Inlägg från: Anonym (F.d. addict) |Visa alla inlägg
  • Anonym (F.d. addict)

Är så trött på missbrukare! Hur svårt är det att ta tag i sitt liv?

Anonym (Undrar) skrev 2016-12-09 15:09:23 följande:
    Det är precis det du gör, tror dig vara förmer än de andra. Du är inte ensam om det, det är ett vanligt fenomen hos missbrukare som blivit nyktra.
    Okej, så du tycker att jag skulle stannat kvar i missbruket/med missbrukarna istället för att göra något vettigt med mitt liv? Kanske skulle jag lyssnat på dem och struntat i vad jag själv ville eller drömde om? Bara för att inte verka förmer? Tack du.

• Anonym (F.d. addict)
    klyban skrev 2016-12-09 17:20:48 följande:

Det är just detta som är så tragiskt med TS, när den säger det är bara sluta.
    Speciellt för den gruppen som har en gedigen psykisk ohälsa i grunden.

Den killen som terroriserade mig så jag var tvungen att flytta till skyddad adress, hade mördat tre personer men kommit undan med det pga falska vittnen. Han kunde inte kontrollera sitt temperament när han drack. Men ja, det var ju verkligen synd om honom. Undrar hur synd han själv tyckte om de anhöriga till dem han mördat.

• Anonym (F.d. addict)
    klyban skrev 2016-12-09 17:21:57 följande:

Det finns inget motfalls i det jag säger.
    Du valde idioter som kompisar och det är nått du får ta ansvar för.
    Många andra väljer bort såna här människor, även om de använder droger.
    Just för de vet att dom är idioter man ska hålla sig ifrån.

Men nu kallar du samma människor "idioter" som du tycker synd om. Du verkar väldigt kluven i dina ställningstaganden.

Jag visste inte i början vad jag gav mig in i. Men det blev en dyrköpt lärdom/erfarenhet.

Resonerar du på samma sätt om kvinnor som blir misshandlade av sina män, att det är något de får ta ansvar för?

• Anonym (F.d. addict)
    klyban skrev 2016-12-09 17:23:58 följande:

Du tänker inte längre än näsan räcker.
    Det enda du skapar med denna åtgärd, är att de begår mer brott som drabbar oskyldiga.
    Ta bara Danmark där startade man upp injektionsrum och hade heroin till heroinisterna.
    Där gick vissa typer av brott ned 80%.

Ditt "förslag" bara kommer öka brottsligheten, men är det detta man vill(och man gör) så blanda inte in mig i detta.

Jag menar bara att det finns vissa av dessa människor som verkligen behöver en spark i röven. Några av de missbrukare jag umgicks med var energiska och verbala /manipulativa personer och hade definitivt klarat av att arbeta om de inte hade haft något annat val. Som missbrukare skyller man på en massa saker för att kunna fortsätta dricka och droga och för att slippa den jobbiga biten med att ta ansvar för sitt liv. Ja, det låter hårt, men är inte desto mindre i många fall sant.

Som missbrukare fjärmar man sig mer och mer från den verklighet som vanliga svenssons lever i och skapar egna "sanningar" som blir allmängiltiga inom just den gruppen. Det är som en sorts sekt, som har sina egna regler, normer och värderingar och som stänger ute alla "vanliga" människor.

Jag har tänkt och funderat hela mitt liv och har nog tänkt några (eller ganska många) steg längre än du. Som sagt jag tyckte synd om mina dåvarande "vänner" och ville hjälpa och stötta dem. De uppskattade förstås det men var inte villiga att ta tag i sina liv. Har man försökt i 17 år så är det inte konstigt om man ger upp till sist.

• Anonym (F.d. addict)
    klyban skrev 2016-12-09 17:27:25 följande:

Det ena utesluter inte det andra, om du har den åsikten som du har.
    Så bör man alltid informera om att det är bara fantasier du kommer med och att frågan är bra mer komplex än så.

Men kanske du lever i en svart vit värld, där man kan bara välja hålla piska eller morot.
    Jag lever inte i nån svart vit värld som du.

