• Sthlmsthlm

Vi som är gravida efter ÄD 2017

UndrandeSökare skrev 2017-07-03 19:50:23 följande:

Är det granulatet eller det orala pulvret du använt?

Strör man det bara över filmjölken? Hur mycket ska man använda och hur ofta?

www.apotea.se/sok/

Granulat. Den andra har jag inte provat. Jag brukar hälla upp lite yoghurt och strösslar på. Hjälper magen jättebra, både om man är för lös eller hård.
  • Sthlmsthlm
    Vårt väntrum skrev 2017-07-05 10:54:33 följande:

Tjejer.. så glad att den här tråden finns! Är nog bara ni som tänker lika och förstår!!

Ungefär som kajsa så har vi bara berättat för våra föräldarar om äd. Min bror vet och en våldigt nära vän. Några fler vet om ivf åren. Övriga får nöja sig med "när ska nu skaffa barn då?!"

En gång svarade jag "jag tycker inte om barn" för jag blev sååååå less. Så otroligt okänslig och onödig fråga är det!!

Jag vet att mitt psyke skulle vända sig ut och in om jag delade med mig av dessa jobbiga år för fler som enlig mig inte har med det att göra, alla frågor skulle göra mig galen liksom.

Jag har hela äd processen jämfört med en sockerkaka. Jag ska baka en sockerkaka. Det fattas ett ägg. Jag tar ett av min granne så jag kan baka klart.

Är det hennes sockerkaka då? Näääe va?!?

Den tanken har jag haft ofta....

Mamma och pappa har inget med en eller två könsceller att göra <3

Bra liknelse med sockerkakan! :)
  • Sthlmsthlm
    KajsaK skrev 2017-07-06 10:29:09 följande:

Nu har vi varit på vul!! Allt såg precis ut som läkaren ville att det ska göra vid denna vecka! Helt overkligt att se ett litet pickande hjärta där inne!! Är så lycklig just nu!!

Tuttis: så där har det varit för mig oxå till och från att symtomen försvunnit! Allt är säkert som det ska. Kram :)

GRATTIS!!! Försök njuta av de goda nyheter. Har man sett ett pickande hjärta är missfallsrisken mindre än 1%.
  • Sthlmsthlm
    Maran73 skrev 2017-07-09 20:24:50 följande:

Åh fy faan, Gaviscon är verkligen INTE godare nu än när jag använde det vid förra graviditeten f 19 år sedan. Vidrigt!!! Men jäkligt effektivt mot halsbränna...

Klarar det inte. Så hemskt. Jag fick ok från min läkare att köra losec, thank god.
  • Sthlmsthlm
    Anonym (vad tänker ni?) skrev 2017-07-16 21:07:26 följande:

Vad ska ni säga till barnet?

Får barnet veta att det har en annan, genetisk, mamma?

Tror ni att det är viktigt för barnet, och sedan unga och sen vuxna och sedan gamla människan?

Det tror jag.

Är det omöjligt att leva utan barn idag?

"Mammas ägg var trasigt, så en snäll tant lånade ut ett till oss". Det tror jag är ungefär lagom betydelse att tillskriva en donator. Att kalla donatorn "genetisk mamma" är för mig helfel. Att vara förälder kräver mer än en enstaka cell i bidrag.

Att barnet får veta är för mig givet, men när och hur har vi inte bestämt. Vid svensk ÄD har barnet rätt att kunna kontakta sin donator efter 18 år, så det förutsätter väl att föräldrarna berättat. Vid utländskt ÄD går det att hålla helt hemligt.

Jag gjorde några försök på egen hand med donerad sperma och då kändes det viktigt att donatorn var öppen eftersom det heller inte fanns någon "pappa". Nu med sambo och ÄD, är äggdonatorn anonym. Inte idealt men mindre viktigt eftersom barnet har två föräldrar från start.

En sista aspekt. Om säg 15 år kommer det finnas sjukt mkt mer avancerade metoder (var och varannan unge kommer säkert vara "konstgjord" av olika skäl) så att vara ÄD-barn då är nog varken ovanligt eller konstigt.
  • Sthlmsthlm
    Mamma DA skrev 2017-07-17 06:07:19 följande:

Verkar som att de flyter på som de ska, tog ett digitalt i morse, har omslag till 3+. Känns som man är på rätt väg. Nytt blodprov i dag. Inga känningar alls faktiskt ska enl beräkningar vara i V 6, 5+4 i dag. Försöker inte vara orolig, men de är verkligen svårt. Tankarna bara snurrar i bland. Jag slutade faktiskt med kaffe helt, dagen innan ET, hade minskat ner innan. Funderar på att åka utomlands i sep, håller detta i sig skulle jag gå in i v 13, kan man göra det? Tänkte mejla kliniken å fråga. Jobbar hela sommaren och behöver få koppla av lite.

