• klyban

Bor ihop med någon som missbrukar weed

Anonym (hmmmm) skrev 2016-12-19 22:14:18 följande:
    Hej jag är ensamstående mamma som bor tillsammans med en kille som missbrukar weed. han är väldigt omtänksam och snäll både mot mig och mina barn. Han tar ansvar på alla sätt och vis i vårat liv som jag förväntar mig av honom. Han fungerar som en vanlig samhällsmedborgare med jobb och allting.
    Sen han har kommit i vårat liv så har hela familjen mått bättre. Han röker bara weed och dricker inte ens alkohol. Han har missbrukat sen sin ungdomstid och därmed har väldigt svårt att sluta. Han har lidit av stark ångest större delen av hans liv och han tar det för att dämpa den. Han blir inte speciellt förändrad när han röker på... bara mer avslappnad och glad, men lika snäll och omtänksam. Man kan se det dock i ögonen då de ser mer avslappnade ut och ögonvitorna blir lite rödare. Jag har kluvna känslor kring mitt förhållande med honom. Jag vet att han borde sluta men jag vet också att han kommer må dåligt om han slutar. Trots alla goda sidor så lider jag av tankar som att det är olagligt och inte socialt accepterad i vårt samhälle. Det är mer accepterad att gå på starka mediciner som har ett innehåll från tunga droger som heroin osv... samt att alkohol är mer accepterad i vårt samhälle. jag vet också att det finns en splittrad mening kring weed i vårt samhälle. Jag behöver lite tankar från er........

Det finns inget i din beskrivningen som säger det är ett missbruk.
    Men med tanke på konsumtionen och svårt att sluta, säger att det är ett beroende som han har.

• klyban
    Anonym (m) skrev 2016-12-19 22:24:50 följande:
    med tanke på hur illa det faktiskt påverkar hjärnan så är det rent förfärligt. Och ni som förespråkar att man ska få använda marijuana kan slänga er i väggen. 

Bill du att dina barn ska växa upp med en positiv syn på vad killen gör?

www.svt.se/nyheter/vetenskap/marijuana-forand... 

nej jag hade inte levt med en sådan person hur snäll han än är. 

På livstidsprevalensen så är det väldigt få procentuellt som ens röker varje dag eller ens nära.
    Sen är frågan om barnens pappa ens kommer ge en positiv syn på cannabis, då den väljer att inte visa denna sidan av sig själv.

Vi har den studien som man använder så ofta i detta område, och det är den ifrån Nya Zeeland.
    Som säger att man som minderårig och rökar cannabis ofta, får en IQ-minskning.
    Samma studie säger att de som rökar cannabis <18år, så kan man inte längre påvisa denna IQ-minskning överhuvudtaget.
    Men givetvis är man en 24/7 konsument av cannabis, så kommer detta ha en påverkan som man kan ha en negativ påverkan

• klyban
    Anonym (hmmmm) skrev 2016-12-19 22:40:10 följande:
    Det är inte ok, det vet jag men när jag överväger de goda sidorna så blir jag kluven. han säger att han kan vara utan men då måste han ta starka mediciner och då ser han ännu mer drogad ut men det är lagligt.
    Han verkar ha en del psykisk ohälsa, så det han säger är inte fel.
  • klyban
    Anonym (hmmmm) skrev 2016-12-19 22:43:59 följande:
    Jag har också tänk på att om han verkligen missbrukar... ibland är han utan en hel vecka när han inte får ångest. Jag känner en väninna som slutade med weed och började konsumera alkohol. Hon föll i en djup depression direkt.

Nä, i din beskrivning så måste jag tillstå att en diagnos som missbruk inte är så trolig, dovk beroende.
    Problem med alkohol, är att alkohol fungerar utmärkt i det korta tidsperspektivet.

Sen ökar det bara sina problem, och när det kommer till eventuella mediciner så är det benzo som kommer var en tänkbar medicinering.
    Den kommer även denna bara öka problemen efter en tid.
    Alkohol och benzo verkar på samma system(GABA-systemet) och delar samma problem i just öka ens psykiska ohälsa vid en varaktig konsumtion.

