Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Får hon publicera bilder på mitt barn??

Ja, så länge det är hennes egna bilder. Hon får inte publicera bilder som du (eller någon annan) tagit.

Privatpersoner har långtgående rättigheter att publicera egna bilder, så länge det inte handlar om kränkande bilder.

Generellt kan man ta bilder på vem som helst på stan (även barn) och publicera dessa på ett sätt som gör att många får tillgång till dem. Tack och lov, det är en del av yttrandefriheten.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Brumma skrev 2016-12-05 09:52:51 följande:
    Räcker dock inte att man känner sig kränkt. En person kan känna sig kränkt av en massa anledningar. Men vad som brukar räknas är tex nakenhet eller om personen lever under skyddad identitet.
    Räknas verkligen skyddad identitet in under kränkande publicering? På vilket sätt?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Brumma skrev 2016-12-05 10:10:35 följande:

Enligt datainspektionen gör det det.

"Att publicera en bild på ett barn med skyddade personuppgifter får anses kränkande och därmed otillåtet."

www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/publicering-pa-internet/

Nu står det dock under rubriken "skolan" och jag ställer mig tveksam till att detta gäller privatpersoner.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Brumma skrev 2016-12-05 10:26:24 följande:

Det stämmer. Men jag skulle tro att om man som privatperson är medveten om att en person lever under skyddad identitet och ändå sprider bilder och information så är inte det tillåtet det heller.

Men då kommer ju frågan: var regleras detta?

Visst kanske det kan handla om hjälp till mord eller liknande eller kanske framkallande av fara för annan i de fall där det är en uppenbar risk för personen. Men det handlar ju mindre om själva publiceringen än att illvilligt röja uppgifterna i sig trots att man vet om eller kan förutse konsekvenserna.

Frågan är ju också om det då innebär en otillåten kränkning om man fotograferar och publicerar exempelvis en riksdagsledamot med sekretessmarkering.

Datainspektionen tar dessutom enbart upp "barn", vad gäller för vuxna och var regleras detta?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Dessa lagar) skrev 2016-12-05 11:15:37 följande:

Vi fick lära oss i skolan att det finns lagar för detta, ja. Gick inriktning media/webbdesign och då fick vi veta att man inte får publicera bilder på folk utan att fråga. Lägger jag upp en bild på en person utan att fråga så kan denna person anmäla mig om jag inte tar bort bilden. Som någon nämnde, de kan handla om skyddad identitet och så lägger någon upp en bild på en, det får man inte. Det är vad vi fått lära oss iaf.

Samma i skolorna. Varje år får man skriva under på ett papper ang. Om deras barn får vara med på olika fotografier. Alltså som förälder måste man godkänna det och gör man inte det, så får inte barnet vara med på bild.

Det är väldigt tragiskt att skolan du gick på inte lär ut rätt när det kommer till lagar och regler. Alternativt så har du missuppfattat.

Grundregeln är att man gör vad man vill med egenproducerat material (i det här fallet att man själv tar bilderna), dock får det inte vara kränkande bilder som publiceras.

Men en vanlig bild på en person på gatan eller bussen får generellt publiceras. Dock tillhör det förstås god ton att fråga i de fall det är möjligt.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    tufflan81 skrev 2016-12-06 17:54:57 följande:

Men vad är det som är så farligt om hon publicerar bilder på ditt barn?  Barnet en del i den familjen. Personligen skulle jag bli glad om mina barn hade en bra styvmamma som räknar in barnet med. ( nu är jag tillsamans med pappan till mina barn men OM)

Det finns ju ett flertal skäl, men ett möjligt skäl är helt enkelt att man vill att barnen själv ska kunna välja om de vill vara delaktiga på sociala medier och ha foton tillgängliga för andra under all framtid.

Jag hade inte velat vara det (därför väljer jag bort det nu som vuxen, det finns ett eller möjligen två kort på mig) men det var ju aldrig något problem för mig. Jag tycker generellt att barn idag bör ges samma chans att själva besluta om det när de är stora nog. Jag säger inte att det är fel att någon gång då och då lägga upp foton eller filmer på barnen men att konstant göra det kan vara dumt.

Jag har sett ett antal bilder på barn där barnet tydligt visar att hon/han inte vill vara med på bild, då måste man ju som vuxen vara dum i huvudet om man tar kortet och dessutom publicerar det där det är tillgängligt för alla. Det är ju direkt respektlöst och jag funderar alltid på om det är så att föräldrarna tror att barnet är en förlängning av dem istället för en egen individ med egna rättigheter och önskningar.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Nämenvisst) skrev 2016-12-06 18:04:55 följande:
    Det kan Ts vilja. Men den som har tagit fotot väljer själv vad den gör med det.
    Självklart, men vad man får göra och vad man bör göra är två olika saker.

Om ena föräldern inte vill att barnet ska cirkulera på bilder online så anser jag att man bör följa den önskningen. Precis som man bör följa de flesta andra "nej" som en förälder säger (exempelvis dop, omskärelse, skolval och så vidare).

Det samma gäller vuxna, man får publicera bilder på personer trots att de inte vill och så ska det vara eftersom det är en viktig del i yttrandefriheten. Men i normalfallet bör man respektera deras önskan om att inte bli publicerade eller ens fotograferade.

Svar på tråden Får hon publicera bilder på mitt barn??