Utomkvedshavandeskap+methotrexate
Jag hade ett x i januari i år. Upptäckte det ganska tidigt och var inte heller smärtpåverkad eller mådde dåligt av det så jag fick metotrexat. Efter första sprutan steg hcg ännu mer så fick en till spruta som funkade. Jag mådde skit av behandlingen, fick åka till akuten flera ggr pga smärtor och fick vara sjukskriven av och till men jag lyckades genomlida det hur som helst!
Det är så konstigt att läkarna säger så olika om hur länge man ska vänta!! Första läkaren vi hade sa 3 månader. När jag fick andra sprutan så sa den läkaren att jag absolut var tvungen att vänta 6 månader. När jag senare åkte in till akuten med smärtor så träffade vi en överläkare som jobbat väldigt länge inom gyn så vi frågade honom också. Han sa att metotrexatet är ute ur kroppen på några dagar och att man egentligen kan köra på en gång. Däremot rekommenderade han att man väntade någon månad iaf för att kroppen skulle hinna läka ordentligt. Men han sa att de brukade säga till patienter att de skulle vänta lite men att de flesta struntar i det och blir gravida direkt ändå och det blir inga komplikationer av det.
Vi valde att vänta 3 månader så nu är vi igång och försöker igen. Läste att folsyran går ner till noll av metotrexatet så har ätit såna tabletter ett tag för att vara säker på att det gått upp igen.