Inlägg från: Delilah2001 |Visa alla inlägg
  • Delilah2001

BF Juli 2017 ny

Sosozo skrev 2017-02-18 11:45:52 följande:

Jag antar att det räknas som förlossningsrädsla. Har förr två st vaginalt och tyckte ärligt talat det var hemskt. Upplevde inte smärtan som hanterbar och tyckte det var jobbigt både fysiskt och psykiskt. Vill ha ett snitt för att jag tror att det passar mig mycket bättre. Har inga fysiska men efter mina förlossningar. Men vill ändå hellre ha ett snitt.Min barnmorska har förvarnat mig att det kommer bli krångligt för att min senaste förlossning "ser så himla bra ut på papperet" så jag kommer få remiss till aurorakliniken och där kommer de kämpa för att hitta något sätt att övertala mig till vaginalt (typ, sätta igång förlossningen ett speciellt datum, ge mig ett akut snitt om förlossningen tar för lång tid och en massa andra knasiga förslag som inte är lösningen jag söker). Känns väldigt drygt. Jag förbereder mig på en fight.

Min första förlossning såg också bra ut på pappret. Fick en bristning, men har inga fysiska men av den idag.

Så jag fick snittet pga psykiska skäl, och inte medicinska.

Min första förlossning skrämde nästan livet ur mig, har bara svarta och ångestfyllda minnen av den. Vill inte gå in på detaljer, eftersom jag inte vill råka skrämma upp någon förstföderska här... Kan säga att de allra flesta kan i efterhand se sin förlossning som något positivt, men det kunde aldrig jag. När jag kom in till läkaren över 7 år senare för att prata om planerat snitt, började tårarna spruta bara förlossningen nämndes.

Fick också remiss till Aurora, men det föll sig så att jag hann få beviljat snittet innan jag fick tid där. Gick ändå på auroramötet, men någon övertalning var det ingen mening med då snittet redan var beviljat. Blev ett väldigt kort möte där.

Nu säger min bm att ska nog inte bli några problem att få snitt igen, men jag kan inte slappna av förrän jag fått det på papper svart på vitt.
  • Delilah2001
    Sosozo skrev 2017-02-18 12:16:20 följande:

Samma här. Jag var totalt traumatiserad efter min första förlossning. Rosa skimmer och positiva känslor uteblev helt och jag dök rätt in i en förlossningsdepression som tog mig 8 månader att ta mig ur. Födde vaginalt igen en gång till iaf efter det. Hade siktet inställt på snitt då eg, men lät mig övertalas (eller som jag ser det i efterhand - luras) till att göra om det. Och nu vill jag inte. Andra kvinnors förlossningar kan vara hur häftiga, fantastiska och mäktiga som helst. Jag gläds för dem som ser sina förlossningar som något positivt. Men jag kommer aldrig vara där. Så nu vill jag ha det på mitt sätt och slippa ångest.

Håller tummarna för att du får ditt snitt!
  • Delilah2001
    GrönaDruvan skrev 2017-02-18 14:42:58 följande:

Mina förlossningar har varit väldigt bra och jag tycker det är skit häftigt att föda barn. Visst gör det ont, men för mig är det en smärta som "inte är så farlig".

Alla upplever ju det så olika.

Nu denna gången är jag så himla kluven med allt. Det finns ju en risk att han behöver plockas ut tidigare och då blir det ju snitt, och konstigt nog känns det bra. Har alltid varit rädd för snitt, men nu vet jag inte om det t.o.m skulle kännas bättre? Jag är helt vilsen hur jag känner, men jag gör väl som jag brukar göra när det gäller att föda barn..

- det blir som det blir, tar situationen som den kommer, litar på de som kan.

Det har ju funkat innan.

Har senaste dagarna en inre kamp med mig själv. Jag är så förbannat arg och besviken på att jag inte får mina tvillingar. Jag är fortfarande med i en tvilling grupp på Facebook och det kommer så söta o fina kort titt som tätt på nyfödda tvillingar..herregud vad gulligt. De ligger där så små, söta och nära varandra.

Jag blir rent ut sagt avundsjuk.

Jag är verkligen glad för de som får sina tvillingar, det är inte det, men bara så sjukt leden och besviken att jag blev fråntagen något så fint och unikt och något jag längtar efter. Så jäkla besviken.

