• Queennr1

Är så trött på missbrukare! Hur svårt är det att ta tag i sitt liv?

Ingen vil vara missbrukare. För rätt många är det dock det minst dåliga valet, då drogen eller alkoholen fyller en funktion, som de ännu ej lyckats hitta en ersättning för, där livet blir drägligt.

Själv Är jag oerhört trött på fd. Missbrukare med attityden "kan jag så kan alla"

Alla har inte samma inre resurser och förutsättningar och alla får inte samma stöd som behövs och framförallt så är det inte som får alla de saker att stämma samtidigt (inre och yttre faktorer ) för att de ska orka uppnå nykterhet.

Men sitt du på dina höga hästar och känn dig bättre..

• Queennr1
    Anonym (F.d. addict) skrev 2016-12-07 20:05:26 följande:

Jag finner det konstigt. Jag har erfarenheten av att FL:are överlag föraktar missbrukare. Har sett några trådar där flera medlemmar menar att missbrukare är parasiter, men nu när jag, som varit där, gör avbön så är det andra tongångar. Vet dem som har fått hur mycket stöd och hjälp som helst, men som ändå inte velat ta sig ur skiten. Vad hände med det gängse FL-mantrat: "Man har alltid ansvar för sitt eget liv". Gäller det bara vissa men inte andra? Det är ingen som tvingar en alkoholist att dricka, och ingen som tvingar knarkaren att ta droger. När jag bestämde mig för att sluta så gjorde jag bara det, och det är jag tacksam för, då jag mår 100 ggr bättre idag.

Det är helt enkelt extra beklämmande att någon med din bakgrund visar så lite insikt helt enkelt. Och avbön gör man inte genom att förakta andra. Jag ser ingen värdighet i din inställning, utan snarare ett uttryck för en projicering. Ditt eget självförakt för fen du var har du inte tagit i tu med, vilket i mina ögon ser ut som du egentligen inte alls tillfrisknat även om du är nykter just nu. Om du på riktigt hade tagit i tu med din sjukdom skulle du ha mer kunskap om den än vad du faktiskt har. Utan kunskap om sjukdomen så mångdubblas också riskerna för ett återfall. Så var försiktig.
  • Queennr1
    Anonym (F.d. addict) skrev 2016-12-08 04:45:20 följande:

Tycker inte man ska uttala sig om man inte själv har varit i missbruk och umgåtts i de kretsarna. Ni är fel personer att bedöma mitt inlägg, för ni har inte gått igenom samma saker. Dessutom läser ni inte min TS ordentligt så ni får helhetsbilden.

Till dig som undrade vad jag eventuellt har för diagnos - fråga dem det som var orsak till att jag var tvungen att flytta och skaffa skyddad adress. Vad har man för diagnos om man vill slå ihjäl någon som bara vill dra sig ur en gemenskap? Hade du tillåtit det?

Fast vad vet du om andras erfarenheter? Varför inbillar du dig att du sitter på den enda sanningen?

Min erfarenhet är att fd. Missbrukare och framförallt anhöriga har en tendens att inte alls se klart på situationen utan mer styrs av känslor än fakta och objektivitet.
  • Queennr1
    Anonym (F.d. addict) skrev 2016-12-08 07:46:00 följande:

Äntligen någon som förstår :) Om man dricker trots att man har barn så älskar man flaskan mer än barnen. När jag själv var i missbruket ansåg jag ,liksom så många andra, att det var en sjukdom, men nu när jag varit nykter i några år och kan se klart förstår jag att jag och andra som missbrukar/missbrukat använde det mest som en ursäkt för att få fortsätta dricka. Det är inte alls svårt att sluta om man verkligen vill. Men så länge inte viljan finns så går det inte, eftersom man då inte är motiverad. Jag har också förstått att missbrukare för det mesta är bekväma och lata människor som inte vill ta tag i sina liv. Livet är en fest för dem, de vill ha roligt jämt och fattar inte att vuxenlivet innebär mycket ansvar och ganska lite nöjen. Klart att vanligt folk blir förbannade. Det förstod jag inte då men desto bättre nu. De går till jobbet varje dag och kämpar och abetar för att försörja sina familjer och drar sitt strå till stacken. Så när de ser stökiga A-lagare/missbrukare på parkbänken så är det klart att de undrar vad de egentligen betalar skatt till.

