Inlägg från: Anonym (F.d. addict) |Visa alla inlägg
  • Anonym (F.d. addict)

Är så trött på missbrukare! Hur svårt är det att ta tag i sitt liv?

Jag har varit nykter och drogfri i snart 5 år. Jag tog mig ur missbruket med en klar ambition att detta var inte det liv jag ville leva och att jag är mer värd än att umgås med självdestruktiva människor som bara vill dra ner en i träsket. Ja jag låter hård när jag säger så, men efter att ha umgåtts med missbrukare i ungefär 17 års tid, har jag förstått att många av dessa människor faktiskt vill leva det där livet. I de här kretsarna går livet endast ut på tillgången på alkohol och droger, och har man inget att erbjuda är man ingenting värd.

Ingenting betyder något i de här kretsarna. Smicker och vänlighet har alltid en baktanke, att man ska bjuda på något och alltid ställa upp när det behövs.

Jag som har erfarenhet av missbrukskretsar i flera olika städer kan nu med fog säga att de flesta av dem är samma skrot och korn. Det enda de gör är att tycka synd om sig själva och livet för dem är ingenting värt utan tillgången till alkohol och droger. De har ofta ingen vilja att ta sig ur det destruktiva livet, inga drömmar eller ambitioner. Och de som försöker dra sig ur "gemenskapen", (som jag) ses som svikare och de gör tamejfan allt för att hålla en kvar på botten. När man förklarar att man vill göra något annat med sitt liv, att man inte vill leva det destruktiva livet, tycker de till en början att det är bra att man tänker så, men lik förbannat försöker de på alla sätt hindra en när man väl omsätter (eller försöker omsätta) orden i handling!

Jag tror därför inte längre ett skit på att alkoholism eller drogberoende skulle vara en "sjukdom". Dessa människor vet mycket väl att de har ett val, men de väljer flaskan eller drogerna, antagligen för att de tycker det är "häftigt" att leva det där livet.

De super/drogar för sina pengar och sen klagar de över att de inte har någon mat hemma. Eller så gnäller de över att ingen bryr sig om dem eller vill hjälpa dem, när de i själva verket inte vill bli hjälpta! Dessutom så har de ofta några "möjliggörare" i sin släkt eller bland vänner som ger dem pengar och upprätthåller på så sätt deras leverne.

Känner flera personer i dessa kretsar som genomgått ett antal behandlingar på olika hem, men när de kommer ut igen fortsätter de som vanligt. Jag själv har haft ett helvete bara att försöka ta mig ur "gemenskapen" och har fått flytta till hemlig ort med skyddad adress bara för att dessa personer tycker jag har svikit dem och vill hämnas.

Jag tror det är dags att samhället slutar dalta med dessa människor, som inte vill någonting med sina liv och som inte är motiverade till något. Tvinga dem till arbete bara! Tvinga dem att göra rätt för sig, det är rätta medicinen.

Ja jag låter jävligt hård nu men jag tror det är det enda som hjälper.

• Svar på tråden Är så trött på missbrukare! Hur svårt är det att ta tag i sitt liv?
  • Anonym (F.d. addict)
    Anonym (Undrar) skrev 2016-12-07 19:32:25 följande:

Vad vill du ha sagt med tråden, mer än att tala om att du var så duktig så du nu är en nykter missbrukare?

Eftersom jag har närstående som missbrukat, så är det jävligt typiskt att förakta dem som inte kan sluta.

Ni är mer dömande än oss utan missbruk.

Undrar om du inser att det behövs väldigt lite för en nykter missbrukare att trilla dit igen.

Speciellt om man är så självgod som du är.

Jag är inte "självgod". Jag är bara jävligt trött på att aldrig få vara ifred för dessa människor som vill att man ska supa och droga ner sig bara för att de själva gör det. Som menar att man är "vänner för livet" och aldrig ska svika varandra, vilket innebär att jag ska vara tillgänglig och helst umgås med dem dygnet runt, för att de inte ska känna sig ensamma. Att aldrig få ha något privatliv utan man ska dela på allt. Hosta upp sina sista pengar för att de behöver öl eller sprit så att de kan "återställa" sig. Eller försöka få ut benzo på apoteket så att de kan sova lugnt på natten. De som varit i träsket och velat därifrån vet vad jag pratar om.

