Inlägg från: Anonym (Gk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gk)

Varför fattar inte folk att det är dyrt att tjäna mycket?

frokenkorrekt skrev 2016-12-05 22:23:20 följande:

Ooooppppssss.....en öm punkt?

Seriöst? Vad är det som tjänsteman som är mer psykiskt påfrestande alt fysiskt än det jobb som lärare och sjuksköterskor utför? 

Att på nära håll försöka få ungdomar på glid att inse att det är värt att jobba i skolan (man kan ju få förmånen att handla ny kostym varje månad för 17), eller försöka rädda motsvarande 16 åring som desperat försökt ta sitt liv, för pressen inför framtiden blev för stor? 

Snälla, berätta!!!!!!!!

Du har ett väldig märklig och ensidig bild av det hela. Den jämförelse som du gör går inte att göra. Varför skulle handläggare på myndighet (migration, sjukpenning osv) ha ett mindre psykiskt påfrestande arbete än en vanlig lärare? Och ja, jurister, ingenjörer och arkitekter kan också sitta i krävande lägen i sina arbeten. Jag har roddat affärer i miljardklassen. Det är också en press. Det är deadlines, kniviga frågor, svåra överväganden, mycket ansvar m m.

Min familj jobbar inom vården. Det är inte vårdyrket i sig som är fällan för stress och sjukdom utan neddragna resurser och tuffare arbetklimat.
  • Anonym (Gk)
    Anonym (asta ingen aning) skrev 2016-12-06 04:14:15 följande:

När det gäller kläder så är väl också halva intrycket beroende på hur man BÄR UPP sina kläder! En skräddarsydd kostym kan säkerligen se bonnig och missklädsam ut på en kort tjockis medan en lång välbyggd person kan få en Dressmankostym att se riktigt snygg ut.

Tyvärr är det inte bara där det sitter. Att du tror det säger tyvärr mycket om dig. Välsydda detaljer, design, kvalitet på tyg bidrar med ett helhetsintryck som inte kommer billigt.

Jag håller inte med TS om kostnaderna för en bra garderob. Jag köper knappast ny kostym för sådana belopp varje månad. Kläderna jag köper har bra kvalitet och de håller väldigt länge. Inte sliter man så mycket på kostym heller om man jobbar på kontor. Dyra strumpbyxor, kemtvätt och underhåll av skor m m är väl snarare driftskostnader som tar pengar.
  • Anonym (Gk)

Det stämmer att vissa "tjänstemän" kanske inte är helt lediga när de lämnat kontoret. Jag får inte övertids- eller resekompensation osv men jag kompenseras för det genom flexibla arbetstider då jag kan lämna kontoret, möjlighet att jobba hemifrån ibland och fler semesterdagar, har fler förmåner som privat sjukvård m m. Eftersom jag har hög lön så får jag också högre pension.

Visst, det har sitt pris att jobba som jag gör, men TS jag håller inte med dig.

• Anonym (Gk)
    Anonym (asta ingen aning) skrev 2016-12-06 07:53:39 följande:

Jag vidhåller att en kort liten tjockis ALDRIG kan bära upp en kostym ens om det är Armani själv som knåpat ihop den måttbeställd.

Menar du att en sådan person skulle vara snyggare i billiga kläder från Dressman då eller vad är din poäng?
    sextiotalist skrev 2016-12-06 07:59:23 följande:

Håller inte med dig. Jag konstaterade detta för länge sedan, då jag sett tillräckligt många som har sk designkläder och ändå inte kan bära upp dom. Förutom min kollega (en mycket trevlig person för övrigt) så har jag sett en del i bekantskapskretsen som jag vet köper designkläder och ändå inte bär upp dom. Jag vet inte vad det är, men något är det.

Jag har också sett många, som tvärtom, bär upp vilket plagg som helst.

Fast du pratar om något annat: att inte kunna bära upp kläder. I det fall man kan det (eller till och med i normalfallet) ser man allt som oftast bättre ut i väldkräddade kläder i bra kvalitet. Med det sagt så har jag också toppar från H&M. Jag köper dock väldigt lite slit och släng.

Den kvinna du nämner ovan, som ser så bra ut i allt jon tar på sig, har säkert karisma som "gör det", i kombination med natulig skönhet, god hållning och/eller god självkänsla. Men nu är det väl inte detta som tråden handlar om?
Svar på tråden Varför fattar inte folk att det är dyrt att tjäna mycket?