tufflan81 skrev 2016-12-06 17:54:57 följande:
Men vad är det som är så farligt om hon publicerar bilder på ditt barn? Barnet en del i den familjen. Personligen skulle jag bli glad om mina barn hade en bra styvmamma som räknar in barnet med. ( nu är jag tillsamans med pappan till mina barn men OM)
Det finns ju ett flertal skäl, men ett möjligt skäl är helt enkelt att man vill att barnen själv ska kunna välja om de vill vara delaktiga på sociala medier och ha foton tillgängliga för andra under all framtid.
Jag hade inte velat vara det (därför väljer jag bort det nu som vuxen, det finns ett eller möjligen två kort på mig) men det var ju aldrig något problem för mig. Jag tycker generellt att barn idag bör ges samma chans att själva besluta om det när de är stora nog. Jag säger inte att det är fel att någon gång då och då lägga upp foton eller filmer på barnen men att konstant göra det kan vara dumt.
Jag har sett ett antal bilder på barn där barnet tydligt visar att hon/han inte vill vara med på bild, då måste man ju som vuxen vara dum i huvudet om man tar kortet och dessutom publicerar det där det är tillgängligt för alla. Det är ju direkt respektlöst och jag funderar alltid på om det är så att föräldrarna tror att barnet är en förlängning av dem istället för en egen individ med egna rättigheter och önskningar.