Fullt förståeligt!

Jag kände liknande när folk blev gravida och födde små bebisar och jag fick missfall, fick vänta många månader på att äntligen bli gravid igen, bara för att få ännu ett missfall... Var förbannad, arg, ledsen, avundsjuk och besviken!

Nu är det såklart värre det du gått igenom, men kan till viss del känna igen mig i känslorna.
  • Delilah2001
    acinnaleh skrev 2017-02-18 15:17:10 följande:

Tack för tipset! Finns ju massa fina klänningar på den sidan. Vi ska på makens systers bröllop 1.5 mån före BF så en ny klänning lär ju behövas ;)

Ja, finns en massa fint! Köpte barnvagnen där också till jättebra pris!

Fastnade för denna klänningen då den går att använda både till vardag och vid lite festligare tillfällen, och så priset förstås, 149 kr

Fast just den passar kanske inte så bra till ett bröllop!
  • Delilah2001
    narie24 skrev 2017-02-20 17:31:07 följande:

Hej!

VIid mina förra graviditeter har jag inte känt rörelser förrän vid RUL. Den här gången har jag känt i flera veckor. Tänk vad olika det kan vara. Minns att jag oroade log mkt för att jag inte kände ngt med första, kände mig helt ogravid. Både med ettan o tcåan hade jag moderkakan i framvägg. Gissar att den är i bakvägg den här gången då jag känt allt så mkt tydligare.

Ngn mer som tycker att rörelserna känns så långt ner? För mig kan det nästan gör Sony när den lever om. Känns som den gräver runt långt nere i livmodern. Igår kväll fick jag jätteont. Sprint att jag blev orolig. Men det lättade så jag gissar att det är ok. Eller kanske urinvägs på gång?

Ngn som haft urinvägs och kan berätta hur det kändes? Tycker att det liksom trycker på nedåt.

Jag hade flera uvi med första barnet. Var ju evigheter sedan, men minns att jag var tvungen att kissa väldigt ofta, och sammandragningarna var jobbiga och obehagliga, eftersom jag kände mig kissnödig varje gång.

Det sved dock inte, som det vanligtvis gör vid uvi.
  • Delilah2001

Grattis till alla lyckade ultraljud! Många som gjort på sista tiden!

Sitter och kollar lite på amningskudde, är det någon som vet om det finns på Gekås?

Amningsponcho kollar jag också på, men det går väl lika bra med en tunn "vanlig" poncho? Någon som vet?

• Delilah2001

Jag ska nog vänta med att handla mer tills vi har varit i ullared, har aldrig varit på babyavdelningen där, så har ingen koll på vad som finns...

Vi ska dit i april tänkte vi!

Babyskydd ska vi hyra, så det som är kvar att köpa är babynest, amningskudde, skötbädd och lite mer kläder.

Spjälsäng väntar vi med, han kommer sova i babynest i vår säng till en början. Och skötbord blir också senare tror jag , lägger en skötbädd på tvättmaskinen i början.

• Delilah2001
    Newbie84 skrev 2017-02-22 19:54:40 följande:

Jag tänkte åka förbi Ullared och köpa lite saker, kräkhsnddukar, några filtar, amningsinlägg har jag för mig var rätt mkt billigare och bsbygym. Annars behöver jag vagn, babyskydd, beside crib, skötbord och några nya bebisplagg. Känns som att det är så långt kvar bara till sommaren :(

Ja, det känns som evigheter kvar!

När jag tänker att jag faktiskt gått halva graviditeten nu, så känns det inte som att det är så långt kvar, men när man tänker mitt i sommaren och semestertider, sommarlov osv, då känns det vääldigt avlägset!
  • Delilah2001

Ni som gjort rul, vad är det som bm kollar? Vilka avvikelser kan upptäckas?

Ska på mitt på måndag och är lite orolig...

När jag gjorde kub ultraljudet i vecka 13, kollade bm på bebisen och sa att han såg fin ut och att njurarna såg bra ut mm.

Och alla kroppsdelar, hjärta och hjärna fanns uppenbart på plats.

Vad är det mer de kollar?

Svar på tråden BF Juli 2017 ny