• SoulsWillRise

Ni som har katt och ENBART ger blötfoder

Hur många gånger om dagen ger ni blötfoder och hur mycket? Några särskilda tider och vilket märke ger ni? Bör man komplettera med torrfoder för tändernas skull?

Tack på förhand :)

• Svar på tråden Ni som har katt och ENBART ger blötfoder
  • viseversa

Nu har vi inte katt längre men när vi hade det fick han mat ca 3gr per dag. Ca 3-4marskedar varje gång(STOR katt)Vi hade en innekatt och han åt det mesta.

Wiskas var doch en av favoriterna. Pussy var inte lika poppis. Han tyckte bäst om maten som var "köttbullar" i sås snarare än den som var som fast "sylta" Men det är såklart väldigt olika.  

Inga speciella tider. han sa till när han var hungrig. och då fick han mat.

• Domesticgoddess

Jag hade velat ge bara blötmat men det är svårt då kissarna är kräsna så tillvida att de ratar blötmaten när den legat framme ett tag. Jobbar hela dagarna så ger blötmat morgon och kväll, så mycket de vill ha, och sedan har jag en foderlabyrint som jag lägger torrfoder (eucanuba) i som de kan snacksa på under dagen. I blötmat får de mest mjau och mush balls, nötfärs med äggula i en gång i veckan och en rå kycklingvinge var två ggr i veckan. Båda älskar kokt torsk så en liten portion sådan eller abbas tonfisk (har provat billigare varianter men de betackar sig, nosar och jamar surt men äter inte:)) vid festligare tillfällen.

Funkar bra för oss, de är pigga och välmående med riktigt fina pälsar.

• BurningDiamond

Mina katter får mat 3 ggr/dag. En gång när jag stiger upp, en gång när jag kommer hem och en gång när jag lägger mig. Katterna får ca en tetra mjau/bozita  per katt per dag (370g?). Har stora katter (runt 8 kg) och jag kan lätt öka deras intag med ca 50g kvalitativt torrfoder per katt och dag utan att öka deras motion, vilket jag gör de dagar jag inte har tid att aktivera dem själv, utan utfodrar med då med spannmålsfritt torrfoder i foderlabyrinter.

Torrfoder för tändernas skull är inte riktigt vettigt, det är som att rekommendera mariekex istället för tandborstning... Ge hellre en rå kycklingvinge, mycket bra för tänder och tandkött och tuggmusklerna.

• Plingplong8

Vi har en katt här hemma och jag skulle aldrig ge honom endast blötfoder. Han får royal canin rasfoder i torrfoder och blötmaten är 100% kött och är ångkokt, det får han bara 1 gång om dagen . Visst det är dyrare men helt klart värt det.. att ge foder med mycket spannmål i gör bara att dom bajsar mer och blir hungrigare fortare eftersom det inte ger så mycket näring och att endast ge blötfoder får han inte använda tänderna. Sen i torrfodret (dom lite dyrare) är det mycket vitaminer å mineraler dom behöver för att hålla sig friska och fina.

• viseversa
    Plingplong8 skrev 2016-12-04 19:59:45 följande:
    Vi har en katt här hemma och jag skulle aldrig ge honom endast blötfoder. Han får royal canin rasfoder i torrfoder och blötmaten är 100% kött och är ångkokt, det får han bara 1 gång om dagen . Visst det är dyrare men helt klart värt det.. att ge foder med mycket spannmål i gör bara att dom bajsar mer och blir hungrigare fortare eftersom det inte ger så mycket näring och att endast ge blötfoder får han inte använda tänderna. Sen i torrfodret (dom lite dyrare) är det mycket vitaminer å mineraler dom behöver för att hålla sig friska och fina.
    Vår katt var frisk och fin i 17 år=)
  • Domesticgoddess
    viseversa skrev 2016-12-05 07:50:34 följande:

Vår katt var frisk och fin i 17 år=)

Jag tror också att det absolut bästa för missarna är enbart blötmat
  • viseversa
    Domesticgoddess skrev 2016-12-05 08:42:12 följande:
    Jag tror också att det absolut bästa för missarna är enbart blötmat
    Man kan nog ge både och. Men att påstå att det är enbart dåligt med blötmat är skitsnack. Vår katt åt bara blötmat. Han vägrade torrfoder dom gånger vi testade. Klart han fick äta det han ville. Och som sagt han blev 17 år gammal.
  • Domesticgoddess
    viseversa skrev 2016-12-05 08:46:12 följande:

Man kan nog ge både och. Men att påstå att det är enbart dåligt med blötmat är skitsnack. Vår katt åt bara blötmat. Han vägrade torrfoder dom gånger vi testade. Klart han fick äta det han ville. Och som sagt han blev 17 år gammal.

