BF Juli 2017 ny
Jag antar att det räknas som förlossningsrädsla. Har förr två st vaginalt och tyckte ärligt talat det var hemskt. Upplevde inte smärtan som hanterbar och tyckte det var jobbigt både fysiskt och psykiskt. Vill ha ett snitt för att jag tror att det passar mig mycket bättre. Har inga fysiska men efter mina förlossningar. Men vill ändå hellre ha ett snitt.Min barnmorska har förvarnat mig att det kommer bli krångligt för att min senaste förlossning "ser så himla bra ut på papperet" så jag kommer få remiss till aurorakliniken och där kommer de kämpa för att hitta något sätt att övertala mig till vaginalt (typ, sätta igång förlossningen ett speciellt datum, ge mig ett akut snitt om förlossningen tar för lång tid och en massa andra knasiga förslag som inte är lösningen jag söker). Känns väldigt drygt. Jag förbereder mig på en fight.
Så jag fick snittet pga psykiska skäl, och inte medicinska.
Min första förlossning skrämde nästan livet ur mig, har bara svarta och ångestfyllda minnen av den. Vill inte gå in på detaljer, eftersom jag inte vill råka skrämma upp någon förstföderska här... Kan säga att de allra flesta kan i efterhand se sin förlossning som något positivt, men det kunde aldrig jag. När jag kom in till läkaren över 7 år senare för att prata om planerat snitt, började tårarna spruta bara förlossningen nämndes.
Fick också remiss till Aurora, men det föll sig så att jag hann få beviljat snittet innan jag fick tid där. Gick ändå på auroramötet, men någon övertalning var det ingen mening med då snittet redan var beviljat. Blev ett väldigt kort möte där.
Nu säger min bm att ska nog inte bli några problem att få snitt igen, men jag kan inte slappna av förrän jag fått det på papper svart på vitt.