Hade du umgåtts med de människor jag umgåtts med så skulle du ha klart för dig att det är allt annat än "fantasier". Det enda du förmodligen har gjort är att läsa om missbruk i böcker, och sen tror du att du "vet allt" om det. Ett vanligt fel akademiker gör.

Har man inte erfarenhet av livet i utanförskap, så bör man inte uttala sig så tvärsäkert som du gör. Men här på FL finns knappt några som har erfarenhet av det livet, eftersom detta är ett forum främst för småbarnsföräldrar. Så en viss förståelse för okunskapen får jag ändå ha.

• Anonym (F.d. addict)
    klyban skrev 2016-12-10 13:12:17 följande:

Jag vet inte allt om missbruk, den som gör det har hybris.

Men två saker med dig dock som är tokigt, och det är med en spark i röva så ska man sluta missbruka och den extrema naivitet som du har där.
    Och det andra, och det är du som valt dina ruttna kompisar.
    Vet inte vad akademiker eller andra skolinriktningar har med saken att göra, men det vet tydligen en missbrukare.

Såna som använder utanförskap som du gör, är såna som bara är intresserade att trycka ned folk i skorna för de inte gör som du vill.
    Min erfarenhet är att hålla sig undan sådana personer du umgåtts med, som med stor  sannolikhet samtliga hade grav psykisk ohälsa.
    Och måste man umgås med missbrukare, så finns det massor av högfunktionerade missbrukare som är rätt normala, förutom deras missbruk.
    Men du valde bottenskrapapet och sen gråter över dina dpåliga val, genom utfall mot alla andra missbrukare.

Och jag är stenhård mot missbrukare, dock är jag inte dum och dömer ut dom som och säger det räcker med en spark i röva.
    Så blir allt bra.
    Den stora mängd missbrukare vi har i Sverige är enbart för våra inhumana lag kring droger.
    Vi Sverige börja få kritik i hur vi hanterar drogfrågan och individer kring denna.

till att bryta mot mänskliga rättigheter, och det just pga vi bryter dessa mänskliga rättigheter som gör problemet större vad det är.
    Just för vi har polisen som är hindrade att ge rätt vård.

Kan berätta om en grej som hände på den första orten jag bodde. Vi brukade sitta ett gäng (detta var ett mindre samhälle - alltså ingen stad) på bänkarna ute på somrarna och dricka vid det bostadsområde där vi bodde och vi var väl ofta lite väl högljudda och utmärkte oss så att de boende runtikring och folk som gick förbi blev provocerade och ibland kom fram och ifrågasatte vårat leverne. En dag kom det fram en tvärilsk äldre "kärring" (som var känd i samhället för att få aggressionsutbrott och avsky missbrukare) och skällde ut oss efter noter. Vi borde skämmas som satt så öppet och drack och visade vårt omoraliska och slappa leverne när det fanns barn och människor i området som också ville kunna sitta ute på sommaren utan att störas av skräniga ,missbrukare. Hon fick alla oss som satt där att verkligen skämmas och känna ånger över hur vi betedde oss. Faktiskt så ledde hennes utskällning till att vi höll oss nyktra och drogfria i ett par veckor efter det. Det var då den fröet såddes till den insikten jag senare blev övertygad om, att missbrukare i många fall inte är så väldans miserabla och sådana stackare att de inte kan skärpa till sig, när det väl krävs, eller när någon händelse får missbrukaren att verkligen tänka efter. Självklart finns det svåra fall och de bör få den vård och behandling de behöver, men jag är rätt så säker på att många av parkbänksnötarna inte är så miserabla som de gärna vill ge sken av. Däremot kan det vara så att superiet och drogandet är det enda liv de känner till och att de därför inte har några referensramar från ett skötsamt, "normalt" liv. Men med rätt psykologhjälp och rätt behandling går sådant att ändra på.

Jag skulle kunna nämna fler händelser som ytterligare fick mig mer medveten om missbrukares ibland "spelade" misär. Kom ihåg också att det finns inga skickligare manipulatörer än missbrukare, där ligger tillochmed psykopaten i lä..

