• Sus4nne

Vi som är gravida efter ÄD 2017

anja72 skrev 2017-04-21 20:54:56 följande:

Hej

hittade denna tråd och jag har precis fått veta att jag genom ÄD blivit gravid, är i vecka 6. Vi var i ivi Valencia.

Har genomgått ÄD två gånger innan, första gången ett embryo som inte tog sig, i dec två frysta embryon, vart gravid men började blöda i vecka 6-7 blev ett missfall.

Igår fick jag veta att jag är gravida efter hcg 19788.

Började blöda igår färskt blod, som stannade av.

Så jag har dubblat lutinus och inga blödningar.

Hur hade ni det med blödningar tidigt i graviditeten?

Stort grattis till er som är gravida via ÄD, vet vilken kamp det här är, psykisk bergodalbana:)

Hej,

Fick veta idag att jag är gravid genom ÄD men är bara i vecka 2 ännu så det är väldigt tidigt.

Detta var värt fjärde försök, ett färskförsök, med donator nummer två. Vi har gjort i Malmö på RMC.

Idag har jag haft lite rödbruna flytningar, ser ut som att det är Lutinus men självklart oroar man sig och hinner tänka det värsta. Någon som haft liknande?

Snacka om psykisk berg och dalbana, vi hade egentligen TD i torsdags (20/4) men jag klarar inte av att få ett negativt besked och sen gå till jobbet, så därför kom vi överrens om att vänta med att ta testet idag. Var så nervös imorse att jag skakade när jag skulle försöka hålla stickan i koppen! Självklart blev vi överlyckliga men nu forsätter man ju att oroa sig för att man ska börja blöda när som helst. Varje toabesök är rena skräcken.

Längtar så till första ultraljudet i Malmö, som är om ca 6 veckor tror jag, då kanske man verkligen kan tro på det.
  • Sus4nne
    anja72 skrev 2017-04-22 18:31:15 följande:

Förstår precis hur du känner, den här gången tog jag inte ett gravtest först utan tog nu i veckan ett blodtest, så nervös så jag drog på det och gjorde det efter påsk. Vart högt värde 19788. Vi la in 2 blastocyster 29 mars. Så jag är i vecka 6 tror jag?

Hade en blödning i förrigår men lugnt nu. Är också orolig att det ska komma tillbaka men när jag läst inläggen här så verkar det vara vanligt med lite blödningar vid ÄD.

Min klinik bad mig ta 2 lutinus 3 ggr om dagen nu istället för en lutinus 3 ggr om dagen.

Oroa dig inte Sus4nne men det är lättare sagt än gjort.

Vi har inte fått någon information ang blodtest, är det något man bara kan gå till Vårdcentralen och göra?

Jag tänkte jag skulle köpa ett, eller två, graviditetstest till vara för att kunna ta ett till om en vecka eller två. Bara för att om möjligt lugna nerverna lite :)

Kan verkligen tänka mig att ett missfall sätter sina spår och håller tummarna för er! :)
  • Sus4nne
    UndrandeSökare skrev 2017-04-22 20:23:42 följande:

Hej !

Om du är gravid så kan du ta blodprov och mäta hcg i blodet,

det är mer exakt än urinstickorna man Kissar på hemma.

Med blodprov får man en exakt siffra, man ska sen upprepa blodprovet några gånger för att se att det ökar som det ska.

Om hcg utvecklas normalt så ska det dubblera sig varannan dag.

Om du har tur och har en snäll läkare på vårdcentralen så kan du få ta det där.

Annars om man inte har det, så går väldigt många här till Werlabs istället och tar hcgprover (och även ändra blodprover) hos dem. Då behöver man

inte ha någon läkares godkännande, man bara klickar i vilka prover man vill ta, betalar och nästa vardag går man till labbet man valt.

Sen får man ett sms när provsvaret är färdigt och då loggar man in på hemsidan och kan läsa sitt provsvar direkt på skärmen.

Gå in på denna sida och kolla om Werlabs finns där du bor:

werlabs.se/provtagningsstallen/

Vid du ta Hcg-test så kan du beställa det här.

Ord.pris är 225kr, men använder du

rabattkoden "LCHF" så kostar det bara 180kr.

werlabs.se/vara-tester/graviditetstest

Lycka till !

Hej,

Tack så jättemycket för infon :)

Ska absolut kolla upp detta
  • Sus4nne

Jag hade en ytterst liten blödning igår morse när jag kissade på morgonen, det var inte mycket men lite rött på papperet blev det, sen inget mer under hela dagen. Idag kom det också lite blod på papperet när jag var på toa nu under eftermiddagen. Jag har inga som helst känningar idag, ingen molande värk eller lite ryggont som jag känt av tidigare. Jag vet ju att så här små blödningar egentligen inte är något som man ska oroa sig över, men det är lättare sagt än gjort!