Grattis!

Jag reser i jobbet och reste sista gången vecka 32. Värt att tänka på är reseförsäkring via hemförsäkring räcker till vecka 28. Sedan kan man teckna extra till vecka 32 via europeiska. Efter det finns det bolag i Danmark som försäkrar. För resor inom EU alltså.
  • Sthlmsthlm
    Tuttis skrev 2017-07-25 14:24:01 följande:

La Conejita: tack så mycket för info!

Gjorde kub idag och fick en risk på 1:345 på den ena och 1:315 på den andra. Enligt BM är det låg risk men känns inte alls bra då jag har vänner som har fått 1:20000 och 1:120000. Ni som gjort kub vilka resultat har ni fått?

1:20000 är max som jag förstått. Min donator var typ 32 år och vi hade gjort PGS innan. Fick 1:19700.

Jag känner en tjej som fick 1:2. Fick ett friskt barn. Andra barnet igen 1:2. Igen friskt barn.

Om jag var du och det var viktigt, skulle jag göra NIPT även om det kostar 6-8000 kr. Om det inte är viktigt skulle jag bara lyssna på BM att det är låg risk.
  • Sthlmsthlm

Hej alla!

En lägesrapport härifrån. Gick in i vecka 40 idag! Mår hur bra som helst, har inte haft ont öht, normal energi hela vägen igenom. Inga känningar på att något är på g, men får gå max 1 vecka över tiden så senast den 17 aug är bebisen här! Känns overkligt att det man önskat och kämpat (och lidigt) för så länge snart är i mål?!

Hoppas det går bra för er alla starka kvinnor. Det är ingen lätt resa.

• Sthlmsthlm
    thejar skrev 2017-08-10 11:21:18 följande:

Lycka till sthlmsthlm! Det kommer att gå kanon!

Lägesrapport för min del: havandeskapsförgiftning och blev inlagd i vecka 32+3, mitt tillstånd blev sämre och vecka 33+0 föddes vår son med hjälp av akut snitt. Jag var inlagd ca 2 veckor och sonen är fortfarande inskriven på neonatal-avdelningen men vi har kommit hem och får hjälp via hemsjukvården istället.

Det känns fortfarande overkligt men helt underbart att resan som vi påbörjade för 7 år sen nu är verklighet :)

Lycka till allihop! Jag kommer fortsätta titta in här då och då :)

Grattis thejar!! Tänk att vara "i mål". Mysigt. Njut!!
  • Sthlmsthlm

Liten uppdatering:

Vid ÄD är de ju oroliga för havandeskapsförgiftning, tillväxthämningar etc. I mitt fall har allt sett toppen ut hela vägen, mått bra och perfekta värden. Bebis låg plus 5,8% vid TUL i v 32, ca 3,7 kg prognos.

Jag hade en feeling att barnet kunde vara lite större så BM vad snäll och lät mig få ett TUL till på 40+0. Stor chock när prognos var 4,7 kg per dags dato, and growing... ingångsättning var sagt 41+0 om inget hänt och då kan ju barnet lagt på sig flera hekto till!!

In till Danderyd för samtal och det blir planerat kejsarsnitt på måndag eller senast tisdag.

Livet...

• Sthlmsthlm
    Maran73 skrev 2017-08-12 11:03:41 följande:

Är f ö också beredd på snitt då ca 50 procent av barn till diabetiker föds på detta sätt (de blir ofta väldigt stora), så tacksam för detaljer om hur du upplevde det hela.

Jag ska absolut rapportera! Jag börjar ju fundera på om det är alla glassar i sommar som den absorberat... haha. Men mitt socker har sett normalt ut de gånger de testat.
  • Sthlmsthlm
    Maran73 skrev 2017-08-12 14:05:42 följande:

En del blir bara stora helt enkelt, gener antar jag. Min som var ganska stor (4200) men jag hade inte diabetes när jag fick honom. Det är säkert inte dina glassar!

Ja, inte utan att man undrar lite om donatorn. Hon hade barn sen tidigare. Kanske var en 5-kilosklassen!!
  • Sthlmsthlm

I måndags kom hon med planerat snitt. Inga 4,7 kg men väl 4,4 kg, 54 cm lång och 38 cm i huvudomkrets (det är stort). De fick använda sugklocka för att få ut henne, men hon såg jättefin ut. Gallskrek direkt i en halvtimme, sökte sen bröstet och kom igång med amning direkt! Jag har små bröst och trodde inte jag skulle ha något, men det har gått jättebra.

Vi åkte hem efter två dygn. Har ont till mkt ont i såret och magen är nästan lika stor som innan. Det tar tydligen längre tid för magen vid snitt att gå tillbaka pga av gaser i tarmarna och allmän oreda på organen.

