Inlägg från: Jill 79 |Visa alla inlägg
  • Jill 79

Vem har rätt?!

Alltså min sjuåring, som är en slarver, klarar att få med sig ryggsäck och läxor med hem med skolbussen varje dag. Ibland glömmer han mössa, vantar eller thermobrallerna kvar. Resultatet blir att han får stå och frysa vid bussen nästa morgon och då brukar han bli noggranare med att ta hem grejerna. Tycker det kan räcka med att någon enstaka gång få komma in och kolla om extrakläder finns på plats och inte urvuxet. Visst är barn olika men om min sjuåring klarar det så borde de flesta nioåriga far göra det. Annars får ni skicka med en checklista åt barnet så han/hon kan bocka av vad som ska med.

• Jill 79
    Jfja skrev 2016-12-17 11:51:16 följande:

Tack för ditt svar. Jag håller helt med dig. Problemet med en checklista tex är att vuxen 1 anser att det är ansvaret som är för stort. Att barnet inte ska behöva tänka på det, det är ju ändå bara ett barn och då kommer checklistan gå fetbort. Jag anser ju dock att i 3an är det inte riktigt hopp och lek längre. Det nalkas nationella prov liksom. Stoppa grejerna i väskan, ta med till fritids. Men jag vet inte..

Ja verkligen dags att börja ta mer ansvar. Hör är det full fart redan i ettan. Min son som är barnslig och lekfull får svårt att hinna med allt arbete i skolan och får som konsekvens hem skolarbete att jobba ikapp. Hur ska man annars lära sig ta ansvar. Men jag känner igen föräldrar typen. Har vänner som klär på skolbarn och inte ger dem något förtroende alls. Min kompis låter inte sin åttaåring byta om inne hos herrarnas på badhuset .
Svar på tråden Vem har rätt?!