• X73

Kan inte bli polis på grund av medfött synfel

Som rubriken lyder kan jag inte bli polis på grund av ett medfött synfel på höger öga ( "lazy eye"). Polis är ett yrke jag har haft siktet inställt under en längre tid och nu har jag fått en definitivt besked att jag inte kan välja denna yrkesväg.

Efter att ha träffat flertalet ögonläkare och optiker har jag fått beskedet att mitt synfel inte kan korrigeras med operation.

Har kontaktat folk hos polisen och även rekryteringsmyndigheten för att höra om det finns någon chans att man kommer ändra synkraven i framtiden. Dock har jag inte fått några bra svar på detta.

Känner mig just nu extremt uppgiven och besviken. Att bli stoppad på grund av synen känns rent ut sagt skit. Då liknande yrken såsom tull/kustbevakare har lägre synkrav förstår jag inte riktigt anledningen till varför man sätter dessa synkrav.

Polisen synkrav idag är 0,1 på varje öga okorrigerat och 0,8 på varje öga korrigerat. Min syn är idag okorrigerat 0,1 på höger öga och 0,6 på vänster, samt korrigerat 0,16 höger öga och 1,0 på vänster öga.

Finns det någon här inne som är/ eller har varit i en liknande sits? Eller kanske någon som vet alternativa vägar till polisyrket?

Tack på förhand

Mvh uppgiven kille

• Svar på tråden Kan inte bli polis på grund av medfött synfel
  • X73

Det som lockar med polisyrket för mig är att arbeta som uttryckningspolis. Variation, möta människor och en chans att göra skillnad.

Mvh

• X73

Möjligtvis. Jag håller med dig om yrkena du tar upp. Kriminalvård är något jag funderat på att söka mig tillför att göra mig attraktivare vid ansökning till phs.

Det som gör att uttryckningspolis lockar såpass mycket i mina ögon är att det är såpass stor variation i yrket. Känns som man aldrig arbetar på en plats( kontor) utan man "åker" runt och arbetar.

• X73

Tack du! Ja även om det känns uppgivet nu så är jag övertygad att något positivt ska komma ur detta.

Svar på tråden Kan inte bli polis på grund av medfött synfel