• sarac

Rätt att välja arbetstid som deltidare?

Undrar om någon som vet vill vara så snäll att berätta för mig. Undrar nämligen om man som arbetstagare då man arbetar deltid pga föräldraledighet har rätt att välja när man själv vill arbeta? Alltså har man själv rätt att välja om man vill ta sin föräldraledighet några timmar varje dag, en heldag i veckan etc beroende på tjänstegrad. Eller är det arbetsgivaren som ska bestämma när jag ska vara på arbetet? Hoppas någon kan förtydliga för mig.

• Svar på tråden Rätt att välja arbetstid som deltidare?
  • Carambolan

Nej, chefen har rätt att leda och fördela arbetet efter verksamhetens behov.

• Vickan I

Du kan önska, men som ovan skrev bestämmer ju chefen tillslut. Men det ska vara med hänsyn för verksamheten. Chefen "ska" inte neka önskemål för att jäklas, utan i så fall för att det av olika anledningar inte fungerar med arbetet.

• modsey

Du kan önska men sista ordet har självklart arbetsgivaren

• sarac

Ok, misstänkte att det var så men väldigt luddigt när jag läste på diverse kollektivavtal.

• Shadowcat

Kan det vara olika i olika brancher? För hos oss så gäller det som arbetstagaren vill om inte arbetsgivaren kan påvisa att det med för stor påverkan för företaget (vilket det i stort sett är omöjligt). Hm fast nu när jag tänker efter så gäller det vilka arbetspass man vill ta bort då vi inte kan sluta tidigare. Kanske det som är skillnaden :) (förlåt för rörigt inlägg. det hjälpte nog inte så mkt...)

• frokenkorrekt

Du meddelar arbetsgivaren när du tänker vara föräldraledig. 
    En av de starkaste lagar som finns för oss anställda. 
    Krånglar din ag får du ta hjälp av facket. Du vinner väl inget i längden på att stöna för mkt, men det kan ju också finnas anledningar till varför du måste vara fledig på ett speciellt vis. 

• Fennyxx

Om du är föräldraledig arbetar du inte deltid, du har en heltid men söker föräldraledigt vissa dagar/del av dagar. Så länge du söker två månader i förväg kan arbetsgivaren i princip inte neka. Det kan ju vara smart att samarbeta så att det blir så bra som möjligt, men det är en annan sak.

Svar på tråden Rätt att välja arbetstid som deltidare?