Inlägg från: Anonym (ok) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ok)

Bor ihop med någon som missbrukar weed

Anonym (hmmmm) skrev 2016-12-19 22:40:10 följande:

Det är inte ok, det vet jag men när jag överväger de goda sidorna så blir jag kluven. han säger att han kan vara utan men då måste han ta starka mediciner och då ser han ännu mer drogad ut men det är lagligt.

Han har verkligen gått i försvar och fått med dig på tåget. T ex har han tutat i dig att marijuana (vilket är den svenska benämningen på drogen) är helt ok eftersom det finns värktabletter som innehåller opiater. Sanningen är att han KAN strunta i att röka på. Han behöver inte ersätta det med något annat. Det har blivit typ standard de sista åren att folk som röker på menar att de har någon sorts smärta som gör att dom *måste* röka på. Eller att dom har något sorts psykiskt besvär som dom botar genom att röka på. Det är bullshit alltihop. Allt blir bara värre. Han skjuter problemen framför sig.
    Pundarna var helt klart uthärdligare innan internet. Nu citerar dom undersökningar och debatterar som om dom vore smärtläkare. Men drivkraften är fortfarande densamma - att dom är skitskraja för att någon ska ta deras kära röka ifrån dom.
    Det är stark drog som gör dig passiv, oansvarig och dum. Folk som har rökt i många år stannar helt i utvecklingen personligehtsmässigt. Dom är som stora tonåringar. Rökat gör att dom inte bearbetar problem och inte lär sig något. Dom problemlöser inte. Rökat gör att dom tror att dom har insikter och tillfredsställelse. Får dom inte rökat är livet bara ångest och stress. Det ÄR ett bedövningsmedel. Köp inte allt relativiserande bullshit som dom kör med.
  • Anonym (ok)
    klyban skrev 2016-12-22 06:19:26 följande:
    Missbruk är en medicinsk diagnos, och den information du ger om din gubbe, så finns det INGET som tyder på en sådan diagnos.

ok, ska vi prata diagnoser så kan vi lika gärna plocka fram fakta.

Kriterierna för missbruk enligt ICD -10:

"För beroende enligt ICD-10 gäller att tre av sex kriterier ska vara uppfyllda:

stark längtan efter drogen

svårighet att kontrollera intaget

fortsatt användning trots skadliga effekter

prioritering av droganvändning är högre än andra aktiviteter och förpliktelser

ökad tolerans

fysiska abstinenssymtom. 

För beroende enligt DSM-IV krävs att tre av sammanlagt sju kriterier är uppfyllda under en och samma tolvmånadersperiod:

behov av allt större dos för att uppnå ruseffekt

abstinensbesvär när bruket upphör

intag av större mängd eller intag under längre tid än vad som avsågs

varaktig önskan, eller misslyckade försök, att minska intaget

betydande del av livet ägnas åt att skaffa, konsumera och hämta sig från bruket av alkohol eller narkotika

viktiga sociala, yrkesmässiga eller fritidsmässiga aktiviteter försummas

fortsatt användning trots kroppsliga eller psykiska skador."

Tydligt är att diagnoskriterierna hänger mycket på det sammanhang personen lever i. Lever man ett liv där man bara sitter hemma i soffan efter jobbet, omgiven av en accepterande familj så uppfyller han nog knappast kriterierna. Men om han skulle tvingas välja "weed" eller familjen så är nog risken stor att han uppfyller punkt 4. Punkt 1 uppfyller han nog redan. Han går nog mest på jobbet och tänker på att få röka på senare under kvällen. Och kan han verkligen vara utan? Annars uppfyller han ju punkt 2. Jag förstår att han betraktar detta som "självmedicinering", men det är ju bara en omskrivning för att han inte kan sluta.

Handen på hjärtat  hur mycket av livet kretsar kring att röka på? Skulle ni kunna resa bort ett par veckor till en plats där tillången på "weed" inte är garanterad. De missbrukare jag har känt har planerat exakt allt i sina liv så att deras drug och choice ska finnas tillgänglig.

Och att han ställer rökat mot typ sobril är en annan pundarklassiker. Det finns flera icke beroendeframkallande mediciner mot ångest. Men nämner du någon av dom för honom så kan jag lova att han ser rött, blir snäsig och pratar om "sockerpiller": Han har accepterat inget som inte ger ett rus.

Knarkaren behöver inte slå barnen, eller kissa på mattan. En del blir bara snälla, lugna, lätt frånvarande och glansiga på ögonen.

• Anonym (ok)
    klyban skrev 2016-12-22 06:27:17 följande:

Detta med hjärnan och utvecklas, ja, som vuxen har man funnit att det inte hämmar hjärnans utveckling eller gör den sämre.
    Om man är intresserad så har man den berömda Dundinestudien, som så gärna används av knarkkrigaren.
    Där den berättar att IQ minskar vid konsumtion av cannabis i ung ålder, och där kan jag bara hålla med minderåriga ska inte använda berusningssubstanser.
    Sen vad de glömmer bort i denna studie, och det är att den även säger att den som är <18år och röker, så går det inte påvisa någon IQ.minskning längre.
    Om han rökt i 13år och skött detta, så är det mycket osannolikt att det kommer gå överstyr.

Sen cannabis i sig självt hindrar ingen utveckling av hjärnan, men det som sker med de som bara sitter hemma i soffan och inte gör nått.
    Det är att de slutar använda hjärnan, och detta kommer ju aldrig vara positivt för hjärnan och då spelar det ingen roll om man använder droger eller inte.
    Då om sätter sitt liv på paus, så kommer det vara en paus även för hjärnan oavsett om det röks på eller inte.

Låter som han fått benzo, dessa bara ökar ens problem med tiden.
    Benzo är en extremt effektiv medicin, men ska bara användas under en kort tid, då den snabbt tappar effekten och kan tom öka problemen man har över tiden.

När jag säger att någon blir dum så menar jag inte att hens IQ har sjunkit. Långvarig stress och drogintag gör ungefär samma sak med din hjärna. Du får ingen vilotid kvar där din hjärna är nedvarvad och ändå har kvar sin förmåga till reflektion och bearbetning av tankar och händelser.
  • Anonym (ok)
    klyban skrev 2016-12-22 11:35:37 följande:

Ser där du inte har en susning i hur folk generellt blir på cannabis.
    Även så pratar du om väldigt få procent som ens kan hamna i ditt påstående.

Tror du att du är klar i huvet på cannabi?
  • Anonym (ok)
    klyban skrev 2016-12-22 12:28:19 följande:

Oftast så gör ingen berusning en klar i huvudet, så inget unikt för cannabis.
    Dock det du sker så är svarat nej, det kan man inte göra till någon generell sanning.
    Utan stämmer in på ett fåtal procent i bästa fall.

Jag förstår inte dina resonemang. Andra meningen här är helt obegriplig.
    Vad gäller det är om kriteriet för missbruk så vore det bra med en källa. Min källa är ICD-10 och de är det som läkarvetenskapen använder sig av.
Svar på tråden Bor ihop med någon som missbrukar weed