• jagärjagvemärdu

Banta på förskolan?

Nu är det dags att bli av med övervikten, men framförallt må bättre! Har köpt hem shakes som jag ska dricka under några veckor, men problemet är under lunchen på jobbet. Är nämligen förskolepersonal och vet inte riktigt hur jag ska gå till väga då jag inte kommer äta utav den pedagogiska lunchen... Tänkte dricka shaksen under rasten, men barnen kommer ju fråga varför jag inte äter. Hur hade ni agerat? Hur hade ni velat att personalen på era barns förskolor skulle ha agerat?

• Svar på tråden Banta på förskolan?
  • Aniiee

Lättast är väl om du äter av skollunchen och istället tar ut något annat mål istället. 

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • IsDimma

Jag äter i perioder inte den maten vi får på jobbet. Barnen frågar men köper utan problem att jag ska äta min mat när jag har rast sen. Du behöver inte säga mer än det.
    Kan du tänka dig äta salladen så kan du ju äta bara den, så gör jag ibland.

• IsDimma

Sen är det säkert inte alla på ditt jobb som äter maten idag? Vi har iaf två som aldrig äter maten, en vegan och en som helt enkelt inte gillar maten. Barnen är vana vid att inte alla äter detsamma, vi har vegetarianer, någon som inte tål mjölk/ägg/gluten/paprika osv, några som inte äter fläsk.

• jagärjagvemärdu
    Aniiee skrev 2016-11-23 15:14:36 följande:

Lättast är väl om du äter av skollunchen och istället tar ut något annat mål istället. 

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
    Jag byter ut alla målen.
  • jagärjagvemärdu
    IsDimma skrev 2016-11-23 15:16:01 följande:

Jag äter i perioder inte den maten vi får på jobbet. Barnen frågar men köper utan problem att jag ska äta min mat när jag har rast sen. Du behöver inte säga mer än det.
    Kan du tänka dig äta salladen så kan du ju äta bara den, så gör jag ibland.

Inte alltid det är sallad :/ Men ja det va ju bra och enkelt, att man äter sen :) All personal äter dock maten!
  • Nyfikna72

Fast det är väl en myt många tror på att en portion pulverersättning är lika mycket som en sallad och att man enbart kan äta en sådan. En shake på 800kalorier är precis lika mycket som en tallrik mat som motsvarar 800kalorier. En liten portion sallad kanske bara är 100 kalorier och det är ju så lite att det inte ens är hälsosamt. Trots att det bara är nyttig sallad......

• Nyfikna72

Dessutom kan det vara bra för motivationen att åtminstone spara ett lagat mål mat om dagen. Det pulverindustrin tjänar pengar på är ju annars de som kör en maximal diet med pulver hela dagarna och sen lessnar de efter en vecka och resten står och blir gammalt eller säljs på facebook............bättre då att börja med enstaka mål med pulver och äta vanligt med mindre portioner emellanåt och sen slå ut resultatet på ett år istället.

• jagärjagvemärdu
    Nyfikna72 skrev 2016-11-23 15:40:18 följande:

Dessutom kan det vara bra för motivationen att åtminstone spara ett lagat mål mat om dagen. Det pulverindustrin tjänar pengar på är ju annars de som kör en maximal diet med pulver hela dagarna och sen lessnar de efter en vecka och resten står och blir gammalt eller säljs på facebook............bättre då att börja med enstaka mål med pulver och äta vanligt med mindre portioner emellanåt och sen slå ut resultatet på ett år istället.

Oj 800 kalorier per shake är ju otroligt mycket. Här ligger det på 150-200 kcal per shake. Har tyvärr inte ett år, måste gå ner snabbt. Är missnöjd med mitt preventivmedel men måste gå ner i vikt för att få byta.
  • Jennie med ie

Jag tror också "jag äter sedan på rasten" räcker långt. Och är barnen hyfsat stora och frågar varför så kan man t ex säga "då kan jag äta i lugn och ro och hinner hjälpa er mer i stället nu" men de flesta köper nog bara att du äter sen....

Svar på tråden Banta på förskolan?