Inlägg från: Anonym (missbruk?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (missbruk?)

Är så trött på missbrukare! Hur svårt är det att ta tag i sitt liv?

Min anledning till droganvändande grundar sig i miljöfaktorer. Sedan var det såklart en del nyfikenhet inblandat initialt. Men det finns inget direkt beroende kopplat till mitt användande, men jag förmodar att jag är lyckligt lottad som inte är speciellt sårbar för sådant. I Sverige kallas det missbruk ändå oberoende av vilka faktiska skäl som föreligger.

Jag kan ha ett oerhört långt utlägg om varför jag inte är det minsta intresserad av att ta tag i mitt liv. Men då jag misstänker att det bara blir pajkastning så undviker jag det.

I korthet kan jag säga att jag hellre förlitar mig på artificiellt stimulerad lycka än beror av vardagens nycker. Utifrån vad jag har skönjt för mönster så finns det allehanda saker som dränerar glädjen i tillvaron. Kan vara allt från jobbiga internettroll till att man blir utsatt för andra människors humörsvängningar. Dålig energi och karma sprids väldigt lätt genom den mänskliga faktorn. I perioder har jag själv varit spridare, men försöker undvika sådant numer genom att självvalt isolera mig. Har ändå alltid varit en person som inte fått ut något av att umgås med andra enda sedan barndomen. 

• Anonym (missbruk?)
    klyban skrev 2016-12-08 13:18:25 följande:

Sjukvårdsdiagnosen för missbruk är samma i stora delar av världen, så inget undantag eller speciellt i Sverige.
    Dock i det stigmatiserande Sverige, så är all konsumtion missbruk.
    Spelar ingen roll om det är 1mg cannabis eller 1gram heroin man konsumerar.
    Då många tar det i vad lagen säger, och den säger alltid missbruk och direkt och oavsett vilken mängd det handlar om eller vilken narkotika det handlar om.
    Men ingen söker sig till rättsväsendet/lagen när man ska få en sjukvårdsdiagnos, detta sköter sjukvården.
    Och antar detta är varför många inbillar sig folk är missbrukare, fast de kanske inte ens nått upp till diagnosen beroende.

TS och vad den sagt, är precis som en mobbare beter sig.
    Den sparkar gärna på en som ligger för att få må bra själv.

Ap ap. Föreskrifterna säger att man är missbrukare om man nyttjar illegal narkotika. Då måste man vara det för det är precis så som folk resonerar kring andra ämnen och frågor på det här forat. Man kan inte vara inkonsekvent! Det är typiskt för sådana som saknar insikt t.ex. missbrukare. :D
  • Anonym (missbruk?)
    Anonym (F.d. addict) skrev 2016-12-08 15:26:29 följande:
    Tro mig, inom missbrukskretsar finns ofta hierarkier som är osynliga för omgivningen. Någon i gänget är någon sorts självutnämnd "ledartyp" som alla ska ha respekt för och vara rädda för, sen finns det i regel alltid en eller två personer ( jag var en av dem) som är allmänna hackkycklingar och mer eller mindre mobbade eller lägre sedda än de andra, precis som i svenssonvärlden alltså!

Men det där förstår inte de som inte själva varit där.
    Hear hear. Men det behöver du inte låt bekomma dig. Det går att missbruka helt okej utan relationer till andra.
  • Anonym (missbruk?)
    Anonym (F.d. addict) skrev 2016-12-08 18:55:04 följande:

kanske berodde på att alliansen var i regeringsställning i Sverige då, och de flesta svenskar följer politiska trender. Tack för att ni är mänskliga!

Politisera allt gör det. Det är ju det som är mest nonsens om något i detta psuedodemokratiska samhälle.
  • Anonym (missbruk?)
    klyban skrev 2016-12-08 21:31:53 följande:
    Nej, det säger inte alls sjukvården och när de ska sätta en diagnos som missbrukare.
    Har du en källa på det?
  • Anonym (missbruk?)
    Anonym (M) skrev 2016-12-09 07:53:41 följande:

Hur kan man tvinga någon till att arbeta? Hir tvingar man någon att göra rätt för sig?

Jag menar eftersom det är ditt förslag på lösning, hur genomför man det?

Jag vet inte om jag skulle beskriva dig som hård uttan snarare naiv. Men du kanske aitter inne på en praktiskt genomförbar lösning på problemet?

Men lösningar till att göra rätt för sig finns det gott om. Men det finns allt för många som gör fel för sig på samma gång p.g.a. att pengar inte motsvarar en adekvat konvertering av energi, vilket arbete är: "en omfördelning av energi". Pengar ger bara användarna ett falskt intryck av balans sett till skenbar omfördelning i utfört arbete mellan en säljare och en kund som styrs av dynamiska istället för statiska system. För att det ska vara balans skulle i så fall alla arbeten ha samma lön och allt skulle kosta lika mycket. Men då skulle t.ex. en snickare alltid göra rätt för sig energimässigt medans en börsmäklare skulle göra mindre rätt för sig än en arbetslös som går till fots ett par km varje dag för att stämpla. Dessutom skulle det bli mer survival of the fittest och mindre social välfärd för de som är utsatta, t.ex. missbrukare, småbarnsföräldrar, pensionärer, feta, sjuka, handikappade.

Är det otydligt någonstans är det för att jag missbrukar, för i skrivande stund är det helt logiskt.
  • Anonym (missbruk?)
    Anonym (F.d. addict) skrev 2016-12-09 17:38:08 följande:
    Har man inte erfarenhet av livet i utanförskap, så bör man inte uttala sig så tvärsäkert som du gör. Men här på FL finns knappt några som har erfarenhet av det livet, eftersom detta är ett forum främst för småbarnsföräldrar. Så en viss förståelse för okunskapen får jag ändå ha.
    Hear hear.

Det där är jobbigt att förhålla sig till när världen skiljer sig så mycket åt från en tillvaro till en annan. Jag antar då givetvis att du inte alltid har varit lika förstående? Jag vet att jag har haft sådana perioder åtminstone.
  • Anonym (missbruk?)

Alla är personlighetsstörda på något plan. Det är en konsekvens av den natur och processen som skapade oss.

Att inse det är däremot en helt annat sak och inte något som alla är kapabla till i sin egocentricitet.

Svar på tråden Är så trött på missbrukare! Hur svårt är det att ta tag i sitt liv?