-
Nej, men om de verkligen ville ha hjälp, så skulle de ta den, eller hur? Vad kan det finnas för skäl till att en missbrukare inte vill ordna upp sitt liv? Vad skulle de förlora på det?Queennr1 skrev 2016-12-08 17:28:35 följande:Så om en missbrukare tackar nej till en polares försök att hjälpa dom bli nyktra, så måste det innebära att beroendesjukdomen inte existerar. Fullkomligt briljant resonemang. Nästan så att man beundrar din hybris.
-
Jag antar att du själv aldrig försökt hjälpa människor som inte vill bli hjälpta, så att du kan uttala dig om det, menar jag.Anonym (Linn) skrev 2016-12-08 16:59:49 följande:
"
Men ju mer det fortskred så förbyttes känslan av gemenskap med känslan av att bara vara utnyttjad och kontrollerad. Efter ett tag visar människor sina "rätta" sidor eller ska man säga, mörkare sidor och då är det inte lika underbart längre. Och allt utmynnade till sist i det jag skrivit om här." Och det tog dig 17 år att inse, begåvat liksom för någon som ander sig vara så klipsk och stark.
-
Okej. Jag ska erkänna att det var just den här bekräftelsen jag egentligen ville ha. Tack alla ni för att ni har empati och visar sympati med de stackars missbrukarna. Jag trodde att FL var ett forum där man föraktade missbrukare, men nu ser jag hur fel jag har haft. Då kanske vi kan vara överens om att missbruk/alkoholism trots allt är en sjukdom. Och att de som är fast i det faktiskt inte kan styra det. Men det är tydligt att det krävs en provokation för att få folk att tänka. Jag ser nu att ni är empatiska och goda människor. Min bror som också är missbrukare skrev en trådstart här för några år sedan där han vädjade om hjälp för att han inte kunde sluta dricka och droga. Men han fick bara svar där de skrev att han var en samhällsparasit och att han borde sluta tycka synd om sig själv och ta tag i sitt liv. Det glädjer mig verkligen att se att attityden på FL har ändrat sig sen dess. Men det kanske berodde på att alliansen var i regeringsställning i Sverige då, och de flesta svenskar följer politiska trender. Tack för att ni är mänskliga!
-
Äsch.. folk på FL försöker alltid vara motvalls istället för att engagera sig i diskussionen. Jag lämnar tråden nu innan jag skriver saker man inte ska skriva.klyban skrev 2016-12-08 21:33:50 följande:
Jo, vi vet exakt, det är därför umgås vi inte med sådana individer.
Sen inlägget i sig, säger inget om du verkligen var en missbrukare eller inte.
-
Inte svårt. Bara att dra in ersättningen från soc tills klienten bestämt sig för att bli nykter. Idag är ju ett villkor för att få socpengar någon form av motprestation och att man är inskriven på AF och aktivt söker arbete. Ändå finns det många missbrukare som kringgår det där och ändå får försörjningsstöd. Det är fel att det fungerar på det viset.Anonym (M) skrev 2016-12-09 07:53:41 följande:
Hur kan man tvinga någon till att arbeta? Hir tvingar man någon att göra rätt för sig?
Jag menar eftersom det är ditt förslag på lösning, hur genomför man det?
Jag vet inte om jag skulle beskriva dig som hård uttan snarare naiv. Men du kanske aitter inne på en praktiskt genomförbar lösning på problemet?
-
Det förekommer nog mer än man tror. Har man väl fått in en fot i de kretsarna blir man sedd som en svikare om man överger suparkompisarna/pundarkompisarna. Och jag har haft en svag integritet och inte kunnat stå upp för mig själv på samma sätt som andra. Idag har jag starkare integritet än någonsin och ingen ska kunna dra ner mig i träsket igen.Anonym (knark) skrev 2016-12-09 05:42:23 följande:
Har aldrig varit med om att någon blir förbannad för att man vill sluta och försöker "hämnas"? Tycker det är tvärtom ju.
Dock får man ju sluta umgås med knarkare när man ska sluta, annars går det ju inte att lägga av, om man hela tiden har det tillgängligt. Så har iaf alla jag känner som slutat fått lov att göra, slängt bort kontakt-listan.
-
Ena stunden säger du att du har en hård syn på missbrukare, andra stunden försvarad du dem. Hur ska du ha det "klyban"?klyban skrev 2016-12-08 21:43:29 följande:
Där gör du en tankevurpa så det står härliga till.
De är helt ointresserade i vad du vill.
Och än mer ointresserad i att du vill dom ska sluta med narkotika.
Och tom retorik som "vad skulle de förlora på det?", leder ingenstans och knappast att de skulle sluta med narkotika.
