Varför fattar inte folk att det är dyrt att tjäna mycket?
Anonym (TS) skrev 2016-12-07 10:44:51 följande:
Alltså på riktigt? Jag berättar hur det är på min arbetsplats, jämför i mycket generella drag med ett annat yrke. Denna yrkeskår säger inte bara att jag har tokfel när det kommer till deras arbetsvillkor och att jag ska sluta "hävda saker om något jag inte har någon aning om", utan också att jag har helfel när det kommer till mina egna arbetsvillkor. Då har helt plötsligt det här med att man inte ska uttala sig om något man inte har erfarenhet av försvunnit helt och hållet.Jo, det finns arbetsgivare som kräver att man är klädd representatabelt (Det finns arbetsgivare som på riktigt sparkar folk som kommer med fel färg på skorna) och en studentkostym i taskigt snitt och i taskigt material är inte förtroendeingivande. Och om du med matlåda menar en snickers framför datorn så ja, då funkar det, men inte annars.
Det blir bara tragikomiskt att du försöker få det till att vi har samma villkor. Du "måste" ibland svara på samtal utanför arbetstid, jag _måste_ alltid svara på både mail och telefonsamtal utanför kontorstid eftersom jag alltid har arbetstid (utan jourtillägg).
Det blir dessutom helgalet resonemang när du skriver att du skulle kunna skriva upp den tiden du tar samtal utanför arbetstid, men inte gör det för att ingen annan gör det. Jag däremot ska gå i kläder av taskig kvalité och käka matlådor ensam på kontoret fastän absolut ingen annan gör det. Varför gäller en sak mig men absolut inte dig?
Det finns arbetsplatser med klädkoder och den brukar gälla en eller flera grupper, oavsett vilken inkomst personen har.
Så den som tjänar 25 000 har samma krav på kläder som den som tjänar 60 000 (jag tror nästan att den som har 25 000 är mer låst än den som tjänar 60 000).
Utöver detta så brukar ofta de som är unga och ivriga och väldigt ambitiösa vara de som arbetar mest över, som arbetar mest obetalt och har betydligt sämre lön. Ju högre upp man kommer, desto större möjlighet har man att styra sin arbetstid (så brukar det vara) och mer frihet med det mesta.
Jag hoppas, för din egen skull, har förhandlat till dig en bra kompensation, eftersom du ska vara tillgänglig utöver din arbetstid, inte bara i reda pengar utan extra semester och annat.
Är det inte så, så får jag beklaga, för då är man rätt överkörd.