• Flisan79

ADHD/Autism men funkar bra i skolan? (Långt)

Vår dotter med autism (Asperger) och drag av adhd är lika dan. Hon har fungerat bra både på dagis och nu i skolan. Hon är 7 år och går i första klass. De har bara uppfattat vissa "egenheter" men dagis tänkte aldrig att hon skulle ha någon diagnos och i skolan har det eg bara märkts när hon haft problem med kompisar eftersom att hon har problem med det sociala spelet och att framföra/förstå känslor.

Hemma är det dock väldigt tydligt precis som hos er.

• Flisan79
    Studsjessi skrev 2016-11-25 08:19:53 följande:

Alla runt omkring oss har alltid sagt " vad tyst och snäll han är" , VI vet ju att det beror på att han är passiv, håglös, dagrömmande, tillbakadragen osv.

Joci och Flisan: era barn har alltså fått diagnos ändå? För psykologen sa bara att man måste se problemen inom fler områden och inte bara i hemmiljö.

Ja fast vi hade visst underlag från skolan. Vi pratade med dem om hennes "problem" tidigt så de var nog mer uppmärksamma samt att hon hade ett par utbrott.

Lustigt ändå att de kräver det. Det är inte helt ovanligt att man med diagnos klarar av en del av livet men inte det andra. Tex man klarar att arbeta men hemma och relationer är kaos akt tvärt om, man klarar familjelivet men inte att arbeta.

Jag ska själv starta en utredning på mig och jag är nästan helt säker på att jag har add. Har aldrig varit utåtagerande eller hyper men haft "låsningar" och "utbrott" hemma som barn. Jag vände dock det mesta inåt.
  • Flisan79
    ammela skrev 2016-11-29 19:51:53 följande:
    Förlåt men uttrycket "eftersom hon är så jobbig hemma" känns inte helt okej att använda. Att ha en svårighet diagnos eller ej handlar just om en svårighet som tar energi från människor att försöka att hantera. Ett utlopp som kommer hemma är ju inte alls konstigt om hon kämpar så hårt i skolan varje dag!
    Hehe, jag med ett "jobbigt" diagnosbarn tycker absolut man kan använda det ordet. Det ÄR jobbigt, både för oss och henne.
Svar på tråden ADHD/Autism men funkar bra i skolan? (Långt)