• elyse

Hur får man in babyskyddet på trång parkering?

Jag tog aldrig ur babyskyddet ur bilen. Det är en bilstol (och jättetunga är de ju! ). Hade ofta bebisen i bärsele och flyttade den mellan sele och bilstol i princip varje dag. Om det är jättetrångt på ena sidan kan det vara enklare på den andra. Annars handlar det nog om hur mycket plats man själv tar. Det har nästan alltid varit jag som spänt fast vårt barn, även när pappan är med, helt enkelt för att jag är minst.

• elyse
    Annnan17 skrev 2016-12-03 10:36:20 följande:

Som jag skrev så är det nog liiite trångt det också, kan ju funka så länge barnet är spädbarn dvs. litet och relativt still. Men ett barn som börjar bli några månader och därmed både tungt och med sprattligt... Vi kan bara öppna dörren liksom på "första steget" och måste ta oss ur bilen öh... haha jag kan inte förklara. "Dra in magen" och gå ut med ryggen mot bilen liksom. Förstår du?

Det är alltså rätt så trångt men VI tar oss ut.Tack?Jag kan inte ställa mig lite snett eftersom jag har bilar på båda sidor om mig... då får ju dom problem att ta sig i och ur. Ställer du in bilstolen genom förarsätet på passagerarsätet menar du?Nä framför allt inte på affären! :o Smart att ställa det i bagaget. Det kan ju funka såvida jag inte har vagnen där... hmm, man får nog fasiken planera före.Jag tänker mig att det är krångligt att flytta runt barnet hela tiden också. Känns enkelt att stopa ner barnet i bilstolen hemma, gå till bilen och bara åka...

Pappan kommer, i vårt fall, bara att vara hemma några veckor, så det är inget alternativ i längden

Babyskydd är inte ergonomiska. Att man t.ex. fäster babyskydd på ett chassi och har som barnvagn är inte för barnets skull. Att lyfta ett barn från vagn/sele till bilstol och tvärtom är en vana, som allt annat när man får sitt första barn.
  • elyse
    LaFontaine skrev 2016-12-03 18:21:33 följande:

Precis så. Sen när vi kört fram någon meter kliver jag ur och sätter fast skyddet i baksätet istället.Nej, men det kan vara guds gåva till reumatiker

Säkert. Men det är ju en klar minoritet som lider av reumatism.
  • elyse
    Athena86 skrev 2016-12-04 13:17:22 följande:

Fast nej, det behöver inte alltid "bli en vana" för barnet! Mitt mål var att lyfta i och ur vårt barn i babyskyddet och inte fästa det på barnvagnen men när han blev 3-4 månader var det stört omöjligt .. Han vaknade, gallskrek av att ha blivit väckt och somnade inte om i vagnen! Så för mig och min son var det en räddning att kunna fästa babyskyddet på barnvagnen, inga mer ofrivilliga uppvaknande .. Så i detta fall var det för barnets skull .. konstigt va?

Det jag menar är att det inte är en ergonomisk ställning som barnet ska vistas i i flera timmar i sträck. DET är inte för barnets skull.
  • elyse
    Annnan17 skrev 2016-12-06 16:37:42 följande:

Det har man ju inte permanent, givetvis. Men för att ta mig från hemmet till bilen med hund och ev andra saker.... 

Om jag hade haft ett sådant chassi kanske jag också gjort så. Men det fanns aldrig som alternativ.
Svar på tråden Hur får man in babyskyddet på trång parkering?