Varför fattar inte folk att det är dyrt att tjäna mycket?
När jag om ca ett år börjar jobba heltid med en ingångslön på drygt 60.000 kr så
kommer jag att ha har studerat heltid med fullt CSN utomlands i sex år och i Sverige i ett år. Alltså har jag en rätt saftig studieskuld, dock med extremt förmånlig ränta och bra villkor och vars existens är vad som kunnat göra alla mina studier, blivande jobb och mål möjliga. Jag fick också växa upp i Sverige med en fri skola och fri sjukvård, det senare är något jag fortfarande tar del av. Lägg därtill alla andra saker jag tar för givet i mitt liv som är bekostat med hjälp av skattemedel.
Som blivande höginkomsttagare är det fullt rimligt att jag är med och betalar så mycket jag kommer betala i skatt. Det är min tur att ge till vårt samhälle så att vi kan fortsätta ha ett gemensamt finansierat skolsystem, sjukvård osv., så att mina framtida barn kan växa upp med dessa saker också. Trots den högre skatten jag kommer betala så har jag i slutändan ändå mer pengar, samt att jag får jobba med något jag själv valt och tycker är spännande och givande.