• naos01

någon som har något tips?

Hej!

Jag har en fundering om min dotter som är 3,5 mån. Det är nämligen så att dom senaste ca 3 veckorna har de blivit ett projekt att få henne somna för natten. Själva att få henne att somna är egentligen inget problem utan det är just att hon jämt vaknar upp efter 10-20 min av att hon tvär gråter/skriker och det tar 2-3 timmar att få henne och somna på riktigt. Hon är världens gladaste unge på dagarna och inge problem att få henne och sova då utan just endast för natten. Jag helammar. Känns som jag testat allt, spelar ingen roll om hon få sova på rygg/sida/mage eller på mig, alltid samma visa ändå. Någon som varit med om nå liknade och har nå tips? Man känner sig så maktlös och de skär i hjärtat av att höra henne gråta/skrika så :(

• Svar på tråden någon som har något tips?
  • Mascaraklumpar

Om hon alltid vaknar och är ledsen efter samma tid så hade jag testat att väcka henne lite innan dess och se vad som händer. Spädbarn har perioder av ytlig sömn 5, 20, 45 respektive 90 minuter från att de somnat, och det smidigaste brukar vara att väcka dem under den ytliga sömnen (det är också då de lättast vaknar naturligt). I ditt fall hade jag alltså testat att väcka henne prick 5 minuter från det att hon somnat.

Ett annat alternativ skulle kunna vara att du börjar amma henne medan hon sover, några minuter innan hon vaknar och är ledsen. Då kanske hon känner sig lugn och trygg när hon vaknar och somnar om igen istället för att bli ledsen.

• eja091

Var likadant med min lille vid den åldern ungefär.

Vi kunde tyvärr inte göra annat än att stå ut. Nu är hon ett halvår och sover flera timmar tills matning sen somnar om som inget.

• lövet2

3-månaders spädbarn sover inte "på riktigt". De sover på ett helt annat sätt än stora barn eller vuxna. Spädbarn ska sova ganska ytligt, och de flesta vaknar flera gånger på natten.
    Mitt råd är att du ändrar inställning till hennes sömn. Hon ska sova flera gånger per dygn, men hon kan inte klockan. Däremot börjar hon märka av din dygnsrytm, så hon ska lägga in allt fler av sina sovstunder under natten. Förr eller senare sitter sovstunderna på natten i hop med varandra, så hon kanske sover 5-6 timmar i sträck. Det kan bli snart eller så kan det bli om några månader. När hon är frisk och harmonisk, då sover hon längre stunder och vaknar mer sällan. När hon är sjuk eller har något som stör (krånglande mage, drömmar, för kallt/varmt, för tyst/högljutt, tänder på gång), då sover hon korta stunder och vaknar ofta. Sovtiderna kan bli regelbundna eller variera dag för dag. Det är väldigt olika för olika barn.

Svar på tråden någon som har något tips?