Totalt sätt känns förlossningen jättebra (gav 10 av 10 poäng). Det var velkligen rätt beslut för mig.

Kan gärna ge fler detaljer om någon är intresserad!

Min lilla skatt ligger här bredvid och är SÅÅÅ söt. :)

• Sthlmsthlm
    Maran73 skrev 2017-08-25 19:10:58 följande:
    Ah, då kan det nog vara lite "förberedande" sammandragningar. Fick sådana ganska tidigt och de kunde även kännas lite.. Inte ONT direkt men lite molande. Nu har de slutat tycker jag.
    Fick också mycket sammandragningar tidigt. Magen känns som en hård boll! Varken ont eller obehagligt.

Sitter här med mitt knyte i bärsjal. Hon fyllde 2 veckor igår och är SÅÅÅÅ fantastiskt :)
  • Sthlmsthlm

Kul att tråden lever och fantatiskt med fler plus!

Såg att det var lite viktdiskussion. Jag hade 62,5 kg som startvikt och trodde jag skulle gå upp ca 10-12 kg. Jag är i bra form, mådde bra och kunde träna hela graviditeten. Åt helt som vanligt men kände ändå att det var kroppen som styrde viktuppgången utan att jag kunde påverka och jag peakade på 80 kg! 

Nu är hon 3,5 vecka gammal och vågen står på 64.5 kg. Utan att jag gjort något alls. Kroppen verkar även styra viktnedgången som den vill.

Om ni kan, så rekommenderar jag verkligen att hålla igång träningen. Hade en helt smärtfri graviditet och det hade även min vän som också höll igång (helt på olika sätt, jag körde mer styrka. hon mer kondition). Jag är övertygad om att det gjorde min graviditet så positiv och lätt!

• Sthlmsthlm
    KajsaK skrev 2017-09-15 07:39:34 följande:

Fler som har/har haft låg moderkaka? Hur har det gått? Vad har ni fått för restriktioner?

Hej! Min var låg i framkant från start, men hängde med lite upp när livmodern växte. Den satt aldrig i vägen som tur var. Hade inga blödningar eller så. 
  • Sthlmsthlm
    La Conejita skrev 2017-09-20 07:00:08 följande:

KajsaK, angående blödningen: Ja, slemhinnorna blir skörare och man blöder lättare, så din blödning kan bero på graviditeten. Själv blöder jag näsblod varje dag.

Hehe kom att tänka på när killen i kassan på ICA kollade på mig så konstigt, och så efter några sekunder säger han "du blöder" och pekar mot sin näsa... haha... Helt spontant näsblod, kände inget, hade lätt kunnat gå runt på stan så!!
  • Sthlmsthlm
    Provence1 skrev 2017-09-19 10:06:59 följande:
    Tack Kajsa o Maran, nä man får väl leva med oron men känns bättre när man får ventilera:)

Igår hade jag ömma bröst, molvärk, yrsel på kvällen, trötthet o idag känner jag knappt ngt alls:/ skumt alltså

Vad fick du för symtom V8-9?

Har man i regel mindre symptom efter ÄD?
    Jag hade absolut inga symptom på graviditet, och fick det aldrig heller! (I början var det förstås lite från hormonerna, men ingen skillnad från alla misslyckade IVF). Jag fick heller aldrig några symptom, utom växande mage. Brösten växte lite mot mitten mot graviditeten och där kom också viktuppgång. Så det är nog individuellt, snarare än har med ÄD att göra.

Känner igen oron. Så jäkla skönt att se hjärtat, då är missfallsrisken mindre än 1%. Hade en liten blödning runt vecka 8 (trappade ner progynon för tidigt/ för snabbt) och gjorde extra UL. Allt så bra ut då och då vågade jag lita på att det skulle gå bra - och det gick det :)
  • Sthlmsthlm
    Provence1 skrev 2017-09-21 15:41:48 följande:

Nästa fråga, jag har förmodligen svampinfektion i vaginan, har ni haft det o vad behandlade ni det med isf?

Tack!

Jag fick svampinfektionen från helvetet pga av Lutinus tror jag. Hade flytningar men ingen klåda och frågade BM som tyckte det lät normalt. Suck. Efter ytterligare veckor kom klådan och då fick jag läkarbesök som såg ut som "OMG!" när hon såg mig.

Fick dubbeldos canesten vagitorier, men inte med den krämen utan en annan med kortison (cortimyk tror jag). Efter det en engångs-"bomb" (minns inte vad den heter), en tabell man sväljer som man får ta en gång under graviditet.

Det tog död på skiten en gång för alla. :)
Svar på tråden Vi som är gravida efter ÄD 2017