• KristinaJ

Första IVF - dåligt resultat! Fler?

Åh jag är så ledsen och orolig efter vårt första IVF. Allt kändes så bra fram tills beskedet i morse. Av 12 äggblåsor i bra storlek blev det endast 5 ägg varav endast TVÅ blev befruktade. Varför blir det så dåligt? :(

Planerad insättning först på måndag, vilket är drygt 3 dygn efter äggplock så känns som att risken är stor att inget av äggen delar sig som det ska eller slutar dela sig innan måndag. Det känns fruktansvärt att behöva vänta hela helgen på att de kanske ringer och meddelar att det inte blir någon återföring alls. 

Någon som varit / är i samma sits? Har ni fått väldigt få befruktade? När skedde återföring?

Har ni fått besked innan om att återföring ställs in? Hur har ni gått vidare efter det? 

• Svar på tråden Första IVF - dåligt resultat! Fler?
  • KristinaJ
    Anonym (hoppfull) skrev 2016-12-03 18:47:21 följande:

Har ingen egen erfarenhet av just det (ännu), men vänner till mig fick 14 ägg varav bara 1 blev befruktat, men det räckte och dom är nu gravida! Så glöm inte att du bara behöver 1. Förstår att det känns jobbigt dock, jag tycker oavsett att du ska prata med läkarna och höra vad dom tror det kan bero på, men du är absolut inte ensam om att få endast få ägg befruktade. De allra flesta lyckas trots allt bli gravida efter (upprepade) IVF försök, så behåll hoppet!

Tack snälla för hoppfulla ord!!! <3 Jag vet ju också att nyckeln till framgång rent statistiskt är upprepade försök, men man vill ju så gärna ha lite tur också!
  • KristinaJ
    Anonym (2a försöket) skrev 2016-12-03 20:09:31 följande:

Har gjort 2 IVF försök, 1a vart jättebra resultat 11 ägg på 15 blåsor, inga befruktade :( de gjorde inte icsi på nåt av äggen så det var därför, men jag har fått det där samtalet du menar. Det är hemskt och jag tror inte det går att förbereda sig på det.. Men jag hade nog hanterat det lite bättre om jag ens tänkt tanken att det kunde bli så, vilket jag inte hade. Kändes så självklart att vi skulle få något insatt med så många utplockade ägg.

2a försöket var lite sämre resultat 11 blåsor typ 9 ägg och 5 embryon, varav 2 av väldigt bra kvalitet 1 av lite sämre kvalitet, 2 kasserades direkt pga hur de utvecklades. 1 embryo sattes in på dag 2, och 2 embryon försökte de frysa men det gick inte.

För snart 2 månader sedan föddes vår bebis :)

Så som tidigare svar säger, du behöver bara 1 bra ägg. Lycka till TS!

Tack!!!! Precis vad jag behövde höra! Ja usch för känslan efter samtalet :( Största grattiset till bebis! <3 Det ger mig hopp! Vi körde heller inte icsi, kanske föreslår läkaren det nästa gång..
  • KristinaJ
    london skrev 2016-12-03 20:12:49 följande:

Vad tråkigt men som skrivits innan så behövs det bara ETT! Ge inte upp hoppet. Denna väntan är hemsk och oron inför att de ska ringa från kliniken gör att man inte kan slappna av. I vårt fall ringer de endast om det inte blir någon återföring. Det är planerad ET på måndag för mig också!

Får jag fråga vid vilken klinik du går hos?

Först ringde de och berättade status: två befruktade. Inget om deras skick. Nu ringer de endast om det inte blir på måndag. Usch. Har inte tid förens kl 14 heller (!!) Aldrig förr har en önskat sig en kortare helg haha!

Örebro. Du?
  • KristinaJ
    london skrev 2016-12-03 22:07:13 följande:
    Jag förstår precis hur du känner dig, tycker dagen gått såå sakta och vill bara att det ska bli måndag! Jag har tid ungefär samtidigt som dig om allt går som det ska! Lustigt!

Jag går i Umeå.
    Ja, lite lustigt. Jag håller alla tummar i världen för oss båda! 
  • KristinaJ
    london skrev 2016-12-05 08:41:44 följande:

Stort lycka till idag KristinaJ!

Detsamma!!! <3 Har du hört något? Jag kunde inte sova i natt och kunde typ kräkas av nervositet i morse så jag ringde kliniken och ba HUR SER DET UT!?!?! Fick svaret"ser bra ut" utan vidare förklaring. Ser en bra ut? Eller båda? Eller menar hon halvbra? Haha!!
  • KristinaJ
    Niaa skrev 2016-12-04 09:41:58 följande:

Ivf 1 för oss gav väldigt bra skörd: 11 ägg varav 9 blev befruktade. Vi fick tillbaka 1 blactocyst men den tog sig inte. Inget till frysen.

Ivf 2 var sämre. Fick ut sex ägg varav 2 befruktades. Fick samtalet att inget av dem klarat sig till återföring.

