Huvudansvariga flerbarnsmammors vardag, ork och tid för lek
Jag kan känna igen det du skriver om. Själv har jag två barn under 2 år. Drar uteslutande tyngsta lasset här hemma, dvs matlagning, städning,uppvak, omsorg och allt annat mellan tak,golv och väggar. Jag har tidigt haft en vision framför mig, och detta har underlättat mycket, och det är att satsa på öppna ytor, inte allt för många prylar runt omkring mig. Detta har reducerat mina städ och plock timmar en hel del, och mer tid kan läggas på lek och umgänge. Var sak har sin plats. Och så kommer det att se ut ett par år fram. Hemmet är som en liten förskola med leksaker i lättillgängliga lådor, öppna lekytor, färglada mattor, aktivitetsbord med stolar osv, men som sagt, ingen kaos. Barnens kläder är i måttlig mängd, tvättar hellre ofta än att samla på mig klädhögar. Det som ej passar rensas snabbt bort, ges bort eller läggs undan i förrådet.
Maten lagar jag på schema, innehållsrikt men ej alltför tidskrävande heller. Förvarar inte farligaa eller ömtåliga saker i tillgängliga lådor vilket gör att barnen gärna får gå i köksskåpen och leka när jag lagar mat. Sååååå, oftast har man inte mycket att plocka runt om man inte skaffar sig så mycket att plocka runt.