• Anonym (F.d. addict)
    Queennr1 skrev 2016-12-07 19:45:50 följande:

Ingen vil vara missbrukare. För rätt många är det dock det minst dåliga valet, då drogen eller alkoholen fyller en funktion, som de ännu ej lyckats hitta en ersättning för, där livet blir drägligt.

Själv Är jag oerhört trött på fd. Missbrukare med attityden "kan jag så kan alla"

Alla har inte samma inre resurser och förutsättningar och alla får inte samma stöd som behövs och framförallt så är det inte som får alla de saker att stämma samtidigt (inre och yttre faktorer ) för att de ska orka uppnå nykterhet.

Men sitt du på dina höga hästar och känn dig bättre..

Jag finner det konstigt. Jag har erfarenheten av att FL:are överlag föraktar missbrukare. Har sett några trådar där flera medlemmar menar att missbrukare är parasiter, men nu när jag, som varit där, gör avbön så är det andra tongångar. Vet dem som har fått hur mycket stöd och hjälp som helst, men som ändå inte velat ta sig ur skiten. Vad hände med det gängse FL-mantrat: "Man har alltid ansvar för sitt eget liv". Gäller det bara vissa men inte andra? Det är ingen som tvingar en alkoholist att dricka, och ingen som tvingar knarkaren att ta droger. När jag bestämde mig för att sluta så gjorde jag bara det, och det är jag tacksam för, då jag mår 100 ggr bättre idag.

• Anonym (F.d. addict)
    Anonym (Undrar) skrev 2016-12-07 20:01:08 följande:
    Läs igenom din trådstart så kanske du inser vad du förmedlar.

Det du svarar mig är ju förstådligt.
    Du kanske själv har varit i missbruk så du vet vad du pratar om?

• Anonym (F.d. addict)
    glutten skrev 2016-12-07 19:51:34 följande:

TS, det är SKITBRA gjort av dig att ta dig ur skiten! Applåder för det! (Menar allvar, det är imponerande.)

Men precis som övriga säger: att du kunde betyder inte att alla kan. Helt förståeligt att du inte vill ha med dina tidigare missbrukarpolare att göra och att du hyser agg mot dem. Men gör inte misstaget att tro att detta är svart eller vitt.

Allt gott!

Tack :) Hade jag bott kvar på min tidigare ort hade jag aldrig lyckats. Tack vare att jag flyttade och skaffade skyddad adress kan jag nu leva ett nyktert liv utan störningsmoment.

• Anonym (F.d. addict)

Tycker inte man ska uttala sig om man inte själv har varit i missbruk och umgåtts i de kretsarna. Ni är fel personer att bedöma mitt inlägg, för ni har inte gått igenom samma saker. Dessutom läser ni inte min TS ordentligt så ni får helhetsbilden.

Till dig som undrade vad jag eventuellt har för diagnos - fråga dem det som var orsak till att jag var tvungen att flytta och skaffa skyddad adress. Vad har man för diagnos om man vill slå ihjäl någon som bara vill dra sig ur en gemenskap? Hade du tillåtit det?

• Anonym (F.d. addict)
    ined skrev 2016-12-08 05:40:16 följande:

Jag håller med dig totalt. Varit utsatt för missbrukare (förälder) och det är så jävla sant att det inte är en sjukdom. Det är ett val. Spelar ingen roll vad som ligger bakom (diagnoser, psykisk sjukdom, kriser) du väljer för att du Vill. Inte måste, utan vill. Spriten/drogen/whatever är viktigare än ditt barn, familj, vänner, jobb, liv.

Sedan finns det givetvis de som behöver stöd att komma ur ett missbruk. Självklart. Men det är rätt att finns en vilja så går det. Tyvärr når inte många dit.

