• Fennyxx

Bor ihop med någon som missbrukar weed

Min erfarenhet är att cannabisanvändare tenderar att bli otroligt korkade och tröga, rätt så ofta får de problem med psykoser och ångest också.

Jag tycker definitivt inte att ett cannabisberoende är okomplicerat och hade inte accepterat det hos en sambo.

• Fennyxx
    i-o skrev 2016-12-23 19:45:01 följande:

Du framstår som att du har dålig människosyn. Det behöver man inte röka cannabis för att få lyckligtvis. Det är något man utvecklar ändå.

Skönt. Då lever du drömmen utan sambo. ;)

Eh.. jag har en negativ syn på cannabisanvändande, baserad på erfarenhet. På vilket sätt är det samma sak som att jag skulle ha taskig människosyn (eller avsaknad av sambo för den delen)?
  • Fennyxx
    i-o skrev 2016-12-23 20:55:33 följande:

Såklart du har det. Det framkom. Men inget beskriver varför. Var det att de betedde sig illa eller bara de faktum att de råkade föredra cannabis

Jag har träffat en bra människa en gång som hade ovanan att peta i näsan. Nu antar jag att den som petar i näsan oavkortat måste vara en bra människa. Är det en rimlig slutsats? Att alla bra människor petar i näsan alltså... om inte, varför?

Egentligen är sambofrågan en ickefråga då du slår mig som en människa som förmodligen inte har vänner som röker heller, är det ett rimligt antagande? I så fall förstår jag varför du drar alla cannabisanvändare över en kam.

Jag känner minst en cannabisanvändare som är en slusk av rang. Men jag känner fler som är skötsamma. Väldigt många fler.

Ah ok. Du kan dra slutsatsen att jag har en dålig människosyn bara baserat på att jag inte har en positiv inställning till cannabisbruk, men jag får inte ha en åsikt om den (i mitt tycke) begränsade förträfligheten hos cannabis baserat på mina erfarenheter och möten med användare? Det tycker jag känns lite orättvist.
  • Fennyxx
    klyban skrev 2016-12-24 10:57:00 följande:

Du är medveten om att personer med psykisk ohälsa söker sig till droger dubbelt so ofta som en utan dessa?

Och en sak vi ska göra klar, psykoser är genetiskt, så ingen cannabis i världen kan skapa psykoser.

Och när det kommer till utlösare, så är dom många många många mer än cannabis som är en relativt liten i sammanhangen.

Stress och alkohol vinner här alla dagar i veckan.

Skadligt beroende av cannabis är svårt att uppnå, det är först när man glider in i missbruk som skadorna blir en realitet.

Och sen röker de flesta mycket sporadiskt, och bli beroende av cannabis så måste man hålla på rätt länge.

Då det är ett psykisktberoende man får och ej fysiskt.

Dessa fel du gör och tror om cannabis, de uppstår lätt när man som du inte riktigt vet vad det är.

Det är bara nått du hört talas om, och sen ser du missbrukaren och sen tror att så blir man på cannabis.

Kanske du borde vidga dina vyer, läsa upp dig eller nått så du får en mer nyanserad och detaljerad bild.

Nu är din okunskap så stor, att det blir lite pinsamt se detta.

Stress, alkohol och jordbävningar är inte heller nyttigt, men det gör det inte till en smart ide att röka på. Man behöver inte hamra sig på tummen bara för att man klämt tån, eller hur?

Visst har du rätt i att man oftare testar droger om man redan har psykiska problem, och att det ibland kan vara svårt att reda ut vad som är en effekt av vad. Men jag är helt övertygad om att många av de cannabisanvändare jag träffat skulle mått bättre, tänkt snabbare, haft mindre ångest och haft bättre ordning på sitt liv utan cannabis. Jag har också träffat flera som slutat och tex kunnat börja plugga igen.

Självklart finns det värre saker än cannabis, men att det enbart skulle vara positivt och mysigt tror jag är svårartat önsketänkande.
  • Fennyxx
    i-o skrev 2016-12-24 01:01:49 följande:

Vad är det som är orättvist? Att jag nyttjar min yttrandefrihet att ifrågasätta din grundvärderings brist på korrelation och kausalitet? Om du inte beskriver scenarion så ger du inte dig själv möjlighet att bearbeta minnet eller mig möjlighet att förstå vad för negativa känslor som färgar din upplevelse och på sikt triggar de känslorna så snart du gör en association till det. Istället för att ersätta den med något positivt. Ju mer positivt man kan se på ting, ju lyckligare blir man.

O.s.v.

Om man ska se positivt och lyckligt på saker och ting kanske du också kan se att jag har andra erfarenheter än du, vilket lett till att jag har andra åsikter om cannabisens förträfflighet än vad du har, men kanske inte nödvändigtvis behöver vara en person med "taskig människosyn" för det.
Svar på tråden Bor ihop med någon som missbrukar weed