Självklart finns det folk med diverse psykiska diagnoser som kanske verkligen inte kan sluta på egen hand, pga bristande självkänsla och självkännedom m.m. Men jag är övertygad om att åtminstone 70% av alla missbrukare mycket väl skulle kunna ta tag i sina liv om de hade något konkret att kämpa för och om de blev utsatta för lite tvång.

Om du beskriver missbrukarlivet som "fest och roligt" så har du uppenbart ingen aning om vad du talar om och har antagligen aldrig varit i närheten av ett typiskt missbrukarliv.
  • Queennr1
    Anonym (missbruk?) skrev 2016-12-08 14:26:11 följande:

Ap ap. Föreskrifterna säger att man är missbrukare om man nyttjar illegal narkotika. Då måste man vara det för det är precis så som folk resonerar kring andra ämnen och frågor på det här forat. Man kan inte vara inkonsekvent! Det är typiskt för sådana som saknar insikt t.ex. missbrukare. :D

Man skiljer på missbruk och beroende. Man säger missbruk just för att man brukar en illegal drog. Precis som man kan missbruka ett körkort, pengar eller en pantmaskin. Missbruk är inte synonymt med beroende.
  • Queennr1
    Anonym (F.d. addict) skrev 2016-12-08 15:26:29 följande:

Jag har mer koll än de flesta kan jag tala om. Jag var precis som du/ni andra innan. Tyckte synd om mina missbrukarvänner och ville hjälpa dem. Föreslog ofta att vi kunde göra något kul utan att alkohol eller droger är inblandat. Men se det dög inte. De menade att allting är meningslöst om man inte får dricka sig berusad/droga sig. Jag har spenderat alla dessa år med att försöka muntra upp och hjälpa mina "vänner", men det har varit en tröstlös kamp. De väljer verkligen själva och jag tänker inte hjälpa dem eller stötta dem mer. Jag har försökt så många år och  utplånat mig själv på kuppen, pga energitjuvar bland missbrukare som bara utnyttjar en och vill kontrollera en. Tro mig, inom missbrukskretsar finns ofta hierarkier som är osynliga för omgivningen. Någon i gänget är någon sorts självutnämnd "ledartyp" som alla ska ha respekt för och vara rädda för, sen finns det i regel alltid en eller två personer ( jag var en av dem) som är allmänna hackkycklingar och mer eller mindre mobbade eller lägre sedda än de andra, precis som i svenssonvärlden alltså!

Men det där förstår inte de som inte själva varit där.

Så om en missbrukare tackar nej till en polares försök att hjälpa dom bli nyktra, så måste det innebära att beroendesjukdomen inte existerar. Fullkomligt briljant resonemang. Nästan så att man beundrar din hybris.
  • Queennr1
    Anonym (F.d. addict) skrev 2016-12-08 17:48:51 följande:

Nej, men om de verkligen ville ha hjälp, så skulle de ta den, eller hur? Vad kan det finnas för skäl till att en missbrukare inte vill ordna upp sitt liv? Vad skulle de förlora på det?

Du inbillar dig alltså att du som polare med egna missbruksproblem har kompetens att fixa en så komplex problematik och avancerad sjukdomsbild, och om de då tackar nej till din "hjälp" så betyder det att beroendesjukdomen inte existerar. Återigen blir jag motvilligt imponerad av din blomstrande hybris.
Svar på tråden Är så trött på missbrukare! Hur svårt är det att ta tag i sitt liv?