• feliciamariella

hjälp! Ändrad inkomst inför barn nr 2

Jag är hemma med föräldrapenning för barn nr 1 och väntar barn nr 2 i januari. Innan jag gick hem för barn 1 hade jag ett vikariat och hade jobbat upp min sgi. Nu är när jag skulle skicka in anmälan för föräldrapenning för barn nr 2 så upptäcker jag att mitt anställningsbevis gått ut tidigare i år, och att jag därmed inte är anställd på kommunen som vikarie längre.

När det någon som vet om föräldrapenningen för barn nr 2 kommer att fortsättas att baseras på de uppgifter jag lämnade för barn nr 1 eller kommer jag nu gå ner till lägsta nivå eftersom jag inte har någon anställning längre? (är 17 månader mellan barnen) och kan jag bli återbetalningsskyldig för de månader som jag missat att anmäla att min anställning tagit slut medan jag varit föräldraledig?

Har läst på fk's hemsida men blir inte något smartare direkt.

• Svar på tråden hjälp! Ändrad inkomst inför barn nr 2
  • Tyrfing

Eftersom det är så pass tätt mellan barnen är din föräldrapenningen skyddad. Har du fortsatt skydda din SGI efter att barnet fyllde ett år? 

Jag tror inte din sjukpenning påverkas av att du är "arbetslös" just nu. Blir du sjukskriven så är du sjukskriven från föräldraledigheten och inte arbetssökandet. 

• Alexi

Allt beror på vad du gjort sedan barn etts ettårsdag. Har du tagit ut fp minst fem dagar per vecka har du skyddat din SGI. Har du inte gjort det är din SGI noll.

Att anställningen tar slut har ingen betydelse i det här sammanhanget, det är dina inkomster eller skyddande av tidigare inkomster det handlar om.

Läs på fk.se om SGI och SGI-skydd.

• Alexi

Dvs din SGI blir noll vilket innebär att du inte kan få tfp eller sjukpenning, men din fp blir densamma eftersom du har så tätt mellan barnen.

• feliciamariella

Jag har tagit ut fp 5dgr/veckan sedan barnets 1-års dag! Tusen tack för svaren!

Men hur blir det med den ersättning som jag redan fått under de senaste månaderna då jag missat att anmäla att min anställning upphört? Kan jag bli återbetalningsskyldig? Är så himla rädd att jag gjort fel pga min ouppmärksamhet när det gäller anställningens slut :(

• Seven Costanza
    feliciamariella skrev 2016-11-28 22:09:36 följande:

Jag har tagit ut fp 5dgr/veckan sedan barnets 1-års dag! Tusen tack för svaren!

Men hur blir det med den ersättning som jag redan fått under de senaste månaderna då jag missat att anmäla att min anställning upphört? Kan jag bli återbetalningsskyldig? Är så himla rädd att jag gjort fel pga min ouppmärksamhet när det gäller anställningens slut :(

Nej nej, din rätt till föräldrapenning och SGI är inte beroende av att du har en anställning utan bara att du skyddar din SGI.
  • Tyrfing

Nej, nej. Det är ingen fara. Din föräldrapenning är skyddad både för detta (fram till 2 år) och kommande barn. 

• feliciamariella

Tack! Ni har räddat min kväll, nu ska jag nog kunna sova i natt och slippa vara orolig inför att ringa FK imon.

• Seven Costanza
    Tyrfing skrev 2016-11-28 22:23:43 följande:

Nej, nej. Det är ingen fara. Din föräldrapenning är skyddad både för detta (fram till 2 år) och kommande barn. 

Eftersom TS skyddat sin SGI är ju hennes FP skyddad även för det äldre barnets dagar så länge hon fortsätter skydda den, inte bara tills tvåårsdagen. Däremot om hon INTE hade skyddat SGI;n hade hennes FP för första barnet varit skyddad fram tills tvåårsdagen som jag förstått det.
  • Seven Costanza
    Alexi skrev 2016-11-29 06:24:01 följande:

Seven Costanca: Japp!

Va bra, då hade jag förstått rätt .
  • m1n4x

Du lämnar uppgift om ändrad inkomst till Försäkringskassan genom webben eller att ringa dem.

Svar på tråden hjälp! Ändrad inkomst inför barn nr 2