Nu står vi inför ivf nummer 3 och har ändrat medicineringen samt kommer köra icsi och hoppas det går bättre.. det finns inga garantier i denna karusellen någonstans trodde man att allt skulle lösa sig så fort man kom fram i kön och fick göra ivf, men kampen fortsätter för så många par även när man kommit hit. Det blev lite av en chock för mig..

Håller tummarna för er och hoppas på återföring imorgon. Som alla säger så krävs det ju bara ett även om det låter klyschigt <3

Men oj så olika det kan vara!!! Jag känner igen mig så mycket i det du skriver, att väl här - framme hos proffsen - skulle det liksom lösa sig. Blev också helt chockad först av de få antal ägg och sedan att merparten inte ens befruktades!

Håller alla tummar för er tredje gång!! <3
  • KristinaJ
    london skrev 2016-12-05 19:21:31 följande:

Hur gick det för dig idag?

Vi hade sådan tur att båda äggen blev befruktade och var av toppkvalitet. Det andra ska långtidsodlas till en blastocyst och sedan till frysen om det klarar sig. Kan inte tro att det är sant! 1 av 5 ägg brukar klara sig genom detta sa läkaren så efter äggplocket bröt jag ju ihop när de sa att de endast fick ut 2 ägg. Nu känns det hoppfullare men endast hälften är avklarat... Hoppas att allt gick bra för dig!

Men vad glad jag blir!!!!! Åh hurra! Heja er!

Samma glädje för oss, en 8-cells "felfri" till oss, vilken lättnad, och en lika fin som skulle fortsätta odlas med ett försök till frysen. Var såå inställd på ingen återföring alls men så sitter man här och ruvar med en chans på frys! Det ger hopp :)
  • KristinaJ
    london skrev 2016-12-08 13:46:25 följande:

Så härligt! 

Nu får vi verkligen hoppas att det tar sig för oss! :)

När fick du testdatum? Vet att det kan skilja sig mellan kliniker. Jag har den 20e. Känns ju som en eeevighet (kommer inte att kunna hålla mig!). 

Vi fick 21:a! En evighet ju! Är ganska säker på att mensen hinner komma innan dess om det inte tar sig. Min mens brukar gå dom klockan och har aldrig brytt sig om hormoner eller mediciner tidigare.. usch denna väntan alltså! Hur mår du? :)
  • KristinaJ
    london skrev 2016-12-08 15:35:34 följande:

Jag mår bra, lite tryckkänsla kring äggstockarna men det blir bättre hela tiden. :) Fick lite molande värk i magen och korsryggen igår kväll (som lätt mensvärk) men det brukar jag ha i 7-10 dagar innan mens så det är inget avvikande.

Hur mår du? :)

Åh spännande. Jag var såå öm efter äggplocket och det satt i tre-fyra dagar. Men nu, mår som vanligt typ. Förutom märkliga minikramper på nätterna som jag gissar kommer från lutinustableterna. Man vill ju att något ska börja kännas annorlunda snart!
  • KristinaJ

Hur går det för er? Ruvardag 7 i morgon och jag känner verkligen ingenting! Mer än ständigt rinnande lutinus-klet! (Sorry, haha). Känner att det det antagligen inte hänt något :-/ Vet inte varför men har en känsla av att livet liksom bara kommer fortsätta som förr. Börjar tänka på ännu en omgång sprutor och vill bara skrika och gråta. Jag. Orkar. Inte. Jag har fått massa småfinnar i ansiktet och stripigt hår, antagligen av alla hormoner. Man mår ju inte super från början liksom, uppepå detta ska en tydligen bli ful också!

Har ni fått några till frysen? Väntar fortfarande på brev om vår andra överlevare klarade sig till frysen eller ej... Kanske inga jättebra odds då vi endast hade ett embryo förutom det som återfördes.

• KristinaJ
    london skrev 2016-12-11 22:11:56 följande:

Bk1986: Jag har testat 2 ggr men endast för att se att ovitrellen gått ur kroppen, det hade den! Jag kommer nog att tjuvtesta varje dag fram till TD nu, haha! Har läst att en del fått + redan from dag 6 men det är ju såklart ovanligt. Kommer du att kunna hålla dig till testdagen?

KristinaJ: Min syster fick JÄTTE stripigt och fett hår när hon var gravid! :) Nej, orkar inte heller med en till sprutomgång på direkten, tar det sig inte så kommer vi att vänta lite grann av flervorsaker visserligen, men behöver ett litet "break" mentalt. Jag klarar inte av hormoner särskilt bra så det har varit tufft av den anledningen också. Vi har inte hört något om detxandra embryot, vi skulle också få hem ett brev så jag tror faktiskt att det klarat sig till frysen. Tänker att de borde ringt annars? Alltså det hade varit smidigare för dom.

Har ni mycket känningar före/under mens? Tänker alltså ifall ni känner er som vanligt eller om det är ovanligt att ni inte känner något?

Jag skulle haft min.mems om 5 dagar i vanliga fall och känner mig som sagt som jag brukar innan. Men vet ni om brukar man få mens på sin vanliga dag även om man ivf'at? Inte fått någon info om det.

