Någon som testat autoimmun kost?
Cecam skrev 2016-12-06 10:08:54 följande:
Hej,
Har precis fått reda på att jag lider av en obotlig muskelsjukdom som heter Myastenia Gravis (MG).
För att göra allt jag kan för att må bättre har jag nu börjat med autoimmun kost och har helt plockat bort gluten, socker, mejeriprodukter och en hel del annat.
Är det någon med en autoimmun sjukdom som testat autoimmun kost? Är det så bra som det låter? Vad är era erfarenheter?
Tacksam för svar.
Kram!
Än så länge mår jag oförskämt bra, bättre än jag gjort på flera år. Har haft problem med magen ända sen jag var liten, men aldrig haft några konstaterade matallergier. Utretts för mag/tarmproblem flera gånger, men har oftast slutat med att man inte kunnat hitta något specifikt fel och tillslut spekulerat kring IBS. Under detta år utreddes jag för Hashimotos/hypotyreos, vilket det visade sig att jag hade. Träffade då en läkare som tipsade mig om att läsa på om läckande tarm och kanske fundera på att prova en kost anpassad för att läka tarmen, då det pekar på att det har ett nära samband med autoimmuna sjukdomar. Gjorde det och problemen kring läckande tarm stämde väldigt bra in på mig så bestämde mig för att ge det ett försök.
Innan jag började med detta var åt jag redan en mestadel vegansk kost, så för mig var redan mejeriprodukter och andra djurprodukter borta. Men har också plockat bort mat baserad på sojaböner (tofu, soja, soja mjölk och yoghurt m.m.), gluten, socker, en del grönsaker och rotfrukter, konstgjorda sötningsmedel m.m.
Svåraste var nog kanske soja och vissa grönsaker (tomat!) eftersom det tidigare haft en rätt stor del i min kost. Socker kände jag bara att det var lika bra att avvänja mig vid, om än något dryg de första två veckorna. Sötningsmedel var också rätt drygt att ge upp i början då jag haft ett löjligt beroende av cola zero, haha...
Men, har hållt i detta i ca en månad och känner inte någon särskild avsaknad av socker eller sötningsmedel, så det är lugnt. I övrigt mår jag mycket bättre. Min mage är så himla mycket lugnare, väldigt sällan jag känner mig uppsvälld i magen, ont i den, gasig eller bubblig osv. Så det är nog den mest märkbara förändring. Har också pga Hashimotos/hypotyreos vart väldigt nedstämd och rentav deprimerad de senaste månaderna, även om det inte är helt borta så känner jag ändå att det har blivit bättre. Men ska börja medicinera mot Hashimotos snart också, så ser fram emot att upptäcka hur medicinen och kosten kommer ta bort (hoppas jag) dessa samt andra jobbiga symptom. Min plan är att stanna på kosten strikt i tre månader för att se hur det utvecklas samt vad som händer nu när jag börjar medicinera mot Hashimotos. Kanske stannar jag på den ytterligare ifall det behövs, annars tänkte jag sakta börja introducera t.ex. soja och "förbjudna" grönsaker igen. Men är än så länge mycket positivt inställd!
Utöver kosten i sig så har jag också sett till att röra på mig mer utöver det jag brukar träna, men på ett lugnt sätt genom t.ex. promenader. Ska ge meditation eller yoga ett försök också i syfte att minska stress.