Erfarenheter av friskolor med eller utan Montessoripedagogik i Malmö?
Min son står i kö till de flesta montessoriskolor i Malmö, samt några andra fristående skolor, och önskat placeringsdatum är till förskoleklassen år 2020. Just nu går han på en montessoriförskola i en kommun utanför Malmö.
Det är ju olika lång kötid till de friskolor som finns i Malmö. Till någon skola har han kanske möjlighet att få plats i redan när det är dags för förskoleklass, till andra måste han kanske vänta några år till innan han får en plats där. Hur vi gör när det är dags för förskoleklass har vi inte bestämt än, det beror helt och hållet på vilka skolor han har fått plats på då och det vet vi ju inte i nuläget.
Jag är ute efter en friskola med lugn i klasserna och med hyfsat hög studiemotivation bland eleverna. Eftersom han redan nu går på en förskola med montessoripedagogik så kan ju en friskola med montessoriinriktning vara lämpligt, men det är inte nödvändigt. Vilka friskolor kan passa och vilka är mindre lämpliga?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-16 21:41
Anledning till att jag ställer den här frågan nu, är för att vi måste planera kring boende och jobb i Malmö i framtiden - då anpassat till eventuella skolor - och då kan det ju vara lämpligt att man redan nu har en tanke på vilka områden som kan vara lämpliga att bo i, så att man kan hålla ögonen öppna. Det är heller inte helt främmande för oss att flytta till ett ställe och låta honom gå i en kommunal skola i det området under några år, om man misstänker att han hinner få en plats på en friskola i närheten innan han börjar högstadiet.