• ris och ros

a-kassa

Jag vill ha hjälp!!!  Felet handlar om a-kassans byte  från kommunal  till Unionen.
    Jag jobbar 80% inom administration och 20% arbetssökande i aktivitetsstöd nivå.

Jag fått anställning 1 oktober. Min arbetskollega och chefen rekommenderade mig att byta till unionen a-kassa och unionen facket för de hjälper mer än kommunal (med tanken att kommunal tar ansvar för hotell och restaurang). Min kollega hjälpte mig att fylla facket ansökan via hemsidan och jag fått bekräftelse.

Men, när jag skulle göra a-kassa byte, jag fyllde pappers blankett och  skickade anmälan på posten.Jag ringt kommunal och begärt utträde den 7 oktober. De sa att det här ska ske skriftligt och att jag behöver vänta till 30 oktober för det har redan gått 7 dagar. Jag svarade att det var ok,med tanken att unionen redan vet att jag är medlem hos dem och att de kommer kommunicera med varandra. Då mejlade jag dem att jag vill avsluta.

Första tecken att det var något konstigt var  försäkringskassans brev som har inkommit ungefär 16 november som handlar om att min aktivitetsstöd ersättning har blivit nollställd p.g.a att jag tillhör till ingen a-kassa. Jag ringde försäkringskassa på en gång för jag var så rädd att förlora min 20% ersättning eller om jag rakar bli arbetslös innan ett år. Jag berättade tydligt  att jag begärt uträde från kommunal men jag begärt också inträde till unionen sedan 1 oktober. Deras svar att det var ok och de kommer att rätta det här när de får information från unionen för det kan hända att det tar lite tid att överföra info. Jag reagerade inte mer med tanken att det tar tid. Tillsvidare  jag tänkte inte ringa till unionens a-kassa eftersom jag fått många pappers brev och e-post brev från unionen, men tyvärr de var fackets brev och ingen a-kassa brev. Jag har aldrig lagt märke att de handlade om bara facket, för i deras broschyr kommer a-kassan ord flera gånger.

Men i fredags fick jag igen ett brev från försäkringskassan att jag får lägsta belopp för jag tillhör ingen a-kassa. Nu började jag tänka djupt....Det har gått nästan en månad och det här är andra brevet. Nu ska jag ringa unionen och kolla. När jag ringde dem och frågade om medlemskapet, de sa att de har inte fått något från mig. Jag blev verkligen chockad av det här misstaget. Det här ångerkänsla att varför har jag inte ringt förut? Jag ringde tillbaka till kommunal för att berätta om situationen och vad krävs för att rätta det här månadsglapp, deras svar visade inget positivt. Min chef rekommenderade mig att prata med facket, de kan möjligtvis hjälpa!!!

Jag ringde de och de var redo att hjälpa men att det inte är lätt att det bli bra. Det har gått en vecka och jag mår väldigt dåligt. Jag tappar koncentration, och bli lätt frustrerad. Jag vet inte om jag har rätt att vara så här känslig eller ska jag tänka att det är ok och det här är mänsklig fel o.s.v..

Frågan är att jag behöver ett svar om min situation. Kommer de hjälpa mig att backa en månad i tiden hos Unionen och behålla min ersättning eller hur kommer de att lösa det här .... Vad  kan jag göra för att rätta situation? Hur ser min situation ut i allmänt? Kan de vara så här ansträngt bara för en månads glapp. Fast min fack handläggare vet om a-kassans medlemskapet för han skickade pappersblanketten att fylla i.

Tack för svaren på förhand

I made decisions that I regret, and I took them as learning experiences... I'm human, not perfect, like anybody else. Queen Lati
  • Svar på tråden a-kassa
  • Anonym (Hm)

När jag gick ur min a-kassa men sen insåg jag skulle behöva den sa dem att jag hade till nästa månads siste att få tillbaka medlemskapet på samma villkor. Detta var hotell och restaurang

• ris och ros

Ja precis, jag sagt upp mig 31 oktober och jag ringde dem 5 december och be dem att behålla mittt medlemskap, de accepterade inte. De svarade om jag jag ringde någon gång i november månad, det skullle ha gått bra.

Svar på tråden a-kassa