Inlägg från: Tumvante |Visa alla inlägg
  • Tumvante

Allergisk ettåring - nötter

Hej. Jag vet inte vad jag vill med tråden, men är orolig för min 13-månaders flicka, då hon fick en ordentlig reaktion med nässelutslag i ansiktet efter att hon ätit något med hasselnötter i, det gick 60 min innan jag kunde vara där och ge henne antihistamin (långt från jobbet). Hon blev bättre, men fick en sekundär reaktion om natten igen, och fick antihistamin igen. I helgen provade vi försiktigt med hasselnöt igen, och fick ge antihistamin omgående. Hennes reaktion gick snabbt ner.

Andra med allergiska barn, som kan dela erfarenheter? Jag vet ju inte hur svår hennes allergi är, men är livrädd för att de ska råka ge henne något med nötter i av misstag, och för att hon ska få en anafylaktisk chock...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-11-28 21:31
    *De som i dem på förskolan...

• Svar på tråden Allergisk ettåring - nötter
  • Tumvante
    Alexi skrev 2016-11-28 21:55:22 följande:

Jag trodde det var totalt nötförbud på alla förskolor och skolor i Sverige...

Vi bor I DK.... så antagligen andra regler...
  • Tumvante
    Carambolan skrev 2016-11-28 22:34:11 följande:

Får inte förskolan ge antihistamin? Verkar vansinnigt att vänta på att du ska komma från jobbet om det riskerar att bli allvarligt.

Jag såg att de har egen antihistamin, då de igår "råkat" ge en oststav, och hon reagerade på modersmjölksersättning för fem månader sedan, och därför har hon (och jag) varit mjölkfria sedan. Hon fick lyckligtvis ingen reaktion, så kanske har det vuxit bort.

Men det oroar mig mycket med nötter, eftersom hon reagerar på det... och det nog kan ge en farligare reaktion.
  • Tumvante
    Alexi skrev 2016-11-28 22:03:48 följande:

Men ni måste ju utreda allergierna nu, ta kontakt med vårdcentralen snarast. Blir hon mer allergisk behöver ni ju ha mycket starkare medicin än bara antihistamin.

Vi väntar på remiss till sjukhus för att få göra provokationstest.

Om detvisar sig endast vara hasselnötter kommer jag be dem att undvika att använda just hassel... och ersätta med mandel... just för att det verkar kunna hända att de ger henne av misstag....
  • Tumvante
    Kimmelim skrev 2016-11-28 23:21:52 följande:

Min dotter är allvarligt allergisk mot främst jordnötter. Hon går i skolan nu och måste alltid ha med sig 2st adrenalinpennor vart hon än är.

Vi har aldrig några sorts nötter hemma och i skolan har de inte det heller. Vi har varit tvungna att många ggr uttrycka hur viktigt det är att inte klasskompisar har med sig nötter osv eftersom hennes allergi är förenad med livsfara.

Väntar på att få komma på en sk provokation, där man ger nötter (dock ej jordnötter) och ser ifall hon reagerar på dem. Detta görs på sjukhus där personal och ev maskineri osv står i beredskap.

Det är så klart ett väldigt stort handikapp och ju äldre hon blir desto högre är risken att något ska hända. Vi försöker lära henne att alltid fråga först vad maten innehåller. Förklara vikten av att vara försiktig. Och så småningom ska vi även lära henne hur hon själv kan injicera sig med sprutorna ifall olyckan är framme.

Hade en skolkamrat med lika allvarlig glutenallergi... undrar själv hur farlig min dotters allergi är.

Men det är alltså värre ju äldre de är?
  • Tumvante
    Alexi skrev 2016-11-29 06:37:44 följande:

Jag är rätt rejält nötallergisk och det har inte hänt många gånger i mitt liv att jag fått i mig nötter. Så det går att leva rätt vanligt ändå vill jag bara säga.

Jo, jag är bara rädd när ansvaret för hennes kost varken ligger på mig eller henne själv nu i hennes förskola. Men jag tänker be om att få vara med på ett personalmöte, för att informera dem om vikten av att hon inte få nötter tills vi har fått en utredning.
  • Tumvante
    Monkii skrev 2016-11-30 13:33:38 följande:

Man brukar inte göra provokationer på så små. Det är ju väldigt obehagligt att få en allergisk reaktion och en ettåring kanske inte kan berätta hur det känns. Undvik de saker som ni misstänker allergi mot istället tills barnet är lite äldre.

Jag tycker dock att det vore skönt att veta om hon är dödligt allergisk, eller bara allergisk. Och så vore det skönt att veta om det är spår av macademianötter eller hasselnöt hon inte tål, och om det finns något vi inte provat som hon kan reagera på. Vill inte att där kommer fler överraskningar i förskolan...

Och så vore det skönt om hon nu börjat tåla mjölkprotein... blir såååå mycket lättare att laga mat till henne (och mig) då.
  • Tumvante
    Monkii skrev 2016-11-30 22:50:08 följande:
    Har ni inte fått råd att göra mjölkproteintillvänjning? Min började med det vid 12 mån och äter alla mjölkprodukter sen ca 16 mån ålder.

Tror att man kan ta blodprov för att undersöka hur allergisk man är, istället för provokation.
    Blodprovet är inte så specifikt säger läkaren. Jag får lita på att de ger oss rätt undersökning.

Vi har fått rådet att vänta 6 mån med mjölkprodukter från senaste reaktion, för att sen långsamt trappa upp. Men sen gick de i förskolan och gav henne ost 18 g ostbit av misstag...
Svar på tråden Allergisk ettåring - nötter