• Anonym (F.d. addict)
    klyban skrev 2016-12-10 13:14:47 följande:

Vi ska också tillägga att det var bottenskrapet av missbrukare också.
    För vi ska även missbrukare kommer i olika former

Ska lägga på minnet här att du kallar vissa missbrukare för "bottenskrap", så jag kommer ihåg det nästa gång du försvarar de stackars missbrukarna från sådana dömande och elaka personer som mig, hrrm..

• Anonym (F.d. addict)
    Anonym (Undrar) skrev 2016-12-10 15:08:01 följande:
    Du måste skämta. Sen när skull A-lagarna som samlas kring bänkarna och super, bli nyktra ett par veckor.

Vad får du allt ifrån. Det blir bara mer och mer osannolikt när du beskriver olika händelser.
    Nej, jag skämtar inte. Är tillochmed säker på att det finns de som varit med om samma sak som kan intyga att det förekommer. Vi får väl se om det dyker upp svar från folk som kan bekräfta det. Jag är fullständigt ärlig och uppriktig om allt det jag har upplevt, det kan jag garantera.

• Anonym (F.d. addict)
    Anonym (Undrar) skrev 2016-12-10 15:08:01 följande:
    Du måste skämta. Sen när skull A-lagarna som samlas kring bänkarna och super, bli nyktra ett par veckor.

Vad får du allt ifrån. Det blir bara mer och mer osannolikt när du beskriver olika händelser.
    Som du vet finns det också periodare, som dricker i perioder. Att du var okunnig om det säger en del om dig.

• Anonym (F.d. addict)
    klyban skrev 2016-12-10 16:17:13 följande:

Nej, jag säger du valde bottenskrapet, så försök inte lägga orden i munnen på mig.
    Min värld finns det allt ifrån bottenskrap till högfungerande missbrukare.
    Så dra inte in mig i din svartvita värld.

Men du sa bottenskrap, så du får allt stå för vad du har sagt. Då kan du nämligen inte samtidigt säga att du inte dömer, och kan därmed inte heller döma mig om jag dömer..

• Anonym (F.d. addict)
    klyban skrev 2016-12-10 17:36:16 följande:
    Ja, men du gjorde att säga så att alla är bottenskrapet, jag sa bara du hade valt umgås med bottenskrapet.
    Vilket är hur tydligt som helst, sen valde du och säga att jag säger alla är bottenskrapet.
    Kanske du borde stå för dina dåliga val, än skylla på annat.
    Ja, jag står för det. Men jag var inte sämre än att jag lärde mig av mina misstag och valde att ta mig ur det destruktiva livet. Ni tycker att jag är elak och att jag tror mig vara förmer. Själv tycker jag att jag faktiskt har rätt att vara lite "kaxig" som var så stark som tog mig ur det, utan hjälp av andra, ja förutom den killen jag bodde tillfälligt hos för att skydda mig innan jag flyttade för gott. Det är lätt att döma när man inte gått igenom samma saker själv, men jag tycker att jag har visat sann styrka och vilja. Tyvärr ger många av de jag umgicks med upp för lätt och försöker inte ens kravla sig över kanten. Jag tror att människan många gånger är mycket starkare än hon tror. Jag har också sett exempel på att de jag umgåtts med ibland har visat mer styrka och vilja än vad man skulle kunnat tro om dem, men då i andra sammanhang än tillnyktring, det ser jag som bevis.

Jaha så du umgås alltså med mer "högstående" missbrukare. Är det så smart att överhuvudtaget umgås med människor som missbrukar? Av risk för att trilla dit själv menar jag.

• Anonym (F.d. addict)
    Anonym (fd utslagen heroinista) skrev 2016-12-09 19:16:55 följande:

Nu vet jag inte längre om tråden är sann, eftersom TS skrev för några sidor sedan att den inte var det, men jag vill berätta ändå.