Åh jag vill också hoppas på frysen, men fick info att beskedet, bra eller dåligt, kommer med brev. Jag fick också info att mensen ofta förskjuts pga behandlingen. Annars ska jag ha om 6 dagar enligt vanliga cykeln. Usch, nära nu!!!
  • KristinaJ
    london skrev 2016-12-11 23:24:20 följande:

Då är det säkert samma för oss angående brevet... Ja, nu är det nära! Får jag fråga av vilken anledning ni gör ivf? Du behöver inte svara om du inte vill. Vi är oförklarligt barnlösa, försökt i många år på egen hand utan en enda graviditet.

Exakt samma här. Försökt i drygt tre år. Ingen förklaring, allt ser okej ut! Hur gamla är ni? :)
  • KristinaJ
    london skrev 2016-12-12 00:03:26 följande:

Vi är 30+. Ni? :)

Hehe samma! Jag blir 33 i vår. Från att "bara" ha väntat börjar det kännas lite som en kamp mot klockan nu också. Snart droppar väl äggkvalitén mitt i eländet... tänker jag.
  • KristinaJ
    BK1986 skrev 2016-12-13 17:47:18 följande:

Jo jag har testat. I lördags var det en svag linje, i söndags lite tydligare och igår inga tveksamheter. Vi är såklart jätteglada men vet att väldigt mycket kan hända. Vi hade ett MA i v9 i augusti. Så efter vecka 12 kanske vi kan slappna av mer.

Jag har fortfarande väldigt få symtom. Knappt ömma bröst och lite stickningar i livmodern emellanåt. Annars känns det som vanligt.

Meeeen! Grattis!!!!! Förstår om det är svårt att slappna av men fantastiskt att det tagit sig ändå!! Jag mår som.. vanligt förutom lite dåsig och lite molvärk i magen. Hormonerna jag stoppar i mig? Mens på g? Gravid? Ingen aning. Inte testat. Är ju Ruvardag 8 idag och med ett tredagars embryo boooorde en graviditet kunna visa sig i alla fall i övermorgon? kanske inte kan hålla mig i helgen, om mensen inte dykt upp dvs..
  • KristinaJ
    london skrev 2016-12-13 20:23:10 följande:

Jag tänker också att på Rd11 BORDE testet ge ett rättvist resultat. Google är både min vän och min fiende i det här läget eftersom folk får så olika svar på de olika dagarna.

Jaaa! :) Google är verkligen både glädje och panik! Du kanske redan sett denna, annars kan den ju funka som en vägledning iaf :) www.bubblesandbumps.com/what-happens-after-embryo-transfer-day-3-day-5-transfer-calendar/
  • KristinaJ
    london skrev 2016-12-13 22:44:09 följande:

Tack för länken! Läst något liknande här på fl och det ger mig mer hopp. Har du verkligen kunnat hålla dig från att tjuvtesta? Bra jobbat i så fall

Jag har liksom inga tester! Haha! Aldrig i mitt liv gjort ett test heller! :) jag får ju alltid mens efter klockan (tyvärr aldrig varit gravid) oså har liksom aldrig haft någon anledning att köpa tester liksom. Jag har bara det kliniken skickade med för testdagen hemma någonstans! :)
  • KristinaJ
    london skrev 2016-12-14 12:25:41 följande:

Haha! Jag förstår dig, jag gör verkligen det.

Idag fick jag besked street andra befruktade ägget klarat sig till frysen!!!! Vilken lättnad!! Jag hade ju bara två. I glädjeruset fick jag ett infall och testade. Ändå. Jag som inte skulle!? Vad tror ni? Spökstreck? Ser ni ens ett streck?

• KristinaJ
    london skrev 2016-12-14 13:21:31 följande:

MEN DUBBELT GRATTIS!!! Det är ABSOLUT ett streck!!! Åh så spännande och roligt!!!

Tack snälla du!!!!! Nu är jag självklart livrädd att jag testar för tidigt och att strecket kommer tyna bort till testdag och att jag skulle låtit bli och förblir ovetandes. Hur går det för dig? <3 jag är fortf symptomfri men igår kväll kom en våg illamående när jag skulle ta julmat på jobbfesten. Men lite tidigt för illamående va? Lutinus kanske?

<3
  • KristinaJ
    BK1986 skrev 2016-12-14 14:58:17 följande:

Men lägg av vilka fantastiska nyheter! GRATTIS x 2!!! <3

Det där är ett mycket tydligt plus! :)

Tack!!! Dagen efter var det starkare!! Har dock inte testat mer nu, blir helt nervklen av de där stickorna och att vänta på starkare streck!!!

Har du fortsatt testa? :) Åh vad jag hoppas att detta håller i sig! Det var ju jag som startade tråden helt förstörd då vi endast fick två ägg tillslut, sjukt att ett tog sig och det andra hamnade i frysen! Känns för bra, så man blir orolig för det istället!
Svar på tråden Första IVF - dåligt resultat! Fler?