Absolut, jag ger själv både och till mina killar. Hade i en perfekt värld dock föredragit barf rakt över, tänker att det är så nära deras naturliga föda man kan komma. Hade jag haft mer tid och kunskap hade jag övergett torrfodret helt men tror och hoppas att en blandning, med fokus på blötmat, funkar bra det också, förutsatt att man ger kvalitativt torrfoder.
  • Excentriskan

Min katt får Perle 80 gr påse 3 ggr per dag.

Hon drack alldeles för lite vatten oavsett hur många vattenskålar/glas man hade utspridda över hela huset. Torrfodret gjorde då henne mer mottaglig för uvi. Sen jag slutade ge torrfoder så har hon inte haft uvi en enda gång.

Hon får dock några temptations per dag för att rensa hår i halsen.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Träskvatten
    Domesticgoddess skrev 2016-12-05 09:00:45 följande:
    Absolut, jag ger själv både och till mina killar. Hade i en perfekt värld dock föredragit barf rakt över, tänker att det är så nära deras naturliga föda man kan komma. Hade jag haft mer tid och kunskap hade jag övergett torrfodret helt men tror och hoppas att en blandning, med fokus på blötmat, funkar bra det också, förutsatt att man ger kvalitativt torrfoder.
    Det finns fryst barf att köpa nu för tiden.  Du kan hitta det i de större djurkedjorna. ICA har det också men där är det små och dyra förpackningar.
  • Starlights

Vi ger blötfoder i portionspåsar. Minst en påse var på morgonen, en påse när vi kommer hem från jobbet och en påse till kvällen. Sedan får de oftast lite mer om de är hungriga, gnäller efter mat eller om vi varit borta länge.

Vi har torrfoder också, men ger det inte varje dag. Kanske om vi  ska vara borta och det blir länge mellan måltiderna, eller om de redan har ätit kvällsmaten men gnäller efter lite mer. Vi ger endast blötfoder med köttsmaker, eftersom det blivit allt vanligare att katter är känsliga för fisk.

Torrfoder är inte bättre för tänderna, det är så mjukt ändå. Jämför med att vi som människor typ knaprar på chips, det minskar liksom ingen risk för tandsten ändå för det är så mjukt.

Blötmat anses ofta vara bättre än torrfoder. Katter som är dåliga på att dricka vatten får i sig mer vätska genom blötfoder. Många torrfodersorter är dessutom väldigt dåliga, innehåller för mycket spannmål och onödiga ingredienser som "grönsaker, potatis" osv som katten inte skulle äta naturligt och inte tar upp energi från. Katter är 100% köttätare.

Det man kan göra är ju att borsta tänderna, eller be veterinären kolla efter tandsten varje gång man är in och ger det årliga vaccinet.

• Starlights
    Plingplong8 skrev 2016-12-04 19:59:45 följande:

Vi har en katt här hemma och jag skulle aldrig ge honom endast blötfoder. Han får royal canin rasfoder i torrfoder och blötmaten är 100% kött och är ångkokt, det får han bara 1 gång om dagen . Visst det är dyrare men helt klart värt det.. att ge foder med mycket spannmål i gör bara att dom bajsar mer och blir hungrigare fortare eftersom det inte ger så mycket näring ....

Du talar emot dig själv eftersom Royal Canins torrfoder innehåller väldigt mycket spannmål (majs, vete, ris osv). Finns betydligt bättre torrfoder om man vill undvika spannmål.

• Träskvatten
    SoulsWillRise skrev 2016-12-09 09:32:25 följande:
    Tack igen :)

En dum fråga men hur vet ni om katten är mer hungrig? :p
    Här HÖRS och märks det! Om den inte låter massor och högt så stalkar den mig!

Men om jag trots allt är osäker ställer jag fram mat, katten slutar äta när den inte längre är hungrig.
Svar på tråden Ni som har katt och ENBART ger blötfoder