Jag har varit på botten, sprutmissbrukare och riktig gatuprostituerad av det sunkigaste slaget. Har du lite heroin så har jag en fitta till salu, på den nivån. Det var inget festande där, alla i min krets var just utslagna, sjaskiga, smutsiga. De flesta var småtjuvar, bedragare eller prostituerade. Mat för dagen var inte viktigt, inte kläder på kroppen heller skor på fötterna heller. Droger var viktigt. Allt handlade om att få tag på droger, vilka som helst till vilket pris som helst med vilka medel som helst. Det finns inte på kartan att sätta sig ner och läsa en självhjälpsbok eller senaste psykologistudierna. Har man tid eller kraft för det är man inte mycket till missbrukare. Visst fanns det dagar då jag undrade vad fan jag höll på med, men de tankarna fanns bara i några minuter, eller kanske någon sömnlös ångestnatt. Sen gjorde sig abstinensen påmind och det enda som fanns var att försöka få tag på mer droger. Till vilket pris som helst, med vilka medel som helst. Vem som helst fick göra vad som helst med mig, bara jag fick droger eller pengar till droger, och många, många män tig sig friheten att göra vad som helst med mig utan varken mitt tillstånd eller att betala för sig. Jag har många ärr, både fysiska och psykiska.

Ville jag ha hjälp? Ja, men jag trodde inte på samhället. Jag hade ju inte fått hjälp innan jag hamnade där jag hamnade, trots att jag bönade och bad under många års tid. Hade en annan missbrukare kommit och velat hjälpa mig så hade jag förmodligen skrattat vederbörande i ansiktet. Och sedan snott hans droger. 

Det vände för 6 år sedan, när jag var gravid. Jag trodde inte alls på att jag var gravid förän jag hade ganska stor mage, jag var ju annars ett benrangel, men jag fattade tillslut, och då kunde jag inte på något vis överge det livet. Eftersom jag inte redan fått missfall så var det meningen att barnet skulle leva, tänkte jag. Så för det barnets skull gick jag till närmaste socialkontor och den människan som jag fick träffa på missbruksenheten är den bästa människa jag träffat i mitt liv. Han förklarade mycket noga att han skulle hjälpa mig och min bebis, stötta mig att bli en bra mamma utan misssbruk och med ett liv och ett hem och en utbildning. Jag grät som ett barn där på hans kontor, aldrig i mitt liv hade någon velat göra något för mig innan.

Det var en kamp att bli drogfri och att lära sig hur samhället fungerar igen. Jag har trillat dit igen flera gånger, men på 2 år har jag inte tagit några droger och inte druckit en droppe alkohol, även om det aldrig var min last. Jag fick fantastiska människor omkring mig och min nu 6-åring som vill hjälpa oss. Mitt barn blev familjehemsplacerat hos en släkting, men jag är välkommen dit när jag vill, så länge jag inte är påverkad. Nu hämtar jag barnet varje dag efter skolan och umgås två eftermiddagar i veckan och har barnet två helger, hämtar lördag morgon och lämnar sönda kväll, samt en lite längre helg där jag hämtar på skolan på fredagen och lämnar barnet i skolan på måndag morgon. Tids nog kommer barnet vara hos mig på heltid, hoppas jag, för jag älskar den ungen, och i mitt hjälrta ber jag om förlåtelse varje gång jag ser barnet att hen föddes hög av en missbrukade mamma och fick börja sitt liv med abstinens.

Jag har nästan pluggat in gymnasiet nu, jag har bara en termin kvar. Framtiden finns, även om jag inte trodde det för 6 år sedan. Det enda jag trodde på då var drogerna.

Tycker verkligen du är jättestark som tagit dig så långt. Missade ditt inlägg bland alla andra här. Förlåt för det.

Men jag reagerade på en sak du skrev:

"Det finns inte på kartan att sätta sig ner och läsa en självhjälpsbok eller senaste psykologistudierna. Har man tid eller kraft för det är man inte mycket till missbrukare".