Känner mig bara lite nere idag och har en känsla av att det inte kommer gå vägen.
    Man vill ju det här så otroligt mycket.

Jag ska försöka hålla ut till på fredag och ta ett nytt graviditetstest. På det första jag tog den 22 april stod det 2-3 så jag hoppas på att det ska stå 3-4 eller kanske 3+ på det då, så man ser att det går framåt.

• Sus4nne
    UndrandeSökare skrev 2017-04-25 18:38:57 följande:
    Om du har spottings/blödningar så kontakta direkt din klinik och berätta det !!!
    Jag hade spottings och kontaktade direkt min klinik och fick då omedebart höja min Progynondos från 3 tabletter dagligen till 4 och alla spottings försvann. 
    Blödningarna berodde alltså på östrogenbrist !!!!!
    Jag hörde av mig till RMC nu via mina vårdkontakter så förhoppningsvis svara de imorgon.
    Jag kollade även upp werlabs och tyvärr verkar de inte finnas i Växjö.
  • Sus4nne
    anja72 skrev 2017-04-25 20:34:46 följande:

Sus4nne

Konstigt att de inte har i Växsjö, gick också in och kollade och verkar inte finnas där. Kan du inte ta blodprovet via kliniken annars vårdcentralen.

Håller med, ring kliniken kolla vad du ska göra, om du behöver ta mer progynon eller lutinus. Oroa dig inte, vila dig. Kram

Jag ska kolla med vårdcentralen om de kanske kan ta ett blodprov.
    Vi gör behandlingen på RMC i Malmö så det är tyvärr lite för långt att åka för ett blodprov, även om jag ibland tycker det skulle vara värt det.

Ska försöka att inte oroa mig och stressa upp mig så, förhoppningsvis är det ingen fara och med tanke på allt jag googlat verkar det ju väldigt vanligt med lite små blödningar i början av graviditeten.
    Tålamod är tyvärr inte min starka sida och så fort jag inte är sysselsatt så grubblar, funderar och känner jag efter lite för mycket!
    Kram
  • Sus4nne
    UndrandeSökare skrev 2017-04-25 21:20:31 följande:
    Det stämmer, de finns inte där men de finns i Kalmar och Halmstad om du kan ta dig till någon av de städerna?
    De hörde av sig från kliniken nu och hon sa att det var helt normalt, så jag forsätter som vanligt med lutinus 3 ggr om dagen och så får jag ta och försöka sluta oroa mig helt enkel och ha tålamod. Även om det säkerligen kommer gå åt en hel del grav. test innan VUL ;)
  • Sus4nne
    Maran73 skrev 2017-04-27 14:29:22 följande:

Åååååh vad jag ogillar dessa spottings....

Håller med dig! Har blött lite varje dag sedan i måndags, egentligen bara vid ett tillfälle per dag men igår var det lite mer och lite rödare och jag tyckte mig se en eller två klumpar. (Som mycket väl hade kunnat vara lutinus, men man befarar huvudet värsta) Självklart bröt jag ihop och trodde att det var kört. Men sen kom det inget mer och idag har jag inte blött något alls, än så länge iaf.
    Kram
  • Sus4nne

Inga spottings överhuvudtaget igår! Vaknar upp idag och mår hur bra som helst och känns som jag för första gången på en vecka nu kan försöka njuta av detta. Men så tar det inte lång tid innan jag börjar oroa mig över att jag nu inte alls känner av några som helst symtom. Känner mig inte alls gravid!
    Så nu har jag hört av mig till mödravårdscentralen här och bett om att få komma och ta blodprov och mäta Hcg, jag lär väl inte få komma förrän i nästa vecka ändå...
    Ska iaf ta ett nytt clearblue digital test på måndag. Om det visar 3+ kanske jag kan känna mig lite lugnare, med tanke på att det visade 2-3 för en vecka sedan, då bör det ju iaf ha gått framåt?!

• Sus4nne
    Maran73 skrev 2017-04-28 10:22:12 följande:
    Känner igen mig!!! Ska rapportera hur mitt HCG ser ut nu, tror svaret kommer ikväll f det gjorde det de andra två gångerna. Om det är ok bör du också kunna slappna av en aning (eftersom jag också känner mig väldigt ogravid).
    Åh, ja det skulle definitivt lugna mig lite.
    Håller tummarna!
Svar på tråden Vi som är gravida efter ÄD 2017