Inlägg från: anonymis3ns |Visa alla inlägg
  • anonymis3ns

BF 15-31 AUG 2017

Kolan91 skrev 2017-01-02 14:20:50 följande:

Vid förra graviditeten mådde jag illa redan äl +9 och hade jättedålig aptit, klarade inte av fet mat och kunde bara äta några tuggor varje måltid, jag kissade ofta, hade svullna bröst, ont i bröstvårtorna. Detta hade jag i v. 8 trots att embryot slutat utvecklats i v. 5. (dock ska sägas att det blev mildare och mildare allt tills jag till slut skrapades i v. 10)

Denna graviditet är nu i v. 6 (5+4): svullna bröst, ömma bröstvårtor, börjar känna av lite yrsel (uppfattar omvärlden annorlunda, kan inte förklara riktigt, vet inte om det är inbillning) och har växtvärk till och från men jag är inte ett dugg trött eller har konstig aptit, den är precis som vanligt och illamående har jag inte varit i närheten av.

En annan stor skillnad var plusset. Jag hade jättestarkt plus äl+11 redan när jag hade MA. Denna graviditet var det negativt äl+11 (!) och plussade svagare än äl+11 förra gången på äl+15 denna gång. Mycket skumt!

Jag har läst på en hel del trådar/sidor och det verkar relativt vanligt att ha olika graviditeter gånt till gång och att inget egentligen kan garantera/utesluta det ena eller det andra.

Den 12 får jag veta lite mer om hur bebben mår och hoppas innerligt att min inneboende lever!!

Jag förstår! Nä, det är det som är så jobbigt - att det inte finns några garantier för att allt är som det ska därinne, speciellt inte när man själv varit med om ett ma.

Jag tänker ju "varför skulle det gå bra den här gången"? Samtidigt som jag ser symtomen(eftersom jag inte hade några sist) som ett bra tecken.

Hoppas det är vår tur nu! :) Kommer vara sååååå orolig innan ul.
  • anonymis3ns
    Hönan92 skrev 2017-01-04 11:51:31 följande:

Gick in i vecka 7 idag och mår okej, illamående som kommer och går, molvärk/växtvärk emellanåt, svullen mage och ömma bröst + bröstvårtor. Men jag har fått ischias så har sån otrolig smärta i vänstra skinka. Kommer och går men igår kväll var det som värst kunde inte ens gå som sambon fick komma och stödja/knuffa mig framåt, fy faan denna smärta..... Jobbar på ett fysiskt jobb med både mycket lyft och gång.

Hur mår du?

Jag mår illa, främst på morgnarna, men känner mig allmänt osugen på mat hela dagen, samtidigt som jag är hungrig och sugen på vissa saker. Känner mig bakis typ! Trött! Brösten är bara ömma när man klämmer på dem, men ingen fara alls. Har ett ma sen tidigare så är orolig, då hade jag dock inga symtom alls så försöker se detta som positivt.
  • anonymis3ns
    mariama skrev 2017-01-04 19:57:57 följande:

Åh vad härligt att det går framåt! Är du med i facebookgruppen? :) Jag mår också illa nu mer, och så var jag på vul idag (v 6+1) och fick se en levande liten mini!! :)

Nej, det är jag inte, vågar inte än! :) Gud vad härligt att få ha sett den lilla, hur nervös var du? :) Jag ska på ul nästa vecka - livrädd! Ja, jag tänker iaf att symtomen är positivt även fast det är oskönt att ha dem! Har tom spytt..
  • anonymis3ns
    mariama skrev 2017-01-04 20:16:40 följande:

Äsch, häng på! Eller du sa ju känna dig bekväm såklart, men hojta till när du är redo så fixar jag :D Suuupernervöst, var dessutom pga min extrema oro som jag fick ett vul, och jag var beredd på det värsta trots att jag har börjat må illa de senaste dagarna. Dock inte så himla illa som med sonen än så länge men vi får se hur det utvecklar sig. Åh vad spännande, ska hålla tummarna för dig också!! Absolut, alla symtom är BRA helt enkelt :)

Snart kanske.. ;) Kan bara tänka mig, såg BM direkt eller? :) Nä, men nu vet du ju iaf att lilla lever så nu kan du ju bara glädjas åt att du inte mår så illa iaf. :)

Jag tänker att mina bröst borde växa lite mer snart också, det nojar jag lite över att de inte gör.
  • anonymis3ns
    mariama skrev 2017-01-04 20:47:25 följande:

Det låter jättebra :)) Jaa han såg direkt att det var en fin hinnsäck, sen visade han en lika "bra" gulesäck och där intill var fostret och så kunde man se något som rörde sig i ena kanten och det var hjärtat! Så, inte så tydligt men han såg nog bättre än jag som är ovan, haha. Jag blev så glad att jag fällde en tår, kändes lagom kul att ligga med benen i vädret framför en manlig läkare plus läkarstudent och gråta, haha. Vilken dag ska du dit? Du ska se att det kommer se bra ut! Mår du illa och har andra symtom tror jag att det fortskrider precis som det ska. 

På tal om bröst så är mina inte så förändrade heller. Har iofs ett barn som jag ammat i många månader så dom blir väl aldrig som "förr" igen ;) Men ömma bröstvårtor är allt, kanske aningen fylligare men ingen enorm skillnad. Du behöver inte tänka på det tror jag :)

Jag förstår dig helt klart. :) Måste kännas såååå lugnande!? Ska du göra ett till snart eller, med tanke på oron?

Jag ska dit på onsdag. Gud, får klump i magen bara jag tänker på det.

Ja, alltså jag känner mig ju halvt bakis om dagarna - mår illa samtidigt som jag är hungrig, men svårt att veta vad jag är sugen på liksom. Borde man önska sig fler symtom? Skönt att höra att du inte heller har så mycket bröstsymtom - jag har ju lite lätt synliga ådror, men inte jättetydliga, man läser ju om vissa som inte ens kan ha bh på sig för att det gör så ont typ!
  • anonymis3ns
    carrolinea skrev 2017-01-05 09:42:24 följande:

Det är ingen som ser att du är med i gruppen om du vill gå med :)

Nä, jag vet! :) Men är så rädd för ett nytt ma, och att allt inte är som det ska därinne.
  • anonymis3ns
    mariama skrev 2017-01-06 21:12:39 följande:

Jag tempar när jag blev gravid men använde fertilityfriend istället. Slutade dock i vecka 7 nu för att det bara stressade mig. Fick se en levande ärta på vul så då slopade jag tempen :)

Jag slutade också tempa för några dagar sedan, pga att tempen gick ner en dag, och då blev jag direkt orolig, sen när den gick upp dagen efter bestämde jag mig att det får va. Hände samma dig? :)
  • anonymis3ns
    mariama skrev 2017-01-06 21:45:28 följande:

Precis så här med, haha. Tempade dessutom ibland på kvällen av någon dum anledning, och en kväll var tempen nere på 36,6 istället för över 37. Så då var jag totalsäker på missfall nästa dag. Men då började jag må mer illa istället och bestämde mig för att skippa det där. Bara jobbigt ändå att tempa det första man gör. Har dessutom läst att man inte rekommenderas att tempa när man är gravid, just för att det ofta ger oro i onödan :)

Haha! Det har jag också gjort, och jag vet att när de tempade mig samma kväll som jag fick mitt ma konstaterat så hade jag en temp på 37,7, vilket i normalfall är feber, men inte nu då eftersom jag var "gravid". Och när jag tempat nu nån gång på kvällen har den inte legat så högt vilket också gjort mig orolig, så det känns bara onödigt. Hur mår du annars då? Mycket lugnare nu när du sett lilla livet? :)
  • anonymis3ns
    mariama skrev 2017-01-06 22:31:58 följande:

Ja men precis! Åh så dumt! Tempen, allra helst på kvällen, påverkas så lätt ju. Ja lugnare är jag, har liksom bestämt mig för att vara lugn nu även om symtom kommer och går ibland. Men mår mer och mer illa och har väldigt svårt att äta sen imorse så behöver väl inte tvivla. Börjar kännas lite jobbigt med illamåendet, ska nog testa postafen snart igen. Hur mår du? :)

Exakt! Man är redan orolig som det är liksom. Skönt att du har kommit till en sådan insikt. :) Hoppas jag får känna samma sak efter onsdag. Jag mår väl sådär.. mår illa från och till, idag var jag tvungen att stoppa fingrarna i halsen för att spy, för att sen senare på kvällen proppa i mig popcorn. :) Känner mig lite "sjuk"/bakis, inte mycket ork. Har du spytt nåt än?
Svar på tråden BF 15-31 AUG 2017