Jo, det finns faktiskt de som blir hjälpta av självhjälpsböcker, även missbrukare. Varför är man "inte mycket till missbrukare" om man har tid och kraft till det? Tid har man väl för övrigt gott om, om man är missbrukare och saknar arbete? Jag fick låna dessa böcker av en (nykter) bekant som jag grät ut hos när jag inte längre "pallade trycket" och på allvar ville dra mig ur. Hon sa att jag kunde lära mig tänka på ett annat sätt om jag läste dem. Och jag gav böckerna en chans, och det var det bästa jag gjort i hela mitt liv. En av böckerna hette "Älska dig själv" skriven av en Wayne W Dyer och jag blev så rörd till tårar när jag insåg att jag gått hela mitt liv och tyckt mig vara mindre värd och tryckt ner mig i onödan när jag hade kunnat leva ett lyckligt liv med stark självkänsla och självtillit och framförallt självkärlek!

Just den boken var en ögonöppnare för mig, jämsides med en annan bok som jag f.n. inte kommer ihåg namnet på, men som var skriven av en man som hade haft ett rent helvete hela sin uppväxt med en mor som ständigt trakasserade, hotade och tillochmed försökte döda sin son. Den berörde mig också väldigt starkt. Han skriver även om det som jag börjat tro på. Att människan egentligen är starkare än hon tror, och det är ju faktiskt du och jag levande bevis på :) Även om du har haft ett större helvete än vad jag haft. När jag läste din berättelse härovan så förstod jag också att jag inte haft så himla mycket att klaga över. Man ser, det finns alltid någon som har eller har haft det värre. Hoppas du mår bra idag och att det går bra för dig även fortsättningsvis. Jag tror på dig :)
  • Anonym (F.d. addict)
    Anonym (Undrar) skrev 2016-12-10 18:42:58 följande:
    Nu tillhör mitt ex en av dem som suttit på de där bänkarna. Ingen som är så nedgången så de hamnar där, håller upp några veckor för att någon skäller ut dem som du beskrivit.

Du verkar leva i en verklighen som bara är din och ingen annans.

Vilken film har du tittat på och trott var sanning?
    Ja, du vet förstås bättre än mig vad jag har upplevt. Jag kan därför överlåta åt dig att beskriva för andra här vem jag är och var jag har varit med om. Sätt igång bara. Du verkar ju synsk som vet så mycket om mig. Det är bra, då kan jag vila på tangenterna så länge :)

• Anonym (F.d. addict)
    KlunsSmurfen skrev 2016-12-11 08:27:47 följande:
    Det kan bero på att TS har rätt i mycket av det han skriver, alla har ingen "sjukdom", när man verkligen har försökt och misslyckats kan man prata om sjukdom.
    Många hamnar i missbruk för att de inbillar sej att de är bättre, kul med droger och alkohol, beroende? "det händer inte mej", går det ut över andra? det skiter jag i.
    När de känner sej misslyckade har de lätt att få narcissistiska drag, är lättare att nedvärdera andra och ha ursäkter för sina misslyckanden än att stå för dom, andra hamnar i missbruk för att de redan har den inställningen.
    klyban skrev 2016-12-07 21:42:57 följande:

Det stora problemet är väl att väldigt stor procent av missbrukarna har psykiska problem i botten.
    Och löser man inte dessa, så är det extremt mycket svårare att klara sig ur ett missbruk.
    Men nu kommer väl någon svart och vit-kraxare och säger att det finns många som kommer ur ett missbruk utan att ha adresserat och löst psykisk ohälsa.
    Vilket givetvis sant, men det är ett extremt stort hinder för denna grupp att komma över.

Sen vet jag inte hur drygt det är med missbrukare, brukar liksom inte umgås med missbrukare.
    Men visst de har en massa problem med sig själv och hur de agerar med omvärlden, och hur litet intresse de har för andra, är nått som ofta är rätt tydligt.
    Och som få människor accepterar som beteende.