Äntligen någon som förstår :) Om man dricker trots att man har barn så älskar man flaskan mer än barnen. När jag själv var i missbruket ansåg jag ,liksom så många andra, att det var en sjukdom, men nu när jag varit nykter i några år och kan se klart förstår jag att jag och andra som missbrukar/missbrukat använde det mest som en ursäkt för att få fortsätta dricka. Det är inte alls svårt att sluta om man verkligen vill. Men så länge inte viljan finns så går det inte, eftersom man då inte är motiverad. Jag har också förstått att missbrukare för det mesta är bekväma och lata människor som inte vill ta tag i sina liv. Livet är en fest för dem, de vill ha roligt jämt och fattar inte att vuxenlivet innebär mycket ansvar och ganska lite nöjen. Klart att vanligt folk blir förbannade. Det förstod jag inte då men desto bättre nu. De går till jobbet varje dag och kämpar och abetar för att försörja sina familjer och drar sitt strå till stacken. Så när de ser stökiga A-lagare/missbrukare på parkbänken så är det klart att de undrar vad de egentligen betalar skatt till.

Självklart finns det folk med diverse psykiska diagnoser som kanske verkligen inte kan sluta på egen hand, pga bristande självkänsla och självkännedom m.m. Men jag är övertygad om att åtminstone 70% av alla missbrukare mycket väl skulle kunna ta tag i sina liv om de hade något konkret att kämpa för och om de blev utsatta för lite tvång.

• Anonym (F.d. addict)
    klyban skrev 2016-12-08 13:05:18 följande:

Knappast!!!
    Du fantiserar om hur folk har det, och tydligt med det du säger att du har noll koll på den problematik som finns.
    Tragiskt att du startar en tråd om nått du inte har en susning om(men man kan ju tycka du borde ha mer kunskap, men extremt tydligt du inte har).
    Mitt råd är att du slutar diskuterar nått du inte kan nått om.
    Nu ser du bara ut som en mobbare, och en som sparkar på den som ligger.
    Ett råd till kan vara att du läser upp dig lite, så du får insikten att alla inte är som dig.
    Min gissning är att du använt narkotika som är enkelt att sluta med och saknar abstinensbesvär.
    Cannabis, svamp, LSD MDMA eller nått liknande?

Jag har mer koll än de flesta kan jag tala om. Jag var precis som du/ni andra innan. Tyckte synd om mina missbrukarvänner och ville hjälpa dem. Föreslog ofta att vi kunde göra något kul utan att alkohol eller droger är inblandat. Men se det dög inte. De menade att allting är meningslöst om man inte får dricka sig berusad/droga sig. Jag har spenderat alla dessa år med att försöka muntra upp och hjälpa mina "vänner", men det har varit en tröstlös kamp. De väljer verkligen själva och jag tänker inte hjälpa dem eller stötta dem mer. Jag har försökt så många år och  utplånat mig själv på kuppen, pga energitjuvar bland missbrukare som bara utnyttjar en och vill kontrollera en. Tro mig, inom missbrukskretsar finns ofta hierarkier som är osynliga för omgivningen. Någon i gänget är någon sorts självutnämnd "ledartyp" som alla ska ha respekt för och vara rädda för, sen finns det i regel alltid en eller två personer ( jag var en av dem) som är allmänna hackkycklingar och mer eller mindre mobbade eller lägre sedda än de andra, precis som i svenssonvärlden alltså!

Men det där förstår inte de som inte själva varit där.

• Anonym (F.d. addict)
    klyban skrev 2016-12-08 13:00:09 följande:

Jag frågade dig om du hade diagnos eller en misstänkt sådan.
    Det du skriver i det sista stycke förstår jag inte mycket av.
    Om man har hot över sig, så agerar man efter detta oavsett vad annat det finns för annat.

Sen har du fått diagnosen missbrukare, eller är du självdiagnostiserad?
    För en del inbillar sig att dom är missbrukare, sen visar det sig bara att de tagit olaglig narkotika och inte ens speciellt ofta.
    Sen har det även betydelse vad det är för narkotika vi pratar om, då vissa har inte ens går att missbruka eller bli beroende av.
    Så vad för narkotika är det vi pratar om?

Sen har du gett mig och andra den uppfattning att du vill sparka på den som ligger, och har noll empati för deras situation.
    Vilket jag och säkert andra med mig, tycker är konstigt då du har erfarenheten om denna problematik, men har noll förståelse.

