Inlägg från: Anonym (asta ingen aning) |Visa alla inlägg
  • Anonym (asta ingen aning)

Varför fattar inte folk att det är dyrt att tjäna mycket?

Anonym (nej du!) skrev 2016-12-05 22:22:08 följande:

Håller med ovanstående angående att du väljer själv vad du slösar på. Om du väljer att köpa en dyr kostym är väl det upp till dig, det måste inte vara märke - märke syns inte ens tydligt utanpå. Du skulle kunna lika gärna få en skräddarsydd kostym för bra mycket mindre som såg minst lika exklusiv om det nu var problemet. Och även om du köper dyra kostymer, det är ju inte så att det är en fast månadskostnad. Kläder behöver du inte köpa nya varje månad, framförallt inte sådana saker som dyra märkeskostymer, de är väl isåfall mer att se som en mer långsiktigt investering om du nu tycker det är av bättre kvalitet eller vad din anledning är. 

De som tjänar en genomsnittlig lön köper inte heller kläder varje månad, någon gång ibland. Om du tjänar 3-4 gånger mer än en normallön, men samtidigt väljer att ha utgifter för t.ex. kläder 3-4 gånger mer än vi som köper kläder för lägre pris - då är det väl pga dig som du bara har "någon tusenlapp" mer i månaden. 

När det gäller kläder så är väl också halva intrycket beroende på hur man BÄR UPP sina kläder! En skräddarsydd kostym kan säkerligen se bonnig och missklädsam ut på en kort tjockis medan en lång välbyggd person kan få en Dressmankostym att se riktigt snygg ut.
  • Anonym (asta ingen aning)
    Anonym (Gk) skrev 2016-12-06 07:28:54 följande:
    Tyvärr är det inte bara där det sitter. Att du tror det säger tyvärr mycket om dig. Välsydda detaljer, design, kvalitet på tyg bidrar med ett helhetsintryck som inte kommer billigt.

Jag håller inte med TS om kostnaderna för en bra garderob. Jag köper knappast ny kostym för sådana belopp varje månad. Kläderna jag köper har bra kvalitet och de håller väldigt länge. Inte sliter man så mycket på kostym heller om man jobbar på kontor. Dyra strumpbyxor, kemtvätt och underhåll av skor m m är väl snarare driftskostnader som tar pengar.
    Jag vidhåller att en kort liten tjockis ALDRIG kan bära upp en kostym ens om det är Armani själv som knåpat ihop den måttbeställd.
Svar på tråden Varför fattar inte folk att det är dyrt att tjäna mycket?