Men en missbrukare är ju sjuk, och ska ses som sjuk, och jag tycker normalt inte att sjuka människor(med diagnoser) ska se ned på.
    Dock är detta familjeliv, där sparkar man gärna på de som ligger, och berättar gärna att de är inte människor och inte ens ska få ta del av vård.
    Och vård får de tyvärr inte så ofta heller, då vi har en polis som är hindrande att söka adekvat vård i en lugn miljö.
    De är mer intresserade att straffa dig, men varför man använder poliser till ett hälsoproblem, är nått jag aldrig någonsin kommer förstå.
    Missbrukare är människor, det är nått man sällan kommer ihåg på familjeliv.

Är väl lite både och, många låser sej till droger/alkohol som det enda alternativet, så läge de gör det blir det svårt att ta tag i problemen och hitta en ersättare för droger/alkohol.

Missbruk är definierat som en sjukdom, men jag tycker ändå att man ska skilja på de som verkligen fastnar i det och inte kan sluta och de som inte vill ha hjälp eller inte riktigt vill sluta.

Att en missbrukare inte vill gå ner sej betyder inte att den inte vill missbruka, innan man kan dra in en alkoholist eller knarkare på tvångsvård har det gått långt, många vägrar hjälp, ursäkter, lögner och förnekelse de är mästare på att klara sej undan och manipulera omgivningen och de närmaste som blir medberoende.
    Det behövs en polis och de ska straffas, de ska hållas lika ansvariga för sina handlingar som alla andra, att låta dem komma undan är en björntjänst.Bara för att man inte varit missbrukare själv betyder inte att man vet vilka självuppdragna drägg missbrukare kan vara så min fråga är om du själv är rätt person att döma och varför du inte kom till insikt tidigare, det var ju bara att sluta.
    självrannsakan
    Anonym (F.d. addict) skrev 2016-12-08 07:46:00 följande:
    Äntligen någon som förstår :) Om man dricker trots att man har barn så älskar man flaskan mer än barnen. När jag själv var i missbruket ansåg jag ,liksom så många andra, att det var en sjukdom, men nu när jag varit nykter i några år och kan se klart förstår jag att jag och andra som missbrukar/missbrukat använde det mest som en ursäkt för att få fortsätta dricka. Det är inte alls svårt att sluta om man verkligen vill. Men så länge inte viljan finns så går det inte, eftersom man då inte är motiverad. Jag har också förstått att missbrukare för det mesta är bekväma och lata människor som inte vill ta tag i sina liv. Livet är en fest för dem, de vill ha roligt jämt och fattar inte att vuxenlivet innebär mycket ansvar och ganska lite nöjen. Klart att vanligt folk blir förbannade. Det förstod jag inte då men desto bättre nu. De går till jobbet varje dag och kämpar och abetar för att försörja sina familjer och drar sitt strå till stacken. Så när de ser stökiga A-lagare/missbrukare på parkbänken så är det klart att de undrar vad de egentligen betalar skatt till.

Självklart finns det folk med diverse psykiska diagnoser som kanske verkligen inte kan sluta på egen hand, pga bristande självkänsla och självkännedom m.m. Men jag är övertygad om att åtminstone 70% av alla missbrukare mycket väl skulle kunna ta tag i sina liv om de hade något konkret att kämpa för och om de blev utsatta för lite tvång.
    Var det inte svårt att sluta var du en av dom sämre.
    Äckligt less på missbrukare? KARMA!!!!Stämmer kanske för anhöriga som är medberoende.
    Queennr1 skrev 2016-12-08 09:34:00 följande:
    Om du beskriver missbrukarlivet som "fest och roligt" så har du uppenbart ingen aning om vad du talar om och har antagligen aldrig varit i närheten av ett typiskt missbrukarliv.
    Alla missbrukare/alkoholister  lever inte ett typiskt missbrukarliv, det kan vara din arbetskompis du haft i flera år.
    För en del så är det så. Känns livet jobbigt? sup och knarka lite.Hur var det före misären?
    Anonym (offer) skrev 2016-12-08 09:49:11 följande:

Hej!

