• Linutis

Bvc misstänker downsyndrom på min 3månbebis

Som översta står. Min bvc misstänker downsyndrom på min son som är nu 3 månader.

Endast hon kan misstänka det men inte någon annan i min närhet, inte ens läkarna kunde se de? Utan de sa : nu när frågan har väckts upp så testar vi. Jo han har fyrfingerfåra inget mer? Så nu är testerna tagna o vi väntar på svar. De sa att sannolikheten är låg. Men? Jag har inget förtroende till någon alls där. Har någon av er tagit tester o det visat att allt va ok?

• Svar på tråden Bvc misstänker downsyndrom på min 3månbebis
  • Linutis

Jo precis de lär vi se sen när vi får svar på måndag. Jag vill inte alls beredd på de liksom. Han har fyrfingerfåra,han andas ibland o snarkar ibland så otroligt snörvlande högt! Lågt sittande öron ja. Hans ögon på bilder o i olika vinklar ser han lite konstig ut måste ja säga eller så letar man symtom o kännetecken bara. Jag menar, klart man blir orolig.

• Linutis

Klart man blir orolig! Man vill väl inte ha ett barn med downs? Alltså ta de på rätt sätt. Man vill ändå ha barn utan diagnoser o sjukdomar. Nu är downsyndrom en diagnos inte en sjukdom. Jag känner mig skyldig till det om han har de! Vad har jag gjort för fel om det är så? Han är mitt allt oavsett vad liksom. Undrar om bvc kan ha fel? Känns som alla där på sjukvården o sköterskorna ljuger för er. Varför kollade de inte på halls kriterierna? Nej här ser vi på fyrfingerfåra o sen tar vi blodprov. De gör så ont för mig att de snackas säkert mera tecken de inte ens nämnt kanske? Han är så underbar kille verkligen men hur hade jag tagit de när de ska ringa på måndag o säga svar?

• Linutis
    Lively skrev 2016-11-23 18:49:53 följande:

Min dotter hade (och har såklart fortfarande) också en fyrfinger fåra i handen som upptäcktes vid läkarkontrollen något dygn efter förlossningen. Läkaren sa att det var bra för oss att veta att det skulle kunna vara ett tecken på downs syndrom men att han inte trodde det. Jaha... Jag ville såklart ta ett blodprov direkt för att få veta men läkaren menade på att det var så mkt man inte visste om framtiden ändå och som man kanske inte skulle veta i förväg. Märkligt resonemang tyckte jag och krävde ett test direkt och resultatet visade att min dotter har en helt normal kromosomuppsättning.

Mao kan man absolut ha en fyrfinger fåra utan downs syndrom. Jag känner dock inte någon vars friska barn ohar en fyrfinger fåra så det är inte helt vanligt men onekligen förekommer det. Tydligen har Tony Blair, Hillary Clinton och Robert De Niro fyrfingerfåra.

Jo du känner vars friska barn har de? Din dotter?
  • Linutis

Sålänge min son är frisk och mår bra, MÅR JAG BRA! downs är en diagnos inte en sjukdom :) jag får vänta o se :)

• Linutis
    sagakarlsdotter skrev 2016-11-30 12:58:28 följande:

Hur gick det TS, har du fått svar ännu?

Hej! Allt är bra med sonen! Ingen ds :)
  • Linutis
    Turandot skrev 2016-12-03 08:35:56 följande:

Stort grattis! Det måste vara en lättnad!

Väldigt lättnad :)
Svar på tråden Bvc misstänker downsyndrom på min 3månbebis