• Jencie

Flygbolaget avbokade resan

I Juli beställde en resa med supersavertravler via flygresor.se den 29 september avbokade flygbolaget resan och lovade oss pengarna tillbaka men att det skulle ta 2-8 veckor. Igår hade det gått 8 veckor och vi har ej fått pengarna tillbaka. Vi har kontaktat resebolaget som bad oss att vänta 2-4 veckor till. Vilket skulle innebära att vi inte längre har möjlighet att resa.

Vi har köpt resan via mastercard/visa, handelsbanken.

Vad kan vi göra nu. Vad är vårt nästa steg? Supersavetraveler är högst ovilliga att hjälps oss oss säger att vi ska vänta.

Vart kan man vända sig? Finns det någon möjlighet att lösa detta på ett snabbt vis så att vi har möjlighet att resa ändå?

• Svar på tråden Flygbolaget avbokade resan
  • Scoops

Ring banken och/eller kreditkortsföretaget. Gör det nu innan det gått för lång tid att fixa...

• Holma
    Scoops skrev 2016-11-25 19:17:40 följande:

Ring banken och/eller kreditkortsföretaget. Gör det nu innan det gått för lång tid att fixa...

Inte kan dom göra nå åt detta
  • Scoops

Jodå. Ditt kreditkortsföretag kan kräva pengarna åter.

• Aniiee
    Holma skrev 2016-11-25 19:49:53 följande:
    Inte kan dom göra nå åt detta
    Handlar man på kreditkort och får problem så tar kreditföretaget/bandken smällen genom att betala dig tillbaka pengarna och sendan själva kräva dem av företaget du handlat av.

Så, TS, gör det. Ring handelsbanken, de är väldigt hjälpsamma i sånna här frågor, enligt min erfarenhet,
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Pojkmamma01

Om ni beställt resan via en resebyrå och flygbolaget ni skulle rest med har cancellerat så är det resebyrån som tar kontakt med flygbolaget och de vill då ha en auktorisation från flygbolaget för att kunna återbet pengarna till kund.

• Jencie

Vi har beställt ifrån ett resebolag då det är en kombinerad resan. för 2 veckor sedan mailade dom (enligt kundtjänst) flygbolaget för att skynda på vårt ärende. efter ytterligare två veckor då vi är i kontakt med kundtjänst igen eftersom den utlovade tiden har gått för återbetalningen, alltså 8 veckor så har dom fortfarande inte fått något svar ifrån flygbolaget och ber oss att vänta 2-4 veckor ytterligare. 

• Jencie

Det har gått dåligt. Vi har fortfarande inte fått någon återbetalning. Men eftersom vi köpt resan via master cardet så kommer vi få ett skadestånd på ca 5 000. Sedan är det ända dom kan råda oss till är att ta kontakt med konsumentverket vilket vi kommer göra på måndag och boka tid. I min kommun går dom tydligen t o m in och medlar. MEN fortfarnade så blev vår resa inte av hur det än går.

Jo vi hsr vart i kontakt med resebyrån som skyller på flygbolaget och att vi ska kontakta dom. När vi gör det så avsäger dom sig ansvaret gentemot att anvaret ligger hos resebyrån då resen var en connection flight. Vi är alltså i ett rätt låst läge.

ett år av planering och sparande osv för att folk inte kan sköta sina jobb. Jag kan inte fatta hur det kan ta 3 min att överföra pengarna till en resa ifrån mitt konto men för resebolaget 2-8 veckor. Och det har dessutom nu gått 10 veckor. Orimligt.

Svar på tråden Flygbolaget avbokade resan