• klyban
    Anonym (hmmmm) skrev 2016-12-19 22:52:04 följande:
    Vad menar du klyban?

Du får citera dig, så du preciserar dig i din fråga.
    Annars blir det svårt att ge ett balanserat svar.

• klyban
    Anonym (hmmmm) skrev 2016-12-19 22:59:21 följande:
    Jag vill bara ha allmänna tankar... jag kan också lägga till att han var räddningen i mitt liv när jag genomgick en väldigt svår period... han har bara gett positiv i mitt liv men hans beroende av cannabis är något han förstår kan ge konsekvenser och han vill inte att det ska drabba familjen negativt på något sätt alls och gör det  väldigt försiktigt.

Men till dagens datum så har du inga konsekvenser av denna konsumtion?
    Lite med din beskrivning, så låter det som att utan cannabis så kommer hans psykiska ohälsa bli en realitet för han och hans omgivning.

• klyban
    Anonym (hmmmm) skrev 2016-12-19 23:22:17 följande:

Han kommer absolut må mycket sämre, då gäller det att överväga, ska han se helt drogad och nästan okontaktbar då han oftast blir sömnig och orkeslös av starka mediciner eller ska han få röka weed och få vara glad och avslappnad.
    Ser ut som du ställer en fråga och svara på den själv.
  • klyban
    Anonym (Soc.) skrev 2016-12-19 23:24:31 följande:
    Om det kommer fram att du låter barn vistas i missbruksmiljö, där det brukas och förvaras illegala droger så har du en soc-utredning gällande din lämplighet som förälder som ett brev på posten.

Nu finns det ingen evidens för ett missbruk.
    Idag så har SOC större problem an jaga hundratusentals cannabiskonsumenter.
    de har fullt upp med invandrare idag.
    Och det vi nu ser är att myndigheter mindre och mindre lägger tid på den skötsamma konsumenten.

• klyban
    Anonym (Soc.) skrev 2016-12-19 23:40:21 följande:
    Talar bara om vad som kommer hända. Inget jag skulle riskera för en man. Oavsett.
    Det handlar om vad man riskerar för sina barn. Man riskerar att de får uppleva att polisen kommer och gör rannsakan. Man riskerar att barnet får uppleva hur mamma el. Pappa blir gripen etc etc. Bara att RISKERA detta gör att man ifrågasätts som förälder.

För 2 år sedan, så hade jag inte sagt emot så mycket.
    Idag så känns denna mycket osannolik.

• klyban
    Anonym (hmmmm) skrev 2016-12-20 00:43:45 följande:
    Nej han bor för tillfället bara inte här...... men han kommer tillbaka och då måste jag vara stabil i mina tankar och känslor... jag kan inte gå runt och oroa mig och leva med honom. Det kommer äta upp mig innefrån även om hans närvaro gör mig gladare än någonsin jag måste ta rätt beslut.

Att reta sig på sin partner som inte gör sig som du vill, detta är nått som inte är det minsta unikt i ett förhållande.
    Även ser man på flera ställen ovan, i hur du beskriver för dig själv att det är bara ett tankeproblem för dig.
    Och att du inte kan hitta reella problem med denna konsumtion.

Även en annan som varit med ett par dar, så är det inte ovanligt att man har problem i ett förhållande och sen letar man problem i förhållandet.
    Ofta inser inte personen ifråga att det är ett relationsproblem och orsaken är av annan art.
    Och sen väljer man att leta mer tydliga saker, för ursäkta sig med att man tröttnat på sin partner.

Den som letar fel i sitt förhållande, kommer alltid hitta fel i sitt förhållande.
    Som av någon lustig anledning så hittas felen ALLTID i sin partner.

Sen att det är olagligt, visst är det så.
    Men är reaktioner lika tydliga på detta som vid andra brott som sker?
    Som tex ladda ned, fortkörning, gå mot röd gubbe, nedskräpning och andra sådana här brott?
    Ladda ned tex, kan ju ge långt värre följder för er familj än konsumtion av en drog någonsin kan göra.
    Blir lite som att svälja mygg och sila kameler.

Svar på tråden Bor ihop med någon som missbrukar weed