Jag har supit, rökt hasch och dragit tjack i dessa 17 år. Mest alkohol dock. Jag började läsa böcker i psykologi och självförverkligande och det var iom detta jag förstod att jag kunde mer än jag trodde. Att allt jag höll på med bara var att hitta på ursäkter för att kunna fortsätta fly från livet in i dimman. Jag diskuterade detta med mina "vänner" men de förstod inte riktigt att jag menade allvar med ambitionen att dra mig ur det destruktiva livet. De trodde att det var typ fyllesvammel och att det var något som skulle "gå över" när jag insett att "det inte finns något hopp för oss hopplösa förlorade själar". De menade att det är "ödet" som styr över om man blir missbrukare eller inte, och att det inte är något man kan göra något åt. Men jag valde att inte ta fasta på deras negativa jargong utan förberedde mig för ett nytt liv, i smyg kan jag säga.

När jag så började rehabilitera mig så blev de förbannade för att jag inte var med dem och försökte på alla sätt få mig att sluta försöka. De ville till varje pris dra tillbaka mig och det utmynnade till sist i hotelser om att jag skulle åka på duktigt med stryk och att jag skulle passa mig för att tro att jag är förmer osv.

Det gick så långt att de sparkade sönder min ytterdörr till min lägenhet vid ett tillfälle då jag inte var hemma. Jag fick tillfälligt fly till en nykter kompis som bodde ca 10 km därifrån och gömma mig där. Jag gjorde en anmälan, men det rann ut i sanden då mina "vänner" blånekade och menade att de inte visste något. Jag hade tur som fick en lägenhet på en ort långt därifrån via en släkting och har därmed skyddad adress numer..

Ni vet inte hur det är eller kan vara i sådana här kretsar, det märks. Nu har jag iallafall berättat lite av min historia.

• Anonym (F.d. addict)
    Anonym (missbruk?) skrev 2016-12-08 12:55:47 följande:

Min anledning till droganvändande grundar sig i miljöfaktorer. Sedan var det såklart en del nyfikenhet inblandat initialt. Men det finns inget direkt beroende kopplat till mitt användande, men jag förmodar att jag är lyckligt lottad som inte är speciellt sårbar för sådant. I Sverige kallas det missbruk ändå oberoende av vilka faktiska skäl som föreligger.

Jag kan ha ett oerhört långt utlägg om varför jag inte är det minsta intresserad av att ta tag i mitt liv. Men då jag misstänker att det bara blir pajkastning så undviker jag det.

I korthet kan jag säga att jag hellre förlitar mig på artificiellt stimulerad lycka än beror av vardagens nycker. Utifrån vad jag har skönjt för mönster så finns det allehanda saker som dränerar glädjen i tillvaron. Kan vara allt från jobbiga internettroll till att man blir utsatt för andra människors humörsvängningar. Dålig energi och karma sprids väldigt lätt genom den mänskliga faktorn. I perioder har jag själv varit spridare, men försöker undvika sådant numer genom att självvalt isolera mig. Har ändå alltid varit en person som inte fått ut något av att umgås med andra enda sedan barndomen. 

Av ungefär samma anledning som jag också flydde i missbruket. Jag tyckte att "vanliga svenssons" var så jäkla tråkiga och stelbenta, och ville leva mer på riktigt, kunna prata om allt mellan himmel och jord, skämta, skratta och bara känna riktig gemenskap med människor. Och det kände jag att jag kunde med mina då nyfunna missbrukarvänner. Där kunde/ fick jag vara mig själv precis som jag är. Jag behövde inte förställa mig eller låtsas på något vis, och det var en underbar känsla för mig, som hela min uppväxt varit mer eller mindre förtryckt och försagd, pga att jag aldrig kände att jag hade något gemensamt med mina jämnåriga, de jag växte upp med. De var bara intresserade av sport och bilar och annan skit och det gick inte att vara personlig med dem. Jag umgicks med de som var utanför i skolan, de som blev valda sist på idrotten, de som sågs som töntar eller suspekta/egna.

Det var en sorts revansch för mig att äntligen känna att jag hörde hemma någonstans. Att kunna räcka långfingret till mitt förflutna och börja leva på riktigt, med nya vänner som uppskattade mig för precis den jag var.

Men ju mer det fortskred så förbyttes känslan av gemenskap med känslan av att bara vara utnyttjad och kontrollerad. Efter ett tag visar människor sina "rätta" sidor eller ska man säga, mörkare sidor och då är det inte lika underbart längre. Och allt utmynnade till sist i det jag skrivit om här.

Svar på tråden Är så trött på missbrukare! Hur svårt är det att ta tag i sitt liv?