Du har en så extrem hybris och mobbar tendenser, att det är skrämmande.
Och värsta av allt och det är du tror du sitter med den enda sanningen, tragik kan man lugnt säga.
-
Har du själv umgåtts i sådana kretsar? Vad vet du om mitt liv och mina erfarenheter? Hur kan du uttala dig när du inte känner mig eller dem som jag har umgåtts med? Nej, gruppdynamiken är inte alltid helt uppenbar när man först lär känna en grupp människor. Man märker det mer och mer efterhandklyban skrev 2016-12-08 21:40:13 följande:
Nä, det vet du inte alls, inte ens nära.
Och detta med tanke på hur lätt det skulle vara med att sluta med att vara missbrukare.
Så är det rätt tydligt att du har liten eller ens någon koll på detta.
Verkar vara lite hybris där, och om den otacksamma missbrukaren som inte vill ha din hjälp.
Sen är det rätt uppenbart att du valt "kompisar" som är destruktiva och korkade inför berusning.
Se detta som "så är det", blir väldans konstigt.
Sen hur du pratar om denna gruppdynamik och felen där, så är väl det redan uppenbar redan när du valde dessa som vänner.
Sen behöver inte jag vara bland destruktiva människor för förstå att man ska undvika dessa.
Så snacka om jag måste själv vara där för att förstå, är ren nonsens.
Citerar:
"Sen behöver inte jag vara bland destruktiva människor för att förstå att man ska undvika dessa". Som sagt, du har inga egna erfarenheter, du vet inte ett dugg vad du snackar om.
Ska du som saknar erfarenheter av det livet komma och lära mig hur det fungerar eller inte fungerar, som inte har varit där själv? Hur ung är du?
-
Man får cred av nyktra människor ja, och eventuellt några missbrukare som kanske håller av en extra mycket och som vill att det ska gå bra för en. Men ofta blir dessa avundsjuka och undrar ofta varför den som drar sig ur tror sig vara förmer än dem. Man ses i regel som en svikare, eftersom man inom sådana kretsar är "vänner för livet" och "alltid ska ställa upp för varandra". Kanske har ni inte erfarenhet av samma sorts missbrukartyper. Jag snackar alltså inte om smygalkisar eller de som super dolt i hemmet, utan A-lagare, pundare, "riktiga" missbrukare.Anonym (knark) skrev 2016-12-09 10:57:22 följande:Inget jag känner igen, iaf. Och mitt ex var heroinist. Snarare så att man får cred för att lyckas ta sig ur..
-
Äntligen ett vettig människa som förstår! Det är skillnad mellan oss som behövt ha med dessa människor att göra och dem som inte behövt det. Hädanefter får de plocka upp sina egna spillror. Jag vet att de flesta av dem kan om de vill. Speciellt med tanke på att det enda många av dem lider av under de få dagar då de är nyktra är att allt känns så "tråkigt". Herregud, det har aldrig varit meningen att vuxenlivet ska vara roligt och festligt jämt. Har man tråkigt kan man väl istället se till att sysselsätta sig med något kreativt. Varför ska flaskan och drogerna vara lösningen på allt i det här själlösa konsumtionssamhället? Vanliga svenssons ser fram emot helgen då de kan supa sig fulla och ser detta som det högsta i livet, det roligaste man kan ha. Är det då underligt att en del människor hamnar i missbruk? Det uppmuntras ju till att supa och knarka överallt, inte minst på TV. Det är ett sjukt samhälle vi lever i där giftiga kemikalier är lösningen på alla problem och allt dåligtmående.Anonym (Vänder de ryggen) skrev 2016-12-09 12:04:54 följande:
Vid något tillfälle väljer de att sätta flaskan mot munnen, vid något tillfälle väljer de att sätta sprutan i armen. Vid något tillfälle väljer de att vända alla ryggen och köra sitt eget race.
Alkisar och pundare tog så många år ifrån mig. Tid jag aldrig får igen. De förstörde vad som egentligen ska vara en lycklig tid att se tillbaka på. I 25 år av totalt 33 har mitt liv varit en mardröm pga alkoholiserade och sönderpundade idioter. Resterande år har JAG fått plocka ihop mina spillror och försökt laga dem medan de bara fortsatt i samma gamla vanliga sppr. Det är som vanligt, de tänker bara på sig själva och bryr sig inte ett skit om att de förstör för alla andra runtomkring.
Så varför ska de även få ta tid från mitt vuxna liv?
Nej aldrig igen att jag tänker försöka hjälpa någon som missbrukar, då vänder jag de hellre ryggen.
Det finns många andra som förtjänar min hjälp mer.