Inlägg från: Kerubmamman |Visa alla inlägg
  • Kerubmamman

Vill köpa fastighet utan ägare

Finns det ingen information alls om ägare hos Lantmäteriet? 
    Rent generellt så ska fastigheten fortsatt ha gått i arv i flera generationer. Men det verkar som att ingen har gjort anspråk på fastigheten tidigare om det inte finns någon registrerad ägare. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Kerubmamman

Har inga arvingar funnits så gick egendomen över till staten. (Allmänna arvsfonden bildades 1928)

• Kerubmamman
    Grön Anna skrev 2016-12-05 16:57:00 följande:
    Tack, vad duktig du är! Bättre än alla som borde veta som jag haft kontakt med. Tack för länken, den verkar matnyttig, ska fördjupa mig i allt där.
    Jag har sökt i Landsarkivet, kan det vara samma som det dum rekommenderar? Fick inget napp men har kontaktat dem för att få hjälp med en lite mer fördjupad sökning.
    Jag vet inte. Jag har aldrig använt Arkiv Digital så jag vet inte om det finns där. 

Om det inte finns nån rättmätig ägare så tror jag att detta blir en fråga för jurister på Lantmäteriet eller Länsstyrelsen (de har hand om statens mark).  
  • Kerubmamman

Jag kan tänka mig att du kan få en del hjälp på forum eller facebookgrupper inriktade på släktforskning. Sedan finns även grupperna som har intresse i övergivna hus/gårdar, de brukar spåra ägare ibland. 

Svar på tråden Vill köpa fastighet utan ägare