Varför fattar inte folk att det är dyrt att tjäna mycket?
TS jag har läst majoriteten av tråden och säger som så många andra att man själv styr över sina utgifter. Du har valt det jobb du har idag och dem utgifter ett sånt jobb innebär. Jag har gjort samma sak även om jag tjänar betydligt mindre än du. För att ta ett exempel så har jag en hund (naturligtvis mitt eget val). Jag har även ett jobb som gör dogwalker nödvändigt, en utgift på ca 3500 kr/månad. Dvs ungefär lika mycket som du lägger på kostymer. Jag har valt att jobba som jag gör och valt min hund, därmed även mina utgifter. Det har du också gjort. Så med andra ord kan ingen av oss direkt gnälla över våra utgifter även om vi har väldigt olika inkomster. Den dagen jag känner att utgifterna är för höga är den dag jag byter jobb. Om du är missnöjd med att behöva spendera så mycket pengar på kläder till jobbet skulle jag rekommendera dig att också byta jobb.
Sen om du har anhöriga/vänner etc som väntar sig att du ska lägga 7000 på ett bröllop osv som du skrev nånstans i tråden skulle jag råda dig till att vänligt men bestämt förklara att du inte har råd om du nu känner så alt byta umgängeskrets.
ALLA yrken innebär påfestningar och utgifter på sitt eget sätt, vilket kanske inte alltid är så lätt för den som inte jobbar med just det yrket att se. Därför blir det fel att generalisera olika yrken på det sätt du gör.
Slutligen vill jag bara säga att du säger på flera ställen att personer överanalyserar/ missförstår/ övertolkar dig. Kan det bero på sättet du uttrycker dig på? Kanske måste du vara tydligare med vad du faktiskt menar. Alt tänka över din ståndpunkt något då majoriteten av dem kommentarer du fått har varit emot dina argument. Enligt min erfarenhet är det dessutom så att förståelse för andra ger förståelse tillbaka. Om du visar lite mer förståelse för andras yrken och omständigheter så lär du upptäcka att det är precis vad du får tillbaka???? Ha det bra!