• ammela

    ADHD/Autism men funkar bra i skolan? (Långt)

    Anna1234 skrev 2016-11-29 19:43:23 följande:

    Jag jobbar i skolan och har en elev som inte fick adhd-diagnosen eftersom det fungerar så bra i skolan. Det hon däremot har fått är adhd-medicinering (trots att hon inte fått en officiell diagnos) eftersom hon är så jobbig hemma och det verkar ha gjort stor positiv förändring.

    I skolan har det inte märkts någon skillnad alls, varken före eller efter medicineringen.


    Förlåt men uttrycket "eftersom hon är så jobbig hemma" känns inte helt okej att använda. Att ha en svårighet diagnos eller ej handlar just om en svårighet som tar energi från människor att försöka att hantera. Ett utlopp som kommer hemma är ju inte alls konstigt om hon kämpar så hårt i skolan varje dag!
  • ammela
    Flisan79 skrev 2016-11-29 20:09:06 följande:

    Hehe, jag med ett "jobbigt" diagnosbarn tycker absolut man kan använda det ordet. Det ÄR jobbigt, både för oss och henne.


    Förstår det helt och hållet. Men då är det dåligt eller situationen är jobbig, är stor skillnad på att tycka att det är jobbig och att vara jobbig. Tror tyvärr ofta det uttrycks på detta sätt. Att barnen ÄR jobbiga. Trist tycker jag.

    Jobbar själv i skolan och möter dagligen dessa barn som ofta känner sig stämplade som dåliga och jobbiga.

    Läste någonstans att det är samma stressnivåer hos föräldrar till barn med diagnoser som ADHD, autism mm är samma som hos dem som lever i krig. Är sjukt imponerad av er alla som orkar dag ut och dag in och kämpar för era barn!!!
Svar på tråden ADHD/Autism men funkar bra i skolan? (Långt)