Anonym (F.d. addict) skrev 2016-12-07 20:05:26 följande:
Jag finner det konstigt. Jag har erfarenheten av att FL:are överlag föraktar missbrukare. Har sett några trådar där flera medlemmar menar att missbrukare är parasiter, men nu när jag, som varit där, gör avbön så är det andra tongångar. Vet dem som har fått hur mycket stöd och hjälp som helst, men som ändå inte velat ta sig ur skiten. Vad hände med det gängse FL-mantrat: "Man har alltid ansvar för sitt eget liv". Gäller det bara vissa men inte andra? Det är ingen som tvingar en alkoholist att dricka, och ingen som tvingar knarkaren att ta droger. När jag bestämde mig för att sluta så gjorde jag bara det, och det är jag tacksam för, då jag mår 100 ggr bättre idag.
Det är helt enkelt extra beklämmande att någon med din bakgrund visar så lite insikt helt enkelt. Och avbön gör man inte genom att förakta andra. Jag ser ingen värdighet i din inställning, utan snarare ett uttryck för en projicering. Ditt eget självförakt för fen du var har du inte tagit i tu med, vilket i mina ögon ser ut som du egentligen inte alls tillfrisknat även om du är nykter just nu. Om du på riktigt hade tagit i tu med din sjukdom skulle du ha mer kunskap om den än vad du faktiskt har. Utan kunskap om sjukdomen så mångdubblas också riskerna för ett återfall. Så var försiktig.