• Anonym (Levtienlögn)

Jag är inte pappa till vårat barn

Efter att jag och exet gjorde slut (efter många år tillsammans) så berättar hon att jag ej är far till vårat barn som är 6 år.

Hon hade låtit en annan man ta faderskapstest utan min vetskap, han har även skrivit under faderskapet.

Hon hade ett one night stand med honom (under tiden som vi var tillsammans och försökte bli gravida) fick jag bekräftat.

Jag fick allting slängt i ansiktet.

Exet har alltid varit psykiskt instabil och nu pratar jag inte om ångest eller depression utan hon ljuger och hittar på historier om de flesta människor, sprider runt hemska rykten. Manipulerar och tar sig under skinnet på folk. Jag märkte hennes sanna "jag" alldeles försent.

Genom denna lögn så har många inblandade tagit skada och inte minst barnet som nu är helt förvirrad.

Jag vill inte förlora "min" son!

Jag vill adoptera barnet men får ingen respons alls.

Mamman har inte kontakt med biopappan längre, förmodligen för att hon uttnytjade honom på pengar, han fick bara hälsa på dagen efter lön varje månad, plus att han betalar underhållet. Sedan bor han långt bort och har både fru och småbarn.

Barnet bor fortfarande hos mig växelvis.

Någon som har varit med om något liknande? Jag vet att det inte finns något jag kan göra. Jag hoppas och ber varje dag att jag ska få fortsätta vara far till min son.

• Svar på tråden Jag är inte pappa till vårat barn
  • Anonym (Eva)

Vilken fruktansvärd situation för dig och barnet

Du ska nog ta kontakt med Familjerätten på socialbyrån där du bor. Jag undrar om hon verkligen talar sanning om faderskapstestet. Du borde börja med att begära ett nytt. Socionomerna bör kunna ge dig råd om hur du går vidare. Vill hon verkligen ta hand om barnet ensam, utan vare sig biologiska pappan (om det är sant) och utan dig? Är hon inte frisk psykiskt så kanske hon inte ska vara vårdnadshavare alls.

• Anonym (Men)

Skrev inte du på faderskapspapper när barnet föddes då? I så fall tror jag knappast att hon kan ändra det utan att du blir upplyst om det.

• Anonym (M)

Det låter väldigt konstigt. Om ni inte var gifta skrev du väl på faderskapet i samband med födelsen av barnet? Om ni var gifta skedde det automatiskt.

I båda fallen är du pappa i juridisk mening oavsett om du är biologisk eller ej. Du kan inte ha blivit fråntagen faderskapet utan din egen vetskap därom. Så går det inte till.

Om socialen skulle öppna ärendet om faderskap igen (och då verkligen om) så är det ingen enkel liten process där du bara hux flux blir av med ditt barn utan att ens få reda på det.

Så hon ljuger om att det står en annan man som pappa om du skrivit på faderskap/var gift med mamman vid födelsen.

• Anonym (Nej)

Antingen trollar du eller så ljuger hon. Som ovan står så antingen var ni gifta och då blir du automatiskt jurudiskt pappa och vårdnadshavare. Eller så skrev du på faderskapet vid barnets födelse på socialkontoret. Det gör man ju om man ej är gifta. Skrev ni inte på detta??? För i så fall har du aldrig varit vårdnadshavare i juridisk mening. Men om du varit vårdnadshavare kan inte detta ändras utan att du blir informerad av myndigheter. Då kan du inte bara gå på vad hon säger.

• Anonym (Levtienlögn)

Vi var inte gift.

DNA test gjordes och han fick skriva på faderskapet. Jag vet inte hur det gick till, jag trollar absolut inte. Problemet är att detta faktiskt har skett.

Jag har sett papper på DNA testet och jag har pratat med familjerätten. De säger att jag måste adoptera för att vara barnets pappa (och både mamman och biopappan måste godkänna detta) annars står biopappan som pappa på barnet!

• fjanten
    Anonym (Levtienlögn) skrev 2016-12-17 13:17:25 följande:

Vi var inte gift.

DNA test gjordes och han fick skriva på faderskapet. Jag vet inte hur det gick till, jag trollar absolut inte. Problemet är att detta faktiskt har skett.

Jag har sett papper på DNA testet och jag har pratat med familjerätten. De säger att jag måste adoptera för att vara barnets pappa (och både mamman och biopappan måste godkänna detta) annars står biopappan som pappa på barnet!

...så du tyckte inte att det var konstigt att du aldrig fick skriva på faderskapspapper och papper för gemensam vårdnad när ni fick barnet för sex år sedan?
  • K med lilla E
    fjanten skrev 2016-12-17 13:21:17 följande:
    ...så du tyckte inte att det var konstigt att du aldrig fick skriva på faderskapspapper och papper för gemensam vårdnad när ni fick barnet för sex år sedan?
    Undrar detsamma.
  • Anonym (Levtienlögn)

Nä jag skrev på faderskapet för flera år sedan, har det skett något fel ??

Är det biopappan som måste adoptera egentligen ?

Vad kan jag göra?

När det framkom att han var biopappa så fick han tydligen skriva på faderskapet utan problem.

• fjanten
    Anonym (Levtienlögn) skrev 2016-12-17 13:53:02 följande:

Nä jag skrev på faderskapet för flera år sedan, har det skett något fel ??

Är det biopappan som måste adoptera egentligen ?

Vad kan jag göra?

När det framkom att han var biopappa så fick han tydligen skriva på faderskapet utan problem.

Så går det inte till. Har faderskapet en gång blivit påskrivet krävs det VÄLDIGT mycket för att en ny faderskapsutredning ska startas med (statliga) DNA-tester och byte av faderskap. Om det ens sker så tar det lång tid, och barnets pappa (på pappret) skulle absolut veta vad som pågick.
Svar på tråden Jag är inte pappa till vårat barn