Inlägg från: Anonym (Bea) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bea)

Varför fattar inte folk att det är dyrt att tjäna mycket?

Anonym (muppen) skrev 2016-12-06 22:19:07 följande:

Tycker det är dyrt att tjäna pengar överlag. Inte nog med att man måste se respektabel ut på jobbet med nyklippt hår och hela rena kläder i bra kvalitet så har man utgifter för bensin, dagis, parkeringsavgifter etc. Sedan har man oftare högre matkostnader då man oftare äter ute samt köper skräp. Sedan tillkommer alla maskiner och tjänster man behöver bara för att få hushållet att gå runt bara för att man själv aldrig är hemma. Skulle själv lätt klara mig med 10 000 mindre i månaden om jag inte jobbade. Skulle loda omkring i mjukiskläder, sköta mitt hushåll själv, dra runt och leta efter extrapriser, fynda på loppis, klippa hår själv och göra storkok på billiga råvaror.

Jag har samma erfarenhet. Det är väl okej när man kommit upp såpass mycket i lön att man ändå har råd att betala för alla extratjänster och kläder och ändå ha pengar kvar.

Men jag hade några riktiga hundår när lönen fortfarande var låg, jag jobbade som en dåre och förutsattes vara snyggt klädd, ha nyfriserat hår och så vidare, samtidigt som det inte fanns en chans att jag skulle hinna eller orka laga mat. Under de där åren kändes det som att jag inte hade en chans att kunna hålla en budget, det gällde bara att överleva. Mycket hämtmat, taxi och trolla med knäna på reorna för att få allt att gå ihop.
Svar på tråden Varför fattar inte folk att det är dyrt att tjäna mycket?