Vickmom skrev 2017-01-03 22:06:28 följande:
Hej allihopa. Ska bli kul att följas åt :) jag har bf 6/7, första barnet. Är i vecka 13+4 idag. Ett MA sen innan i v.6. Tänkte vara lite ohövlig och fråga några frågor det första jag gör. Har fått göra två ultraljud hittills, senast var i v.10+3 (tror jag?) bm nämnde då i förbifarten att min livmoder är bakåtlutad. Någon som har det här? Konstigt att dom inte märkt det innan på gyn undersökningar och tidigare ultraljud? Eller? Innebär det något speciellt att ha bakåtlutad livmoder? Frågade ju självklart min bm men hon sa ungefär att "så kan det vara" så fick inge vidare info av henne.
Vid inskrivning fick jag även ta ämnesomsättningsprov och mäta mitt tsh som var förhöjt något, men ändå tillräckligt för att jag skulle få börja äta levaxin, började med 25mg. Har alltså sänkt sköldkörtelfunktion. Tog nya prover efter fyra veckor, bm trodde inte jag tagit mina mediciner då värdena stigit till det dubbla. Äter nu 75 mg istället. Ska ta nya prover snart igen.
Någon som äter levaxin under graviditeten? Hur kan min sänkta skölkörtelfunktion påverka barnet? Har inte vågat googla då jag inte vill höra massa skräckhistorier..
Pjuh långt inlägg men det ska som sagt bli väldigt roligt att få följas åt :)
Hej!
Jag har tidigare haft bakåtlutad livmoder och misstänker att det är samma sak nu.
Jag blir väldigt stor snabbt. Tryck på viss endast så får du se hur jag ser ut :)
Jag har hypotyeros och det började jag behandlas för på mensens första dag innan jag blir gravid. Är i v 11 nu så har ätit det i ca. 13-14 veckor.
Började med 75 mg direkt och kände skillnad efter några dagar.
Tar prover var 4-6 vecka men har haft stora problem med att bli stucken så idag försökte 2 bm sticka mig utan framgång. Blev skickas till operation som fick ta hjälp av ultraljud. Har så fasligt ont i ena armen nu.
Vad jag förstått behöver man hålla lite extra koll på värdena men så länge man behandlas rätt ska det inte vara några problem. Är inte orolig så länge jag få komma på mina kontroller.
Vet att många har haft svårt att bli gravida och fått missfall med dåliga tshvärden men det är ju för att man inte behandlas korrekt.
Du behöver nog inte vara orolig. Jag är det inte :)