Ts, vad bra att du tagit tag i ditt liv. Jag kan inte uttala mig om missbruk vad gäller allt och alla, MEN jag tror att detta offerbeteende du nämner är en viktig faktor i många fall. Det är nog något som inte belyses nog mycket då många kan rida lite på att det är en sjukdom och ha en mental inställning att de är offer..tror att man i många fall har något att vinna på att ändra bilden hur man ser på sig själv. ....för detta offerbeteende finner man ju på alla möjliga håll i samhället, inte bara bland missbruk. SÅKLART PRATAR JAG INTE OM ALLA. Men jag tycker ändå ts tar upp en viktig punkt.

För många börjar missbruket med offerbeteende.
    Vad menar du med att jag var en av de sämre? Jag kom ju som sagt till insikt och det har jag endast fått beröm och eloge för, utom här på FL där alla ska vara så jävla motvalls hela tiden, bara för att. Ibland undrar jag vad det är för sorts människor som skriver här. Ni å eran sida är ofta t.o.m. sämre än missbrukarna jag umgicks med. Speciellt du (jag har sett dig i andra trådar där du ofta har en hård attityd mot allt och alla) verkar vara en av FL:s mer förhärdade typer.

När jag ser många svar här så börjar jag fundera på om jag trots allt inte skulle ha stannat kvar i det där livet. Det som får mig att inte göra det är allt stöd jag har från människor på min nuvarande arbetsplats och i min nya omgivning. Men man får kanske ta hänsyn till att många som hänger på det här forumet egentligen är olyckliga människor, och är man själv olycklig och känner sig misslyckad, vill man inte se andra som har lyckats. Du är säkert en av dem.

• Anonym (F.d. addict)
    Anonym (dbl) skrev 2017-03-12 13:54:25 följande:

Det största problemet med att komma ur missbruk i Sverige är att när man har blivit nykter så är det liksom jaha vad händer nu. Och då är man i en väldigt tuff livssituation. Lägger man även till att man desutom oftast har rätt många psykiska problem, dels från missbruket i sig men också såna som man har sen långt innan man började missbruka. Som antagligen var orsaken att man började. Detta får man ingen vård för alls. Men det spelar egentligen ingen roll. Problemet är främst att om man inte är en normal och frisk individ i Sverige så får man det väldigt tufft. Sveriges sociala klimat är iskallt mot alla som av någon anledning inte passar in i "the swedish dream".

Som nykter missbrukare har man egentligen bara två val, leva kvar i den missbruksmiljön men vara nykter själv eller söka sig till kristina grupper. Alla andra dörrar är stängda. Att det första är en dum ide fattar alla och det andra alternativet passar verkligen inte alla.

Det här är något Sverige måste börja prata om och våga ta i. Att vårt sociala klimat är hemskt.

Så sant skrivet! Som f.d. missbrukare är man mer eller mindre klassad som en nolla och folk tar avstånd från en som om man vore pestsmittad om de får veta ens bakgrund. Vet många som upplever att det är så. Det är det svenska samhällsklimatet som hårdnat och folk har blivit mer intoleranta och dömande mot de som inte tar ansvar för sina egna liv, som om dessa tror att de aldrig själva skulle kunna hamna där. Tror att Reinfeldt var den som verkligen satte spaden i jorden med sin hetsjakt på sjukskrivna och arbetslösa svenskar. Folk började iom hans makttillträde att börja döma människor utanför samhället hårdare. Det kunde man se på många debattsajter, i tidningars kommentarsfält och i olika bloggar. Jag blev själv skrämd av detta och undrade var helt plötsligt alla svaghetsföraktande människor kom ifrån.

• Anonym (F.d. addict)
    Anonym (drake) skrev 2017-03-23 14:48:44 följande:

Så du var en sådan där tröttsam, patetisk missbrukare under hela 17 år... Usch vad dåligt. Så svagt av dig att hamna där och under så lång tid. 

Tröttsamt med folk på FL som bara läser första inlägget och sen inte ser resten, för att de inte orkar läsa. Välkommen och god morgon.

Svar på tråden Är så trött på missbrukare! Hur svårt är det att ta tag i sitt liv?