Tvista om arv till Särkullsbarn?
Varför har du två trådar om exakt samma sak, och varför missbrukar du mitt nick?
OnT: Snålheten bedrar nog visheten i ditt fall.
Varför har du två trådar om exakt samma sak, och varför missbrukar du mitt nick?
OnT: Snålheten bedrar nog visheten i ditt fall.
Svara gärna på varför du kallar dig "Kontrollant" (mitt nick) i den här tråden, när du postar som "Nätarbetare" i den andra tråden? http://gamla.familjeliv.se/Forum-19-295/m77199369.html
Om du svarar på min fråga.
"Tvärtemot vad många tror kan särkullbarn gå miste om hela arvet. Det räcker med några ord i testamentet. Därför gäller det att bevaka sina rättigheter när föräldrarna dör.
Vanligtvis betraktas särkullbarn som något besvärligt som ställer till ekonomisk oreda när föräldern som är omgift eller har en ny sambo dör. För att begränsa den ekonomiska "skadan" skriver föräldern och den nya partnern testamente eller tecknar en försäkring.
Men eftersom särkullbarnet alltid har rätt till minst halva sitt arv, det som kallas laglotten, känner sig de flesta särkullbarn rätt trygga trots allt. Vad de inte känner till är att särkullbarn ändå, trots rätten till laglotten, kan bli blåsta på hela arvet. Så här kan det gå till:
Föräldern till särkullbarnet skriver ett testamente där det står att den nya partnern ska ärva allt. Kanske tycker man att det är nödvändigt för att den nya partnern inte ska behöva flytta från huset när föräldern dör och särkullbarnet vill få ut sitt arv.
Gör särkullbarnet inget åt testamentet riskerar han eller hon att bli arvlös. Då spelar det ingen roll att särkullbarnet har rätt till laglotten. Den ska barnet få ut på en gång, om det vill det.
Barnet måste nämligen bevaka sina rättigheter för att få ut sina pengar. Men eftersom ingen automatiskt upplyser särkullbarnet om dess rättigheter är det lätt att missa."
Provar igen med länken, funkar den inte kan du nog söka själv på sajten.
www.begr-byra.se/s%C3%A4rkullbarn-kan-g%C3%A5-miste-om-arv