M1rella skrev 2016-12-07 01:02:40 följande:
Finns ingen arbetsgivare som kräver svindyra kostymer för tjänstemän. Kostymer från ex Dressman fungerar helt fint. Även matlåda på jobbet fungerar finfint.
Som sjuksköterska inom bla kommunen kan man ibland (ofta beroende på vart man jobbar) få telefon på kvällen eller ledig tid som man "måste" svara på, detta blir då obetalt arbetstid. Man kan självklart skriva upp det men få gör det.
Och det händer absolut att man köper lunch på arbetet och det är ofta man inte hinner ha sin 30 minuters långa lunch pga mycket på jobbet (avdelning, kommun etc).
Och även sjuksköterskor kak tvingas avbryta sin semester oavsett vart man befinner sig i eller bli inbeordrad med kort varsel på ledig dag.
Alltså på riktigt? Jag berättar hur det är på min arbetsplats, jämför i mycket generella drag med ett annat yrke. Denna yrkeskår säger inte bara att jag har tokfel när det kommer till deras arbetsvillkor och att jag ska sluta "hävda saker om något jag inte har någon aning om", utan också att jag har helfel när det kommer till mina egna arbetsvillkor. Då har helt plötsligt det här med att man inte ska uttala sig om något man inte har erfarenhet av försvunnit helt och hållet.
Jo, det finns arbetsgivare som kräver att man är klädd representatabelt (Det finns arbetsgivare som på riktigt sparkar folk som kommer med fel färg på skorna) och en studentkostym i taskigt snitt och i taskigt material är inte förtroendeingivande. Och om du med matlåda menar en snickers framför datorn så ja, då funkar det, men inte annars.
Det blir bara tragikomiskt att du försöker få det till att vi har samma villkor. Du "måste" ibland svara på samtal utanför arbetstid, jag _måste_ alltid svara på både mail och telefonsamtal utanför kontorstid eftersom jag alltid har arbetstid (utan jourtillägg).
Det blir dessutom helgalet resonemang när du skriver att du skulle kunna skriva upp den tiden du tar samtal utanför arbetstid, men inte gör det för att ingen annan gör det. Jag däremot ska gå i kläder av taskig kvalité och käka matlådor ensam på kontoret fastän absolut ingen annan gör det. Varför gäller en sak mig men absolut inte dig?