Vi som är gravida efter ÄD 2017
Men om du bara vill testa immunbehandling i Sverige så kan du ju kontakta Fertilitetplus i Stockholm. Googla så hittar du hemsidan.
Men om du bara vill testa immunbehandling i Sverige så kan du ju kontakta Fertilitetplus i Stockholm. Googla så hittar du hemsidan.
Tuttis -BM sa till mig att om man har 1:200 risk för Downs sydrom får man göra gratis Nipt i många landsting.
Det finns olika Nipt beroende på om det är eget ägg eller donerat, så det ska vara tillförlitligt.
Provence - Ja, alla som gör insättning efter nedreglering tar 3 Progynon per dag om man går hos AvaRiga iallafall. Jag tog morgon, lunch, kväll.
Vid ev blödningar brukar AvaRiga vilja att man ska öka till 4 tabletter per dag. 2 frukost och 2 kväll.
Man tar progynon tills v.14 eller v.16, minns inte exakt nu.. Man trappar ner dosen innan man slutar helt.
Hjälper gärna till om jag kan
Vissa kan få biverkningar av nedregleringsprutan, östrogenet eller progesteronet. Jag har testat Lutinus tidigare men det kan ha som biverkning att det blir mycket rinnigt och kladdigt. Så senaste 2 graviditeterna har jag använt Utrogestan istället som kladdar mycket mindre. Du kan köpa det av AvaRiga om du vill. Är små vita runda bollar, mindre än Lutinus och man behöver ingen pinne till Utrogestan utan man trycker in dem med fingret.
Lycka till !
Emmet- Man kan göra insättning av donerade ägg i naturlig cykel också om man har en egen fungerande regelbunden menscykel. Det har jag, så min nästa insättning blir i naturlig cykel. Det är bättre för kroppen så slipper man nedregleringssprutan och östrogentabletterna.
Provance- Nej, det är inte nödvändigt med nedreglering om man använder sig av frysta ägg.
Man kan slippa synkningen med donatorn och sprutan och östrogentabletterna redan vid första försöket om man ber kliniken frysa alla äggen direkt dag 3 eller 5.
Sen väntar man in sin egen cykel, ett eller två embryon tinas upp och sätts in utan att man behöver nedregleras.
Vill du ha färska första försöket måste man nedregleras och synkas med donatorn. Andra försöket är ju redan alla kvarvarande embryon frysta. Klinikerna kör med nedreglering för det är enklast för dem, inte för att det är bäst för din kropp.
Men för dem som inte har fungerande ägglossning och mens tex för de har opererat bort båda äggledarna, eller har oregelbunden mens, de måste köra med nedreglering varje gång.
Går du i Avariga så är det bara att du nämner det för din koordinator att du vill göra i naturlig cykel nästa försök. Du behöver då göra 2 vul istället för 1. Din koordinator räknar ut vilka datum du ska göra vul.
Lycka till !
Emmet - Tack så mycket för tips ! Är det Progesteronsprutor? Men jag tar blodförtunnande sprutor i magen dagligen vid graviditet så undviker helst ännu fler sprutor.
Emmet- Nej, Waran får man absolut inte ta vid graviditet ! Det kan ge fosterskador !
Jag har gjort immunutredning hos Dr D i Aten och tar vid graviditet Trombyl, Fragmin, kortisontabletter och Intralipiddropp. När jag inte är gravid och inte försöker så tar jag inte blodförtunnande.
Trombyl är milt blodförtunnande, och Fragmin är kraftigare blodförtunnande, men de arbetar på olika sätt/samarbetar, extra bra effekt). Trombyl kan förebygga en propp, men Fragminet kan lösa upp en befintlig propp. Dr D brukar ordinera dessa 4 tillsammans mot immunproblem.
Använder du själv Prolutex? Vilken dos?
Emmet- När jag sökte på www.fass.se på Prolutex så hittar den inget... Är du säker på att det finns i Sverige?
Eller har du köpt utomlands?
Har nämligen för mig att det inte finns progesteronsprutor i Sverige, däremot vet jag att det finns progesteronsprutor utomland tex i Grekland.
Provance- Det är fullt normalt att vara nervös. Men det är inte om man är lugn eller inte som avgör om man blir gravid. Däremot kommer du få rn hel mängd förhållningsorder muntligen att tänka på efter transfer .
Så ett bra tips är att ta med penna och papper och skriva ner dem, annars är det lätt hänt att man glömmer när man är nervös. Tar du båten eller flyget?