Inlägg från: Anonym (mike) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mike)

    Troligtvis vätska bakom trumhinnan

    Har under två månader haft problem med mina öron. Började med tinnitus och att öronen var lite ömma när jag tryckte på dom. Sen försvann ömheten men tinnitusen var kvar. Började sedan värka diffust lite då och då. Detta är alltså nu två månader sen.

    Var hos läkaren förra veckan och allt i öronen såg bra ut men läkaren misstänkte vätska bakom trumhinnan. Hon skulle skicka remiss till öron-näsa-hals. Så här sitter jag och väntar och är orolig och undrar.

    1. Vad gör man åt vätska bakom trumhinnan? Väntar ut den?
    2. Har jag fått tinnitus för livet nu?

    Tacksam för alla svar

  • Svar på tråden Troligtvis vätska bakom trumhinnan
  • Anonym (mike)
    Anonym (öronbarn) skrev 2016-12-04 18:03:11 följande:

    Vätska bakom trumhinnan brukar antingen väntas ut eller så punkterar man. På små barn sätter man in rör. Om din tinnitus beror på vätska bakom trumhinnan är den nog inte permanent.


    Hoppas jag blir kallad snart så får jag veta om dom gör nåt eller låter det vara. Vad jag förstått kan det ta ganska lång tid innan vätskan försvinner av sig själv.
    Anonym (mini) skrev 2016-12-04 18:17:51 följande:

    1. Valsalvamanövern. Satsa på 100ggr/dagen så kanske det i bästa fall blir 10.


    Har gjort det där säkert 30 ggr/d under 3 veckor men märker ingen skillnad. Hur lång tid tar det innan det händer nåt?



  • Anonym (mike)
    Anonym (mini) skrev 2016-12-04 21:03:55 följande:
    För mig har det varierat allt mellan några veckor till något halvår.
    Jag är ett öronbarn och har fortsatt vara öronbarn långt upp i vuxen ålder, vilket är ovanligt.
    Ett halvår?! Det är ju jättelång tid...

    Vad har du haft för öronproblem? Har det alltid blivit bra?
  • Anonym (mike)
    Anonym (mini) skrev 2016-12-04 21:03:55 följande:
    För mig har det varierat allt mellan några veckor till något halvår.
    Jag är ett öronbarn och har fortsatt vara öronbarn långt upp i vuxen ålder, vilket är ovanligt.
    Ett halvår?! Det är ju jättelång tid...

    Vad har du haft för öronproblem? Har det alltid blivit bra?
  • Anonym (mike)
    Anonym (mini) skrev 2016-12-04 21:15:00 följande:
    Japp men man vänjer sig. Omgivningen också *s*

    Jag har ständigt återkommande öroninflammationer och har alltid blivit bra. Ibland tar locken lite längre tid att bli av med bara.
    Låter jättejobbigt.

    Jag har ingen aning om hur det kommer gå med mina öron. Hoppas verkligen att det här eländiga susandet och pipandet kommer att försvinna.
  • Anonym (mike)
    Anonym (Sättan) skrev 2017-02-05 12:51:05 följande:

    Hur har det gått för dig? Någon bättring?

    Är i precis samma situation, väntar på att få komma till ÖNH-klinik. Blir galen av denna lockkänska och brusande i öronen.

    Hoppas det ordnat sig för dig!


    Förlåt för sent svar! Har inte varit inloggad på ett tag.

    Tinnitusen är kvar. Var hos ÖNH och ingen vätska bakom trumhinnan fanns. Jag blev hemskickad med en klapp på axeln och en broschyr om tinnitus typ. I vilket fall som helst så kom jag själv på att den är av somatisk karaktär och orsakas av muskelspänningar från käken. Värken från örat var egentligen värk från käkleden. Jag har med hjälp av bettskena och käkjympa lyckats få det helt tyst i örat ett par gånger sedan dess.
Svar på tråden Troligtvis vätska bakom trumhinnan