att du inte vill vara saklig och vill så gärna köra dina anekdoter som det skulle gälla alla.

Mitt förslag är att du läser upp dig och börjar kolla lite utanför losercirkeln på ¨de som konsumerar cannabis.

Svar på tråden Bor ihop med någon som missbrukar weed