• mammalovis

Hur gör ni med ytterkläder, skor och andra inköp vid vv?

I dagsläget är dottern drygt ett dygn hos pappan varannan vecka. Jag har fullt underhåll (på 1600 kr) och betalar i princip allt utom försäkringen, umgängesresorna och vad de gör och äter.

Jag har oftast en extra uppsättning ytterkläder för att han inte ska förstöra hennes skolkläder, då han kan få för sig att elda, låta henne klättra i lerhögar mm, utan att ta hänsyn till vad hon har på sig. Jag har alltid fått skicka kläder då han inte har brytt sig om att köpa, så hon har haft en fleecetröja och klänning där som hon fått av farmor. De gånger hon haft finkläder med har det alltid kommit hem ett plagg med hål i så nu funderar jag på att skita i att hon får finkläder med på juldagen. Han påstår ju sig ha en uppsättning kläder så då borde han ju lösa det?

Hur gör vi sedan om det blir aktuellt med varannan vecka? Redan nu glömmer/skiter han i att kolla att hon får med kläderna tillbaks hit, så risken är att inget kommer fungera.

I dagsläget har hon en uppsättning regnkläder, fleece, gummistövlar, extra vantar och mössa liggande på skolan för att slippa vara utan, om jag glömmer, vilket är lätt hänt stressiga mornar med 3 barn.

Ni som har egna barn som ärver, betalar pappan ändå halva kostnaden? Eller hur är mest praktiskt? Ge mig alla tips ni har!!!

• Svar på tråden Hur gör ni med ytterkläder, skor och andra inköp vid vv?
  • aerial

Vi delar på ytterkläder och skor. Vi har dubbla uppsättningar som vi skickar emellan, detta för att kunna ha till förskolan om ett set blivit skitit eller blött och vi inte hinner tvätta eller torka det. Vardagskläder köper vi själva. Vi har bara ett barn så ingen som ärver. Däremot säljer jag grejerna efteråt men då används de pengarna till nya yttterkläder.

• mammalovis
    aerial skrev 2016-12-18 22:32:52 följande:
    Vi delar på ytterkläder och skor. Vi har dubbla uppsättningar som vi skickar emellan, detta för att kunna ha till förskolan om ett set blivit skitit eller blött och vi inte hinner tvätta eller torka det. Vardagskläder köper vi själva. Vi har bara ett barn så ingen som ärver. Däremot säljer jag grejerna efteråt men då används de pengarna till nya yttterkläder.
    Men då fungerar kommunikationen er emellan?

Så har sambons dotter, fast en uppsättning, men där funkar det ju och sambon får ta en sväng förbi på morgonen ibland, om hon glömt något. Hon är 12 år, så han frågar mer än kolla väskan och ibland svarar hon ja, fast svaret skulle varit nej ...

För vår del är risken stor att kläder förstörs eller stannar hos pappan, då han inte anpassar klädseln efter aktivitet och det går ut över tösen ... Han anser ju att det inte berör honom, utan är mitt problem att hon skulle ha fått overallen nersotad för att han inte klarat av att kräva att hon haft vardagskläderna på, när han plötsligt kommer på att elda. Hans son fick vara med en gång i vit jacka ... Egentligen skulle vi behövt ha var sin uppsättning av allt och jag hämtar hem allt inklusive ombyteskläder och han får ta med sitt, men det är ju svårt att få till praktiskt. Egentligen handlar det inte om att vara ogin, utan hans sätt att vara hänsynslös. Jag vill inte behöva ifrågasätta dottern varför saker inte är med, då det ingår i hans föräldraansvar.
  • Treansresa

Vi har varsin uppsättning kläder

• mammalovis
    Treansresa skrev 2016-12-18 22:54:20 följande:
    Vi har varsin uppsättning kläder
    Även ytterkläder och skor? Hur byter ni i så fall miljö? Innekläder får han ju självklart stå för själv.
Svar på tråden Hur gör ni med ytterkläder, skor och andra inköp vid vv?